Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Hallå där!

I denna tråd samlar vi allt om "Mac eller PC?", "Varför köpa Mac?", "Vad är bra med en Mac?" och liknande varianter av dessa frågeställningar, av den enkla anledningen att diskussionerna blir likartade. Vänligen håll allt som har med detta att göra i denna tråd och låt det övriga forumet användas till specifika sakfrågor.

Hälsningar,
Moderatorerna

----------------------
Hej,

Jag har en Dell Vostro 1700 (17") som är 4 år gammal (tror jag) och den har börjat låta och jävlas, så nu är jag på jakt efter en ny dator. Eftersom jag är webbdesigner kan jag inte undgå tanken att se vad Macdatorer går för (har bara haft PC hittills). Var inne på en Macstore idag och kände lite på grejerna och kollade prestandan, men jag imponerades verkligen inte av prestandan på datorerna - absolut inte för det priset. Kollade upp vad Dell hade att erbjuda och fick se att jag kunde få en 17" bärbar med intel i7 3.33GHz processor och 8GB RAM för samma pris som den näst bästa Macbook Pro 15".

....Så nu undrar jag helt enkelt; Varför ska jag välja Mac istället för t.ex. Dell? Är det så att Macdatorer inte kräver lika hög prestanda, eller finns det något annat som gör t.ex Macbook Pro 15" värd sina 17.000kr ?

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen bara designen och operativsystemet som skiljer sig. Hårdvara är ju hårdvara liksom.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna försöka övertyga dig om varför det är värt att köpa mac, men man kan ALLTID komma med motargument, så om du inte är övertygad så tycker jag inte att du ska köpa mac.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har man ägt en mac så vet man hur bra det funkar. Men man måste testa för att känna att en PC är en dator en MAC är en användarupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag skulle kunna försöka övertyga dig om varför det är värt att köpa mac, men man kan ALLTID komma med motargument, så om du inte är övertygad så tycker jag inte att du ska köpa mac.

Det var nog det sämsta svaret av dåliga svar Om jag var övertygad skulle jag väll inte posta här, och eftersom jag nu VILL övertygas så tycker jag att du ska posta alla dina argument här, sen får vi se om dina argument väger tyngre än mina motargument. Jag tycker alla Appleprodukter är skitsnygga, och folk säger att de funkar bra, men jag tycker inte riktigt att det väger tyngre än priset. Jag vill veta varför 17.000kr är rimligt för en bärbar dator med så pass dålig prestanda, så övertyga mig att köpa en Mac före Dell!

Permalänk
Medlem

*Tar fram popcorn och väntar på att bli övertygad.*

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Hej,

Jag har en Dell Vostro 1700 (17") som är 4 år gammal (tror jag) och den har börjat låta och jävlas, så nu är jag på jakt efter en ny dator. Eftersom jag är webbdesigner kan jag inte undgå tanken att se vad Macdatorer går för (har bara haft PC hittills). Var inne på en Macstore idag och kände lite på grejerna och kollade prestandan, men jag imponerades verkligen inte av prestandan på datorerna - absolut inte för det priset. Kollade upp vad Dell hade att erbjuda och fick se att jag kunde få en 17" bärbar med intel i7 3.33GHz processor och 8GB RAM för samma pris som den näst bästa Macbook Pro 15".

....Så nu undrar jag helt enkelt; Varför ska jag välja Mac istället för t.ex. Dell? Är det så att Macdatorer inte kräver lika hög prestanda, eller finns det något annat som gör t.ex Macbook Pro 15" värd sina 17.000kr ?

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

Det var det bästa jag har hört på väldigt länge.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Det var nog det sämsta svaret av dåliga svar Om jag var övertygad skulle jag väll inte posta här, och eftersom jag nu VILL övertygas så tycker jag att du ska posta alla dina argument här, sen får vi se om dina argument väger tyngre än mina motargument. Jag tycker alla Appleprodukter är skitsnygga, och folk säger att de funkar bra, men jag tycker inte riktigt att det väger tyngre än priset. Jag vill veta varför 17.000kr är rimligt för en bärbar dator med så pass dålig prestanda, så övertyga mig att köpa en Mac före Dell!

