Öppna rar med mac, funkar inte för mig:(

Permalänk
Medlem

Öppna rar med mac, funkar inte för mig:(

Hej! Är ny på mac och har precis stött på ett problem som jag inte kan lösa. Jag en kortare TV-serie på tio avsnitt som är i filformaten .r00 till osv + en .rar. Jag har sökt info om detta men inget funkar för mig. Gör kanske fel. Jag använder mig av The Unarchiver. Hjälp! gärna steg för steg:)

Permalänk
Medlem

Unarchiver ska funka om du öppnar .rar. Vad får du för fel?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag använder UnRarX - Mac OS X RAR Extraction Utility för att öpnna rar-filer.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

@Jitted82. glömde skriva info om det. grejen är den att jag har lyckats extrahera rar-filen och då skapas ett av avsnitten till avi, men om man försöker göra det med de andra filerna så skapas det endast ny versioner av ju det avsnittet. Så jag har ett av avsnitten, men inget mer. hur göra?

Permalänk
Medlem

Dom där filerna du har är ett enda rar-arkiv som är kluvet i många små bitar. Därav .rar, .r00, .r01 osv. Du behöver bara välja att packa upp den första så sköter programmet automatiskt om att fortsätta med nästa, sen nästa osv. Det ska bara bli en fil i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att packa upp den första .r00 och då skapas en avi-fil på 183Mb, men det fortsätter inte automatiskt.

Permalänk
Avstängd

UnRarX fortsätter iaf automatiskt, testa med det.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av LageT:

Jag har prövat att packa upp den första .r00 och då skapas en avi-fil på 183Mb, men det fortsätter inte automatiskt.

Om det är ett vanlig tv-avsnitt ala olagliga-scenen så är det den storleken som det ska vara. Om det inte är det så testa att rara upp filen som heter .rar.

Permalänk
Medlem

Prövade det nu men det blir samma sak. I UnRarX är det endast .rar-filen som är möjlig att välja så det finns inte särskilt många alternativ:(

Permalänk
Medlem

Hur stor är filerna .rar, .r00 etc? Jag tippar att dom är några meg styck.

RAR kan inte komprimera video eftersom video redan är komprimerat så gott det går, så summan av storleken på alla rarfiler borde bli nästan exakt lika stor som avifilen om allt har gått som det ska.

Du ska inte behöva röra nåt mer än .rar-filen när du packar upp, punkt.

Permalänk
Medlem

jag är ganska ny på OSX och har inte ännu packat upp några rar filer. Om man jämför med Windows och winrar så läggs det till ett alternativ på högerklicksmenyn som heter "extract here".

Vad finns det för program till OSX som gör samma sak. D.v.s. att högerklicka på en rar fil och välja "extract here" eller liknande?
UnrarX verkar vara mycket krångligare eftersom man då måste starta programmet och dra en rar fil till programfönstret för att packa upp den.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

jag är ganska ny på OSX och har inte ännu packat upp några rar filer. Om man jämför med Windows och winrar så läggs det till ett alternativ på högerklicksmenyn som heter "extract here".

Vad finns det för program till OSX som gör samma sak. D.v.s. att högerklicka på en rar fil och välja "extract here" eller liknande?
UnrarX verkar vara mycket krångligare eftersom man då måste starta programmet och dra en rar fil till programfönstret för att packa upp den.

RarExpander använder jag en del. Det kan ställa in att alltid göra en "extract here" på de rar-filer man dubbelklickar på. Enkelt och gör vad det ska.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

The Unarchiver funkar fint också.

Vill man ha mer funktioner finns Betterzip.