Vilka komponeneter till ett hd5770 om man inte vill klocka

Permalänk

Vilka komponeneter till ett hd5770 om man inte vill klocka

Hej!
Jag ska bygga min dator och grafikkortet jag funderar över mest är ett hd5770.
Antingen ett club3d (1150:- på pcGiganten) eller ett sapphire (1300:- på pixmania)
Vet inte om det är stor skillnad mellan märkena eller ingen skillnad alls?

Vilka komponeneter ska jag köpa till något av dessa grafikkort? Vill få ett välbalanserat paket som inte flaskhalsar och gärna så prisvärt som möjligt.

Jag har en dvd brännare som jag tänkte använda mig av och en seagate 4mb sata 7200rpm, och en chieftec låda med 360w agg.
kan jag använda mig utav något av dessa komponenter?

Någon som kan hjälpa?

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Risken är att det är ett gammalt nätagg och då kanske den inte orkar. Hur mycket ström ger det på 12 V?
Min gissning är att en hårddisk med endast 4MB cache troligen är en äldre modell och kanske halvslö men visst funkar den.
Jag skulle nog köpa nytt nätagg och ny hårddisk så får man fräscha grejor hela vägen.

Sitter själv och försöker sätta ihop ett paket kring HD5770 och har klurat ut detta:
Hitta lägsta priskombination

Resonerade att HD5770 med 1GB minne bör räcka till den bildskärmen. (Läste att 512 MB grafikminne kan vara begränsande för det grafikkortet vid 1680x1050 men bör funka vid lägre upplösningar). Känns inte värt att gå ner till med 5750 heller.
Få spel har idag nytta av mer än 2 kärnor men hög frekvens och mycket cacheminne kan vara bra så jag valde AMD Phonom II X2. 4 GB RAM räcker hyffsat för det mesta.

Hade en totalbudget på 8000 kr inklusive skärm, mus och tangentbord men har överskridit den något...
Men vet inte vad man skulle kunna spara in på heller direkt. Skärm är viktigt, chassi ska vara rejält med bra kylning, grafikkort är prioriterat för detta ska bli en prisvärd speldator. Kan knappast välja billigare nätagg heller men tror att detta ändå ska räcka. Möjligen någon billigare bildskärm men jag tror det är svårt att hitta någon mera prisvärd skärm.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Risken är att det är ett gammalt nätagg och då kanske den inte orkar. Hur mycket ström ger det på 12 V?
Min gissning är att en hårddisk med endast 4MB cache troligen är en äldre modell och kanske halvslö men visst funkar den.
Jag skulle nog köpa nytt nätagg och ny hårddisk så får man fräscha grejor hela vägen.

Sitter själv och försöker sätta ihop ett paket kring HD5770 och har klurat ut detta:
Hitta lägsta priskombination

Resonerade att HD5770 med 1GB minne bör räcka till den bildskärmen. (Läste att 512 MB grafikminne kan vara begränsande för det grafikkortet vid 1680x1050 men bör funka vid lägre upplösningar). Känns inte värt att gå ner till med 5750 heller.
Få spel har idag nytta av mer än 2 kärnor men hög frekvens och mycket cacheminne kan vara bra så jag valde AMD Phonom II X2. 4 GB RAM räcker hyffsat för det mesta.

Hade en totalbudget på 8000 kr inklusive skärm, mus och tangentbord men har överskridit den något...
Men vet inte vad man skulle kunna spara in på heller direkt. Skärm är viktigt, chassi ska vara rejält med bra kylning, grafikkort är prioriterat för detta ska bli en prisvärd speldator. Kan knappast välja billigare nätagg heller men tror att detta ändå ska räcka. Möjligen någon billigare bildskärm men jag tror det är svårt att hitta någon mera prisvärd skärm.

hur ser man hur mycket cache minne en processon har?
jag satt och fundera på ?
Intel Core i3 530 2,93GHz Socket 1156 Box

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av longbottom:

hur ser man hur mycket cache minne en processon har?
jag satt och fundera på ?
Intel Core i3 530 2,93GHz Socket 1156 Box

Du googlar "i3 530 cache" (utan citattecken) och första sökresultatet tar dig till...

Intel® Core? i3-530 Processor (4M Cache, 2.93 GHz) with SPEC Code(s) SLBLR

... som ger svaret 4 MB.

Permalänk
Skrivet av fqvarfort:

Du googlar "i3 530 cache" (utan citattecken) och första sökresultatet tar dig till...

Intel® Core? i3-530 Processor (4M Cache, 2.93 GHz) with SPEC Code(s) SLBLR

... som ger svaret 4 MB.

ok tack.
Jag Kollade upp ditt paket som mall ronnylov och ändrade lite småskit till billigare(men inte vettigare) och kom fram till detta.
Hitta lägsta priskombination
(dock 1gb på hd5770) blev ca 5000 sen måste jag köpa låda utan agg
Jag funderar över två saker.
Kommer jag kunna klocka processorn med det moderkortet? Såg att det gick bra att klocka. Måste man i spnt fall ha annan kylning?
Räcker 400w agget för att driva detta paket? och en extra hårdisk?

Mvh

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Har man tur kan man låsa upp processorn från 2 kärnor till 4 kärnor med detta moderkort men det är inte något man ska räkna med. Eftersom processorn är "black edition" så har den olåst multipel och kan därför mycket enkelt klockas upp. Ska man hålla på överklocka så kan det nog vara bra med annan kylning och starkare nätagg.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har man tur kan man låsa upp processorn från 2 kärnor till 4 kärnor med detta moderkort men det är inte något man ska räkna med. Eftersom processorn är "black edition" så har den olåst multipel och kan därför mycket enkelt klockas upp. Ska man hålla på överklocka så kan det nog vara bra med annan kylning och starkare nätagg.

Ok. Kylning och bättre agg kostar ju lite och jag är ute efter budget

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**