Spelprestanda på följande komponenter?

Permalänk
Medlem

Spelprestanda på följande komponenter?

Hejsan!

Behöver lite hjälp och råd från alla för att bestämma mig för vad jag ska köpa. Har läst en massa tester och recensioner men skulle vara mycket lättare att fråga här.

ASUS M4A87TD/USB3, Socket-AM3
AMD Athlon II X2 250
Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9, (2st)
Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Tanken är att överklocka processorn en aning och ha alla komponenterna i ett htpcchassi. Denna ska kopplas till en skärm med 1920x1080 native. Är x250 ett riktigt dåligt val ihop med 5850?

Har inte spelat särskilt mycket spel på många år då WoW har tagit upp mycket tid, men skulle vilja kunna köra spel som Stalker, F.E.A.R, Far Cry, Dead Space och lite sånt... Finns massvis med spel jag inte spelat sen 2006, men de här är väl de lite nyare som jag vill kunna spela med duglig prestanda förutsatt att man skippar de tyngsta inställningarna:) Vore även kul att veta vad ni tror om Crysis på ovanstående komponenter.

Orkar någon lista spelen med lite spekulationer om lägsta fps jag kan tänkas få? Min smärtgräns går någonstans runt 30 fps som lägst.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Hedersmedlem

Grafikkortet är ett bra val, men processorn kanske är i mesigaste laget, satsa lite mer på en sådan, typ Athlon II 635 eller Phenom II 555, så bör inte den flaska något för graffet iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vill ju använda en cpu med låg TDP så att datorn inte behöver dåna så mycket när man kör program eller ser på film och sånt.
Spelar man spel så kan den få dåna från grafikkortet, men det är ju tyst i övrigt om man inte kör spel och så

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju hyffsat billiga tredjepartskylare som inte låter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Här har vi en billig processorkylare som kyler ungefär lika bra som stockkylaren men är mycket tystare Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Inet.se

Visa signatur

janee

Permalänk

Grafikkortet kommer alltid att låta mer än processorn. Ta någon Phenom II, gärna med fyra kärnor.

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Grafikkortet kommer alltid att låta mer än processorn. Ta någon Phenom II, gärna med fyra kärnor.

Word.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Nexim:

Hejsan!

Behöver lite hjälp och råd från alla för att bestämma mig för vad jag ska köpa. Har läst en massa tester och recensioner men skulle vara mycket lättare att fråga här.

ASUS M4A87TD/USB3, Socket-AM3
AMD Athlon II X2 250
Crucial DDR3 1333MHz 2GB, CL9, (2st)
Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Tanken är att överklocka processorn en aning och ha alla komponenterna i ett htpcchassi. Denna ska kopplas till en skärm med 1920x1080 native. Är x250 ett riktigt dåligt val ihop med 5850?

Har inte spelat särskilt mycket spel på många år då WoW har tagit upp mycket tid, men skulle vilja kunna köra spel som Stalker, F.E.A.R, Far Cry, Dead Space och lite sånt... Finns massvis med spel jag inte spelat sen 2006, men de här är väl de lite nyare som jag vill kunna spela med duglig prestanda förutsatt att man skippar de tyngsta inställningarna:) Vore även kul att veta vad ni tror om Crysis på ovanstående komponenter.

Orkar någon lista spelen med lite spekulationer om lägsta fps jag kan tänkas få? Min smärtgräns går någonstans runt 30 fps som lägst.

Visst skulle en bättre processor varit att föredra, men de spelen du räknar upp kommer du ändå kunna spela med bra flyt (särskilt om 30FPS är din smärtgräns).

AMD Athlon II X2 250 CPU Review - Page 9 - Crysis Warhead & Bioshock
AMD Athlon II X2 250 CPU Review - Page 10 - Call of Duty: World at War & Far Cry 2

De använder sig av ett GTX260 i sin recension och ett HD5850 presterar för det mesta lite bättre än det kortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

En vill ju så klart köpa de bästa prylarna, men de blir ju tyvärr så fruktansvärt dyra. Tack för länkningen där Wrongtarget.
Jämfört en hel del tester och det verkar verkligen inte som att en dyrare processor gör särskilt stora underverk.
Hade det handlat om 5-10 fps (eller fler) mindre som minimium så kanske, men det gör det ju inte.. Svårt att motivera en ökning i pris på hela paketet på 300-400 kr eller mer för en sån liten prestandavinst som det verkar ge.

Som jag skrev så har jag inte spelat särskilt många spel på de senaste åren och jag har en del att ta igen Kommer säkert dröja runt två år innan det kommer finnas så pass mycket nytt att jag är i behov av uppgradering

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |