Nybörjare behöver hjälp med macro-objektiv!

Permalänk

Nybörjare behöver hjälp med macro-objektiv!

Hej, jag är ny här och tänkte fråga om någon har koll på macro-objektiv som passar Canon eos 450d.

Just nu har jag 18-55 som följer med kameran men är inte riktigt nöjd.
Jag har länge tänkt fixa ett macro för att kunna specificera mig på riktiga detaljer, MEN..
Hur ska man kunna veta vilket som är bäst? Vilket som är prisvärt och vilka som inte är det?
Senast jag kollade så fanns det minst miljoner olika macro-objektiv. Både av Canon, Sigma och Tamron.
Vilket är bäst och vilket är mest prisvärt?

Vore otroligt glad för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

Om jag själv hade varit ute efter ett makroobjektiv hade jag nog troligen i slutändan valt canons 100mm f/2.8 IS USM. Hade jag haft mindre budget hade jag nog valt samma, men utan IS (dvs inte L-serie). Båda har fått mycket bra betyg efter vad jag sett. IS innebär ju att du har större chans att få hyfsad makro utan stativ, om inte annat.

Edit: Men givetvis hade jag lagt ett par veckor på att vela och läsa diverse recensioner av alla möjliga alternativ också

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

I stort sett alla makroobjektiv är bra. Jag skulle valt ett som är ca 100mm (+- litegrann). Sigma 105/2.8 upplever jag dock är aningen sämre än de andra (Tamron, Tokina, Canon).

Permalänk
Skrivet av kode:

Om jag själv hade varit ute efter ett makroobjektiv hade jag nog troligen i slutändan valt canons 100mm f/2.8 IS USM. Hade jag haft mindre budget hade jag nog valt samma, men utan IS (dvs inte L-serie). Båda har fått mycket bra betyg efter vad jag sett. IS innebär ju att du har större chans att få hyfsad makro utan stativ, om inte annat.

Edit: Men givetvis hade jag lagt ett par veckor på att vela och läsa diverse recensioner av alla möjliga alternativ också

Jag har kollat runt och fastnade för Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1..
Jag vet en som har det här i Kil och det är verkligen super. Men jag tänkte på det där som du sa om IS..
Det står oftast i namnen vad det är för något, gör det de på alla som har det eller kan man kolla upp det på något annat sätt?

Skrivet av dumbo:

I stort sett alla makroobjektiv är bra. Jag skulle valt ett som är ca 100mm (+- litegrann). Sigma 105/2.8 upplever jag dock är aningen sämre än de andra (Tamron, Tokina, Canon).

Alla macro-objektiv är bra, men dom är också bra på olika sätt. Alla är inte likadana och fokuserar på samma sak. Därför jag frågade?

Permalänk

Jag är inte så dära jätte insatt i olika macro objektiv och så , men jag har själv ett Tamron 90 2.8. I min mening så är det verkligen ett prisvärt objektiv. Det funkar också fint som ett proträttobjektiv

Jag är väldigt nöjd med det inköpet. Ett problemet jag har med det, är när jag ska fota insekter och dylikt, jag tycker att arbetsavståndet vid skala 1:1 är rätt så kort, så många insekter försöker att fly rätt så snabbt. : (

Mitt Tamron 90mm, är det som sitter på ~80% utav tiden : D

Edit: Och som kode sa, ett till minus är ju just att det inte har någon form utav IS...

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Skrivet av Katten_BoB:

Jag är inte så dära jätte insatt i olika macro objektiv och så , men jag har själv ett Tamron 90 2.8. I min mening så är det verkligen ett prisvärt objektiv. Det funkar också fint som ett proträttobjektiv

Jag är väldigt nöjd med det inköpet. Ett problemet jag har med det, är när jag ska fota insekter och dylikt, jag tycker att arbetsavståndet vid skala 1:1 är rätt så kort, så många insekter försöker att fly rätt så snabbt. : (

Mitt Tamron 90mm, är det som sitter på ~80% utav tiden : D

Edit: Och som kode sa, ett till minus är ju just att det inte har någon form utav IS...

Jo det är verkligen det! Men det finns ju så otroligt många olika..
Funderar även på Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro, kanske ett bättre "allt i allo"-objektiv?
För när jag tänker efter så känns det som att det är mer värt att köpa ett objektiv som funkar till det mesta, men som kanske är lite mer åt macro hållet. Och vad jag har fattat så är det här objektivet så?
Har jag fattat helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miss.ofdoom:

Alla macro-objektiv är bra, men dom är också bra på olika sätt. Alla är inte likadana och fokuserar på samma sak. Därför jag frågade?

