Asus M4A87TD + Phenom2 X4 965, rätt val?

Permalänk
Medlem

Asus M4A87TD + Phenom2 X4 965, rätt val?

Tjo,

Förhoppningsvis blir ingen moderator sur för att jag placerar denna tråd här istället för i köprådsdelen

Så ser paketet ut. Valet av moderkort är det som är problemet då jag inte har någon koll på vad som egentligen är bra nu för tiden. Resonerade så att det hade sata6gbit och usb3, verkade stödja schyssta minneshastigheter och för mig spelar det ingen roll om det har stöd för crossfire eller ej då jag kör atikort och SLI kort verkar det vara ont om.

Tänker överklocka några 100mhz så inget extremt men kanske kan köra prollen i typ 3,8 i alla fall, borde ju vilket budgetkort som helst klara?

Finns ju ett annat asus med sli-stöd, dock gammalt chipset?

Har jag nu gjort rätt val av moderkort eller är det något annat man ska ha i 1000kr's klassen? Som fattig student spelar varje hundralapp roll

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag har också en snarlik fundering. Så om det är någon som vet så kan de ju gärna få svara.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem

jaha då ska vi se. har du användning för sata6/usb 3.0?
alltså annan hårdvara som stödjer det.

Ska du köpa nvidiakort? isåfall rekomenderar jag detta istället eftersom det stödjer SLI
Asus M4N98TD EVO SLI - Inet.se
visst äldre chip på det men stödjer SLI. kostar även ca 300kr mer än det du valde.
allt beror ju på om du senare vill kunna köra SLI

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200