Ny CPU till mitt moderkort Gigabyte GA-MA74GM-S2H?! Ska spela star craft 2...

Permalänk

Ny CPU till mitt moderkort Gigabyte GA-MA74GM-S2H?! Ska spela star craft 2...

Hej,

Jag har ett nvidia 460 gtx grafikkort som tydligen ska fixa star craft 2 utan problem. När jag spelar så laggar det dock lite om 2 maxade arméer krigar mot varandra. Misstänker därmed att min amd 5200+ CPU utgör en viss flaskhals.

Kan det vara så?

Vilken CPU rekommenderar ni? Kan tänka mig att ta i lite extra men mycket mer än 2000 känns mycket....

Jag vill såklart bara byta CPU, inget annat..

Permalänk
Medlem

En AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz skulle nog passa fint, fungerar bra för mig i Starcraft 2 i alla fall.

Du kan behöva uppgradera bios beroende på när du köpte moderkortet. Enligt CPU Support listan så stödjs 955'an sedan version F4B utav bios.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Qrush:

En AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz skulle nog passa fint, fungerar bra för mig i Starcraft 2 i alla fall.

Du kan behöva uppgradera bios beroende på när du köpte moderkortet. Enligt CPU Support listan så stödjs 955'an sedan version F4B utav bios.

Tack för ditt snabba svar..

Edit: Är den mycket snabbare än min 5200a?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glöm inte att titta vilken version ditt moderkort är på. Vad jag kan se (har sett fel förr) så stödjer inte moderkortet processorer över 95w. En phenom II 945 på 95w kommer att funka.
WEBHALLEN.com - AMD Phenom II X4 945 3GHz / 8MB / Socket AM3 (Boxed)

Edit: Rev 2.0 har inte stör för 945 enligt gigabyte. Men som sagt kolla på sidan innan du köper.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk

Ser ut som att jag bara har Rev 1.0..

Enligt specen så står det följande:

Support for Socket AM2+/ AM2 processors: AMD Phenom™FX processor/ AMD Phenom™ processor/ AMD Athlon™ 64 FX processor/AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core processor/AMD Athlon™ 64 processor/AMD Sempron™ processor

(Note) If you install AMD AM2+ CPU on AM2 motherbord, the system bus speed will downgrade from HT3.0(5200MHz) to HT1.0(2000 MT/s) spec; however, the frequency of AM2+ CPU will not be impacted. Please refer "CPU Support List" for more information.

Är det någon idé att jag uppgraderar processor isf? Visstl, det finns säkert någon bättre än min 5200:a men om skillnaden inte är påtaglig så känns det onödigt...

Edit: Stjärt.. Finns det bara AM3 prollar nu för tiden?!?!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan läsa ut stödjer ditt moderkort bl.a. dessa processorer.........men fler får gärna dubbelkolla detta

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
AMD Phenom2 X2 555 3,2GHz BlackEdition - Inet.se

Samt ska det även stödja Phenom II X4 945 3GHz (95W) fast den fanns inte på inet

Samtliga processorer ger en rejäl boost i prestanda för dig

GA-MA74GM-S2H (rev. 1.x) - GIGABYTE - Support - Moderkort - CPU Support List

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Vad jag kan läsa ut stödjer ditt moderkort bl.a. dessa processorer.........men fler får gärna dubbelkolla detta

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
AMD Phenom2 X2 555 3,2GHz BlackEdition - Inet.se

Samt ska det även stödja Phenom II X4 945 3GHz (95W) fast den fanns inte på inet

Samtliga processorer ger en rejäl boost i prestanda för dig

GA-MA74GM-S2H (rev. 1.x) - GIGABYTE - Support - Moderkort - CPU Support List

Ok.. Det här låter ju ändå ganska lovanda. Dock blir busshastigheten nedgraderad. Hur mycket påverkar den?

Edit: Hmm.. Cache-minnet verkar ju betydligt bättre på Phenom'en än min 5200:a iaf..