Stängde av Windows Boot Manager, hur få tillbaka den? [Win 7]

Permalänk

Stängde av Windows Boot Manager, hur få tillbaka den? [Win 7]

För några dagar sedan installerade jag Ubuntu på min dator, och har därmed både Windows 7 och Ubuntu installerad på samma dator. Allt gick bra, men vid omstart visades två stycken boot-loaders - först Windows Boot Manager och sedan GRUB. Jag av-aktiverade därför Windows boot loader via Explorer genom att välja Ubuntu som standard-OS och stänga av menyn där man kan välja mellan de båda OS:en.

Detta innebär att enbart GRUB startar, och där kan jag välja mellan att starta Ubuntu eller Windows 7. Men om jag väljer Windows 7 återvänder jag bara till GRUB igen, vilket gör att jag aldrig lyckas komma in i Windows för att återfå boot-menyn.

Jag har testat att göra en systemåterställning via min Windows-skiva, samt att skriva en ny MBR via samma skiva - men inget har hjälpt mig att återfå kontrollen över Windows. Tidigare har man ju kunnat ändra boot.ini-filen utanför Windows, men i Windows 7 används den inte längre.

Har någon en idé över hur jag ska lyckas komma in i Windows igen?

Permalänk

Jag lyckades lösa problemet, och tänkte därför berätta hur jag gjorde om nu någon annan är med om samma problem senare.

Efter att ha läst om hur man avistallerar Ubuntu manuellt på denna sida: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#How do I manually uninstall...
bootade jag min dator via en live-cd och döpte om mappen och filerna på C:. Därefter startade jag om datorn, och kunde komma in i Windows igen.

Enkel lösning, men samtidigt ganska svår att komma på. Det som jag fortfarande inte fattar dock är varför GRUB låg kvar trots att jag körde en /fixmbr.