Jag fick intrycket av ditt inlägg att du var väldigt skeptisk till mac. Dessutom finns det gott om anti-mac-talibaner här på forumet och de lyckas nästan alltid hitta till sådana här trådar.

Jag kan ju dra några argument isf. (utan någon speciell ordning)

1. Byggkvaliteten och -känslan, känns mycket bättre än alla plastiga windowsburkar.
2. Touchpaden är en dröm jämfört med win-burkar. När du har vant dig vid den så kommer du börja må illa varje gång du ska använda en annan.
3. Operativsystemet som trots sina få begränsningar (som brist på spel och vissa gratisprogram) är som natt och dag jämfört med windows, speciellt om du värdesätter tiden du annars skulle lägga ner på att få windows att sluta hänga sig. Jag upplever inte heller någon brist på "vardagsprogram"
4. Det följer med prgogram som faktiskt är värda nåt. Alla program i iLife är mycket användbara och kul att arbeta med, glöm det på en win-burk.
5. Andrahansvärdet, om du skulle vilja sälja den så förlorar du mindre på det än om du skulle sälja dellen.
6. Flash, hur nice är det inte att ha en mac?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

Det är det är väll ändå lite väl mycket kvasilogik. Om man bortser från det som faktiskt skiljer dem åt kan man ju argumentera mot/för vad som helst. Varför välja en Ferarri framför en Opel, båda tar dig ju från A till B?
För övrigt förstår jag inte den analogin eftersom jag inte har en aning om vad som skiljer Rolex från Casio förutom priset, men jag vill tro att det är funktionerna och egenskaperna hos Rolexen som skiljer dem åt.

Permalänk
Medlem

mac är för de som inte kan något om datorer, eller inte överlever utan final cut. Har man pengar över så är macbooks med win 7 rätt najs.

Permalänk
Medlem

Macarna brukar vara betydligt mer slimmade, snyggare design, ha bättre batteritid och framför allt, ha OS X (och inte att glömma, touchpaden som e ljusår före de andra laptopsen).
Är du bara ute efter ren prestanda så är mac troligen inte för dig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

själv tycker jag osx är mycket bättre än windows på bärbart. de pc´s jag använt som är bärbara har varit värdelösa när man dragit ur sladden + batteriet räcker bara 2-3 timmar, medans jag kan använda min mac hela dagen i skolan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Detta måste vara det korkaste uttalandet någon har kommit med på detta forum någonsin.

Till TS: Macar har oftast sämre prestanda än vanliga PC-maskiner, så är du ute efter mest prestanda för betald krona är det nog inte Mac du ska kolla på. När du köper en Mac-dator så köper du ett helhetskoncept där allt fungerar från första uppstart, sen är mjukvaran optimerad för hårdvaran och en 4 år gammal Mac-dator känns betydligt piggare och fräschare än en 4 år gammal Dell. Den enda anledning för att köpa Mac idag är väl OSX, hårdvaran är fortfarande samma som i en vanlig PC.

Skrivet av xyllian:

mac är för de som inte kan något om datorer,

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Att dema touchpaden brukar vara det enklaste sättet att övertyga någon att inhandla en applelaptop. Efter en kvart brukar de flesta inte ens vilja titta på den genomsnittlige PC-touchpaden

Har man också lust att köra lite *nix så är OSX ett utmärkt val, om man inte vill greja med linux, *BSD eller något annat på sin PC-laptop vilket inte alltid är det enklaste (drivrutiner etc).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Att den känns bra och är snygg - samt enkel att använda.
Men att du förlorar ganska mycket prestanda, inte kan lira spel (Men spel ska liras på stationär!) och är rätt begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Detta måste vara det korkaste uttalandet någon har kommit med på detta forum någonsin.

Till TS: Macar har oftast sämre prestanda än vanliga PC-maskiner, så är du ute efter mest prestanda för betald krona är det nog inte Mac du ska kolla på. När du köper en Mac-dator så köper du ett helhetskoncept där allt fungerar från första uppstart, sen är mjukvaran optimerad för hårdvaran och en 4 år gammal Mac-dator känns betydligt piggare och fräschare än en 4 år gammal Dell. Den enda anledning för att köpa Mac idag är väl OSX, hårdvaran är fortfarande samma som i en vanlig PC.

Skrivet av Piece of Cake:

Jag fick intrycket av ditt inlägg att du var väldigt skeptisk till mac. Dessutom finns det gott om anti-mac-talibaner här på forumet och de lyckas nästan alltid hitta till sådana här trådar.

Jag kan ju dra några argument isf. (utan någon speciell ordning)

1. Byggkvaliteten och -känslan, känns mycket bättre än alla plastiga windowsburkar.
2. Touchpaden är en dröm jämfört med win-burkar. När du har vant dig vid den så kommer du börja må illa varje gång du ska använda en annan.
3. Operativsystemet som trots sina få begränsningar (som brist på spel och vissa gratisprogram) är som natt och dag jämfört med windows, speciellt om du värdesätter tiden du annars skulle lägga ner på att få windows att sluta hänga sig. Jag upplever inte heller någon brist på "vardagsprogram"
4. Det följer med prgogram som faktiskt är värda nåt. Alla program i iLife är mycket användbara och kul att arbeta med, glöm det på en win-burk.
5. Andrahansvärdet, om du skulle vilja sälja den så förlorar du mindre på det än om du skulle sälja dellen.
6. Flash, hur nice är det inte att ha en mac?

Tack för era vettiga svar! Skulle ni säga att mjukvaran (OS:et) i Macdatorerna är bättre optimerad för hårdvaran (eller tvärtom) jämfört med PC? Förstår att det kan vara en dum fråga, men för min del skulle det förklara varför prestandan i Macdatorer är lika många år efter som touchpaden är före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Tack för era vettiga svar! Skulle ni säga att mjukvaran (OS:et) i Macdatorerna är bättre optimerad för hårdvaran (eller tvärtom) jämfört med PC? Förstår att det kan vara en dum fråga, men för min del skulle det förklara varför prestandan i Macdatorer är lika många år efter som touchpaden är före.

Bättre, iom. att det är väldigt låst. (Enbart apple tillverkar, och optimerar efter hårdvaran de väljer att ha i datorerna.)

Jämfört med PC's som finns i hur många olika former som helst.

Permalänk
Avstängd

Jag valde en mac istället för en PC till programmering. Laptop då såklart.

Ångrar absolut inte valet, jag blev mer positivt överraskad än vad jag någonsin trodde jag skulle bli.

Och jag var vääldigt skeptisk till en mac.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Prestandan är bara dålig i spel. Microsoft äger Direct X, därför är macen "efter"
I övrigt är prestandan bra

dock nog bara en tidsfråga

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Bättre, iom. att det är väldigt låst. (Enbart apple tillverkar, och optimerar efter hårdvaran de väljer att ha i datorerna.)

Jämfört med PC's som finns i hur många olika former som helst.

Fel, det finns massor av egenutvecklade program till OS X. Funkar prima.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Musikälskare

Finns riktigt bra program för webbdesign på mac, kolla på Coda tex...

Terminalen är trevlig med, samt backuplösningar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag valde just en mac över en dell eftersom dell studio/XPS inte fanns i 13" eller liknande när jag valde laptop. Då var det svårt att hitta något riktigt bärbart (med bra batteritid och god kvalité) som kunde mäta sig med mbp.

Acer och Asus lockade inte riktigt.

Dells bättre modeller känns väldigt trevliga och har god kvalité, men för mitt behov var 16-17" inte särskilt aktuellt, för hemmabruk går det inte toppa en stationär dator ändå.

I övrigt så måste jag säga att det var god ton i den här tråden för att vara en pc vs mac debatt, fortsätt så!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fel, det finns massor av egenutvecklade program till OS X. Funkar prima.

Nej, helt rätt. Snackar inte om låst på samma sätt som iPhone där Apple måste godkänna allt själva.
Snackar generellt, t.ex just hårdvaran. De enda som gör Macs är Apple själva, och det finns typ bara, hur många är det, 15 (Total höftning, så ta det inte som någon form av fakta med antalet.) stycken olika varje generation? (Olika standardconfigs.)

Medans det är öppet för alla att tillverka PC's och det då finns extremt många fler konfigurationer.