Canon 100/2.8 har ju intern fokusering, så det blir inte längre när man fokuserar närmare. Detta ger några 3-4cm längre arbetsavstånd vid 1:1. Då kan det dock vara värt att påpeka att Tamronen har frontlinsen ganska djupt inne i objektivet, så man har knappt något behov av något motljusskydd, medan Canon-objektivet har frontlinsen direkt i objektivets framände, vilket gör att behovet av motljusskydd (som är extra tillbehör) blir viktigare.
Jag kommer inte ihåg hur långt in i objektivet frontlinsen på Tokina 100 sitter, men det är åxå en liten bit in.

Hur som helst, ska man få längre arbetsavstånd, så att man verkligen får en rejäl skillnad behöver man gå upp i brännvidd. Sigma 150/2.8 har ca 22cm arbetsavstånd, som är det dubbla mot Tamron 90, tex.

Kollar man på "vanlig" fotograferin, dvs annat än makro, med dessa objektiv har Canon 100 en fördel i att ha USM, vilket ger något snabbare AF.

Canon 100/2.8 IS har ju en ny typ av bildstabilisering som sägs hjälpa vid makro åxå, annars ger "vanlig" bildstabilisering inte så jättestor hjälp vid makro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miss.ofdoom:

Jo det är verkligen det! Men det finns ju så otroligt många olika..
Funderar även på Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro, kanske ett bättre "allt i allo"-objektiv?
För när jag tänker efter så känns det som att det är mer värt att köpa ett objektiv som funkar till det mesta, men som kanske är lite mer åt macro hållet. Och vad jag har fattat så är det här objektivet så?
Har jag fattat helt fel?

Tamron 18-270 är bra för att vara en superzoom, men har inte så bra makroegenskaper. Med ett "riktigt" makroobjektiv får man nästa 4ggr så stor förstoring som med Tamron 18-270.

Sedan är det ju så, med dessa superzoomar, att de kan göra väldigt mycket, men de är inte riktigt bra på något. Lite som en schweizisk(sp?) armékniv.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Tamron 18-270 är bra för att vara en superzoom, men har inte så bra makroegenskaper. Med ett "riktigt" makroobjektiv får man nästa 4ggr så stor förstoring som med Tamron 18-270.

Sedan är det ju så, med dessa superzoomar, att de kan göra väldigt mycket, men de är inte riktigt bra på något. Lite som en schweizisk(sp?) armékniv.

Okej nu blev jag sjukt osäker! Om man säger såhär..
Jag har en budget på 5000kr, jag har en canon eos 450d och söker ett "allt i allo"-objektiv men som
också är lite mer åt macro hållet. Vad föreslår ni att jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miss.ofdoom:

Okej nu blev jag sjukt osäker! Om man säger såhär..
Jag har en budget på 5000kr, jag har en canon eos 450d och söker ett "allt i allo"-objektiv men som
också är lite mer åt macro hållet. Vad föreslår ni att jag ska köpa?

Kolla in Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM

Permalänk
Rekordmedlem

Köp mellanringar eller ett fäste så du kan vända på normalobjektiv du redan har, eller varför inte en bälg om du är riktigt seriös med småmotivfotandet
PHOTAX - Närbildstillbehör
Digitalkamera videokamera systemkamera och fototillbehör! Vi utrustar fotografen
eller nått annat med samma funktioner från nån annan leverantör.............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Kolla in Sigma 17-70/2.8-4.0 DC Macro OS HSM

Tyvärr så hittade jag ingen större info om det objektivet..vet du själv något om det?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Köp mellanringar eller ett fäste så du kan vända på normalobjektiv du redan har, eller varför inte en bälg om du är riktigt seriös med småmotivfotandet
PHOTAX - Närbildstillbehör
Digitalkamera videokamera systemkamera och fototillbehör! Vi utrustar fotografen
eller nått annat med samma funktioner från nån annan leverantör.............

Jag har nästan bestämt mig nu, det får nog bli Canon EF 100/f2.8 Macro.
Vet du något om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miss.ofdoom:

Tyvärr så hittade jag ingen större info om det objektivet..vet du själv något om det?

Cyberphoto har den och de har även skrivit lite kort om den

CyberPhoto

"Vald till bästa objektiv (insteg) enligt TIPA 2010" står det bl. a om objektivet.

Hittar inte så mkt om objektivet heller. Men den lär vara lika bra som den utan OS (bildstabilisering) och kanske är det lättare att hitta info om denna (själv har jag inte tid att leta efter den nu).

Canon EF 100/f2.8 Macro är inte speciellt allround eftersom den har fast brännvidd på 100mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Hittar inte så mkt om objektivet heller. Men den lär vara lika bra som den utan OS (bildstabilisering) och kanske är det lättare att hitta info om denna (själv har jag inte tid att leta efter den nu).

Versionen med bildstabilisering har sämre närgräns/avbildningsskala än versionen utan.

