Permalänk

Zotac moderkort

Jag funderar på att bygga en liten filserver med FreeNAS och kollade runt lite på Intel Atom.
Hittade ett Zotac NM10-B-E med en Atom D510 processor.
Någon som har erfarenhet av detta moderkort?

Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX - Inet.se

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Zotac ION ITX A 330 Mini-ITX inkl. nätadapter - Inet.se till min HTPC. Är överlag nöjd. Funkar bra, bra prestanda, väldigt strömsnål med medföljande nätagg (är en sån dosa man laddar laptops med).

Ett par nackdelar som kanske gäller det moderkortet du valt också: Det inbyggda trådlösa nätverkskortet verkar lite slött, kan bero på att HTPC'n står rätt långt från routern, dock får jag bättre hastighet med en bärbar dator vid ungefär samma ställe. Vad jag upplevt än så länge är att Zotac's support är obefintlig. När jag köpte HTPC'n (snart ett år sen) fanns det inga raid-drivrutiner för moderkortet som stödde mer än 2TB disk i raid (jag har 2 st 1,5TB diskar). Så jag skrev ett mail till deras support och undrade när det kommer/om det fanns något annat sätt att fixa detta på. Har än idag inte fått svar än, har mailat dom ett par gånger. Det finns inte en chans att jag fyller äns 2TB de närmaste åren så har inte undersökt vidare, kan mycket väl ha kommit drivrutiner för det på senare tiden. Dock mycket dåligt av Zotac's support tycker jag.

Permalänk

Det låter ju lite knas att man inte kan ha en större partion/disk än 2 TB när man kör RAID.
Kanske fungerar bättre om man har ett separat RAID-kort.
Jag har ett RocketRAID 2680 liggandes.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.