Tappa kontakten med WHS Acer EasyStore

Permalänk

Tappa kontakten med WHS Acer EasyStore

Så var det dag igen (antagligen) för att köra en system recovery

Igår när jag kom på kvällen lös den lilla infodioden rött på min easystore 340.
Gick till datorn för att kolla vad det berodde på och upptäcker då att connectorn är grå.
I utforskaren kan jag inte heller komma åt innehållet på min tillagda nätverksenheter.
Loggar in på routern för att försöka kika runt där och se om jag hittar något, provar även att pinga den därifrån utan resultat.

Jag startar då om den och tittar spänt på dioderna för att se om något onormalt syns.
Allt ser bra ut, infon lyser grönt så jag går till datorn igen, connectorn lyser rött och jag kan komma åt dom utdelade mapparna.
Försöker logga in med connectorn men det går inte och efter några minuter är jag tillbaka i första läget, servern är offline igen.
Ett par omstarter till med samma eller liknande resultat, kontakt en kort stund men sen död igen.

Googlade en del i ämnet men hittade mest om ett snarlikt problem för HPs whser där problemet beror på gamla drivrutiner för nätverkskortet men inget specifikt om easystore.

Idag får jag ingen kontakt med den alls, trots omstart men den verkar må bra enligt infodioden och alla diskar är gröna, däremot verkar det vara låg nät-aktivitet på den.

Vad fan har hänt?
Måste jag köra system recovery?
Vad kan jag göra för att det inte ska hända igen?