Problem med anslutning till internet via router (DHCP)

Permalänk

Problem med anslutning till internet via router (DHCP)

Hej!
Jag har en router vid namn D-Link DIR-100. Den har funkat finfint innan men nu har jag flyttat och har problem med installationen av nätverket.

Jag flyttade från studentlägenhet till bostadsrätt. Tidigare fick jag skriva in min ip-adress och DNS-servrar och allt manuellt, men i den nya lägenheten ska jag bli tilldelad en ip-adress automatiskt via DHCP. Trots denna skillnaden så funkade internet direkt, utan några ändringar i konfigurationer, efter att jag efter flytten bara pluggade in en nätverkssladd mellan datorn och uttaget i väggen.

När jag nyligen kopplade datorn till internet via routern istället stötte jag på problem. Ett symtom på dessa problem är att när datorn är inkopplad via routern så kan jag gå in på vissa sidor men inte andra.
Jag kan t.ex. gå in på:
Google
DN.se - Nyheter - DN.se
men inte på:
Futility Closet
Startsida - Västtrafik
jag kunde vid vissa av mina försök (testade lite olika sätt att konfigurera nätverket mellan dessa försök) gå in på följande och vid andra försök inte:
xkcd: Anxiety
Classical Music - Popular, Famous, Best, Top 100 - Kickass Classical
Nyheter - www.gp.se

Jag har provat installationsprogrammet på den medföljande CDn men det stoppar vid ett visst skede och säger att det är problem med anslutningen till internet.

Jag har provat routerns inställningsverktyg på http://192.168.0.1/public/login.htm och kört wizarden där. Jag har även testat manuella inställningarna. (Det enda jag såg som var konstigt på sidan med manuella inställningar var att DNS-adresserna som stod i två av rutorna där var samma som de jag hade i min gamla studentlägenhet. Kan det ha med problemen att göra? Under properties for TCP/IP är allt på "obtain automatically" dock)

Anledningen till routern är att jag vill koppla in min Xbox till internet, men det fungerar inte heller via routern.

Vad är det jag missar, hur ska jag få det hela att funka? Mycket tacksam för svar!

/Andreas Draganis

Permalänk
Vila i frid

Kan du surfa obehindrat mha av en Ubuntu Live-CD? Isf är det din dators inställningar du ska kika på och inte routern.

Permalänk

Nu ordnade det sig. DNS-inställningarna från min gamla lägenhet fanns kvar i routern. Jag gick in på 192.168.0.1 och rensade de fälten, sen funkade det!