Permalänk
Musikälskare

Hmm tror trådskaparen bara kommer bli förvirrad av tråden

Mitt tips är att bilda en egen uppfattning, do it!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm tror trådskaparen bara kommer bli förvirrad av tråden

Mitt tips är att bilda en egen uppfattning, do it!

Haha, tror du har rätt. Jo, jag vet att det är bäst att bilda en egen uppfattning, men jag vill ju också veta vad andra tycker att Mac har för fördelar.

Som jag ser det såhär långt:

Fördelar:
1. Helt underbar kvalitet på skärmarna - En webbdesigners måste
2. Lätthanterligt OS (Tar dock lite tid att vänja sig vid)
3. Snyggt. Allt är bara så snyggt, utsidan skiner och insidan är enkel och stilren...till skillnad från Windows.
4. Avancerad touchpad
5. Många bra programvaror för oss webbdesigners
6. Allt fungerar bara, inte alls lika mycket komplikationer som med Windooze

Nackdelar
1. Jobbigt tangentbord, gillar inte att knapparna är så fyrkantiga med så pass mycket mellanrum mellan knapparna
2. Dyr
3. Tar tid att vänja sig vid det nya OSet och alla kommandon (dock smällar man får ta)

Sen vet jag inte om det är värt att lägga till 4000kr och köpa en Macbook Pro 15" istället för en iMac 21". Jag skulle gärna spara de där 4000 kronorna, men å andra sidan vill jag gärna ha en quad-core-processor i min dator - och en bärbar dator dessutom. Grejen med Macbooken är också att jag kommer behöva en extern skärm hemma, vilket innebär en extra kostnad. Har så jävla svårt att bestämma mig!

Permalänk
Musikälskare

Dina fördelar väger iaf upp nackdelarna ^^

Hade jag varit du hade jag kört mac, jag stod också i valet å kvalet när jag skulle ha en lapp

Är ingen mac fanatiker men har blivit riktigt imponerad av (bärbara) datorer från Apple

EDIT: Hade en Dell vostro 1310 innan, dag och natt helt klart...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Haha, tror du har rätt. Jo, jag vet att det är bäst att bilda en egen uppfattning, men jag vill ju också veta vad andra tycker att Mac har för fördelar.

Som jag ser det såhär långt:

Fördelar:
1. Helt underbar kvalitet på skärmarna - En webbdesigners måste
2. Lätthanterligt OS (Tar dock lite tid att vänja sig vid)
3. Snyggt. Allt är bara så snyggt, utsidan skiner och insidan är enkel och stilren...till skillnad från Windows.
4. Avancerad touchpad
5. Många bra programvaror för oss webbdesigners
6. Allt fungerar bara, inte alls lika mycket komplikationer som med Windooze

Nackdelar
1. Jobbigt tangentbord, gillar inte att knapparna är så fyrkantiga med så pass mycket mellanrum mellan knapparna
2. Dyr
3. Tar tid att vänja sig vid det nya OSet och alla kommandon (dock smällar man får ta)

Sen vet jag inte om det är värt att lägga till 4000kr och köpa en Macbook Pro 15" istället för en iMac 21". Jag skulle gärna spara de där 4000 kronorna, men å andra sidan vill jag gärna ha en quad-core-processor i min dator - och en bärbar dator dessutom. Grejen med Macbooken är också att jag kommer behöva en extern skärm hemma, vilket innebär en extra kostnad. Har så jävla svårt att bestämma mig!

Varför behöver du en extern när du har 15" ? Räcker väl gott och väl?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Ge er med "Windows hänger sig hit och dit" för det är inte verklighet längre och har inte varit det sedan Windows 98 om man gjort allt rätt. Mitt W7 har inte blåskärmat eller hängt sig en enda gång PGA sig själv så att säga. Det är inte ett godtagbart argument längre.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ovard:

Ge er med "Windows hänger sig hit och dit" för det är inte verklighet längre och har inte varit det sedan Windows 98 om man gjort allt rätt. Mitt W7 har inte blåskärmat eller hängt sig en enda gång PGA sig själv så att säga. Det är inte ett godtagbart argument längre.

Håller med helt klart på den punkten

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?