Kan ps3 bli överhettat ?!

Permalänk

Kan ps3 bli överhettat ?!

Hej !

Jag hade ett xbox 360 innan och fick slänga skiten för jag fick ring of death - overheating problem osv osv..

Och jag vill verkligen inte råka ut för samma sak med mitt ps3 !

kan det bli överhettat ? ... Och isf hur undviker jag detta ? .. Finns det nått tillbehör man kan köpa till eller så ?

Mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Ja det kan överhettas men idag har både sony och microsoft krympt sina tillverkningstekniker så felande maskiner är extremt ovanligt. Generella tips är att ha den liggande luftigt och notera fläktfarten. ps3 har 4 steg för fläkten, lägsta vid start. Försök att undvika att låta den gå upp till läge 3. Gör den det skulle jag spara och stänga av ett tag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

PS3 kan bli överhettad ja, men så länge det är fritt runt om den så den får in ny luft är det lungt. Finns annars extra fläktar som man kan köpas som sätts på baksidan, vet inte hur de fungerar eller om de är tysta. Haft min PS3 i 2 år nu och aldrig haft problem med värme.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

okej tack för svaren..

Spelar det någon roll om den ligger eller står upp då ? ..
mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk

Någon som kan länka till någon butik som säljer en sån där extra fläkt som man kan koppla in på baksidan då? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

okej tack för svaren..

Spelar det någon roll om den ligger eller står upp då ? ..
mvh !

Mitt ps3 sitter i ett fack i tvbänken, gjort det nu i 2 år.
Inga som helst problem.

Som nämts tidigare, så länge du inte stänger in det i ett skåp eller dyligt så är det ingen fara.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Mitt ps3 sitter i ett fack i tvbänken, gjort det nu i 2 år.
Inga som helst problem.

Som nämts tidigare, så länge du inte stänger in det i ett skåp eller dyligt så är det ingen fara.

okej, mitt står upp nämligen och det är ca 20-30 cm från väggen .. men det brukar vara otroligt varmt i våran lägenhet .. så ja.. det är väl det som kan ställa till det kanske..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

okej, mitt står upp nämligen och det är ca 20-30 cm från väggen .. men det brukar vara otroligt varmt i våran lägenhet .. så ja.. det är väl det som kan ställa till det kanske..

Mätte precis.

Har ca 6cm fritt på sidorna och ca 9-10cm på översidan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ett tipps kan ju vara att blåsa rent från damm osv i fläktgallrena

Permalänk
Avstängd

Skaffa inte en sådan där extra fläkt till baksidan, dom gör oftast ingen nytta och kan ibland hindra luftflödet.

Och vissa jag känner har haft problem med sina PS3or när dom spelar spel då skivan av nån anledning inte kan ligga och rotera vertikalt utan vobblar runt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Mätte precis.

Har ca 6cm fritt på sidorna och ca 9-10cm på översidan.

jaha okej då ligger jag bra till ju hehe jag ligger på ca 20-30 cm från väggen där luften blåser ut.. dvs baksidan då mitt står upp liksom

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Ett tipps kan ju vara att blåsa rent från damm osv i fläktgallrena

hur ska man blåsa rent då?

det enda jag har gjort liksom är att damsuga lite där bak vet inte om det är okej eller inte ,..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Jag har själv över 30Grader i rummet vid en het speldag, Sjukt jävla varmt men lilla ps3an bara pressar på som om det vore runt 0an. Fick höra när jag var inne på game att man absolut aldrig ska blåsa eller damsuga den pga att den är konstruerad på nån vänster så att om man gör det så sprider sig dammet. Vet själv inte om det är så men det är vad dom sa, Antar att det är skillnad om man skulle skruva upp den och rengöra.

Permalänk
Skrivet av Zodi@k:

Jag har själv över 30Grader i rummet vid en het speldag, Sjukt jävla varmt men lilla ps3an bara pressar på som om det vore runt 0an. Fick höra när jag var inne på game att man absolut aldrig ska blåsa eller damsuga den pga att den är konstruerad på nån vänster så att om man gör det så sprider sig dammet. Vet själv inte om det är så men det är vad dom sa, Antar att det är skillnad om man skulle skruva upp den och rengöra.

jaa okej ska sluta upp med damsuga dÅ:)

ja jag försöker att inte spela nu när det är så jävla varmt i lägenheten, spelar på kvällen då det är lite mer svalt.. jag vet att ps3 klarar det ändå,. men iaf.. så tar jag det säkra före det osäkra
va länge sen ja gjorde det nu, men okej säger dom på game så , så är det väl nått som säkert kan stämma ! tack för hjälpen iaf

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

brukar testa nedanstående, tror dock inte det fungerar på ps3 slim

man stänger av nätaggregatet med knappen på baksidan, sedan håller man in knappen för att mata ut skivan, samtidigt som man håller in knappen för att mata ut skivan så sätter man på nätaggregatet. När fläkten sedan börjar rusa så kan man släppa mata ut skivan knappen. När den är klar så börjar den röda lampan blinka och fläkten slutar rusa. Då får man stänga av och på med knappen på baksidan.

OBS! vet inte hurvida detta är något man ska göra så kolla upp det före ni testar om ni är osäkra.

Permalänk
Skrivet av shqiptari:

jaa okej ska sluta upp med damsuga dÅ:)

ja jag försöker att inte spela nu när det är så jävla varmt i lägenheten, spelar på kvällen då det är lite mer svalt.. jag vet att ps3 klarar det ändå,. men iaf.. så tar jag det säkra före det osäkra
va länge sen ja gjorde det nu, men okej säger dom på game så , så är det väl nått som säkert kan stämma ! tack för hjälpen iaf

Sluta upp med att dammsuga är bra, men blåsa bort damm med tryckluft är alltid en bra idé när dammet börjat leta sig in i maskin. Blåste av brors PS3 för nån dag sen, var en hel del damm kan jag säga...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Det står väl i manualen att man KAN dammsuga, dock på längsta kraft om jag minns rätt...

Visa signatur

RTS :D