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Cyberphoto har den och de har även skrivit lite kort om den

CyberPhoto

"Vald till bästa objektiv (insteg) enligt TIPA 2010" står det bl. a om objektivet.

Canon EF 100/f2.8 Macro är inte speciellt allround eftersom den har fast brännvidd på 100mm...

För det första så hade det där objektivet inte ens riktig macro, utan bara något som sigma hade skrivit dit?
För det andra så är det väldigt lätt att använda ett macro som allround eftersom det hänger på fotografen om det ens ska bli ett macro kort?
Bilder tagna med Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Fotosidan , där har du en sida som tydligt visar det jag nyss skrev om canon 100/f2.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miss.ofdoom:

För det första så hade det där objektivet inte ens riktig macro, utan bara något som sigma hade skrivit dit?
För det andra så är det väldigt lätt att använda ett macro som allround eftersom det hänger på fotografen om det ens ska bli ett macro kort?
Bilder tagna med Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Fotosidan , där har du en sida som tydligt visar det jag nyss skrev om canon 100/f2.8.

Sigma 17-70 har, precis som Tamron 18-270 inte "riktig" makro nej, men det har nästan 2ggr så stor förstoring som Tamron-objektivet. Versionen utan OS har ungefär hälften av vad ett riktigt makroobjektiv har.
Ska man ha ett väldigt allsidigt objektiv med bra närbildsegenskaper är Sigman ett bra val. Den har bra bildkvalitet och lagom brännviddsomfång och har, som sagt, relativt bra närbildsegenskaper.

Med en fast brännvidd på 100mm så kan vissa saker bli opratiska. Försök att ta en gruppbild inomhus i en lokal som är mindre än globen, tex.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Sigma 17-70 har, precis som Tamron 18-270 inte "riktig" makro nej, men det har nästan 2ggr så stor förstoring som Tamron-objektivet. Versionen utan OS har ungefär hälften av vad ett riktigt makroobjektiv har.
Ska man ha ett väldigt allsidigt objektiv med bra närbildsegenskaper är Sigman ett bra val. Den har bra bildkvalitet och lagom brännviddsomfång och har, som sagt, relativt bra närbildsegenskaper.

Med en fast brännvidd på 100mm så kan vissa saker bli opratiska. Försök att ta en gruppbild inomhus i en lokal som är mindre än globen, tex.

Det är därför man kan ha det objektivet när man tar porträtt?
Kollade du inte i länken som jag skickade dig. Dom skriver tom att det passar lika bra till macro som till porträtt och landskaps bilder!

Permalänk
Medlem

Varför tror du att det finns objektiv med olika brännvidd öht? Du menar att det inte är någon skillnad på 12mm och 1200mm? Varför tror du att de flesta kamerakit innehåller ett objektiv med typ 18-50/70?
100mm är ett medium tele på APS-C och jo, det funkar bra för lite mer närgågna porträtt, men ska man ta halv- eller helkroppsporträtt inomhus får man ha ett ganska stort rum om man inte vill slå ut en vägg, om vi då bortser vi från att perspektivet blir helt koko om man står för långt iväg.
Det funkar bra för vissa lanskap, men att ha det som enda objektiv för landskap vore oerhört begränsande.
Ett objektiv på 100mm går såklart att använda till mer än en sak, men det är allt annat än allround. Ska man ha en fast optik som är något så när allround bör den liggar på nånstans mellan 28 och 35mm på en 450D.
I det avseendet skulle du kunna kolla på Tokinas 35mm makroobjektiv, men det har väldigt kort arbetsavstånd vid närgränsen.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för mig själv.. Men hade jag varit på jakt efter ett "allt-i-allo"-(makro)objektiv hade jag inte kollat på ett 100mm. Själv ska jag köpa det så småningom just för makro och i viss mån även porträtt (huvud/axlar).

Visst kan man absolut ta landskapsbilder med det (if you like), men det är ju långt, långt, ifrån optimalt. Jag har också en APS-C sensor (550D) och sålde precis mitt fasta 50mm. Personligen tycker jag att det den brännvidden begränsade mig många gånger.. Så mig veterligen hade jag slitit av mig mitt hår om jag införskaffat mig ett 100mm i avsikt för allround. När det gäller makro hade den säkert gjort sitt, dock.

Om man ställer det mot förtjänst när andra lösningar/objektiv kanske kan ge dig fler möjligheter för samma eller en mindre peng så blir ju frågan om det är värt det? Det är så jag tänker i alla fall. Nu har jag svårt att ge dig några tips på andra objektiv, men en idé kan ju vara att kika på de objektiv som inte har en fast brännvidd (men ändock makro). Du har ingen möjlighet att faktiskt prova innan du köper? Hyra eller låna av bekanta?