Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

LLC (Load-Line Calibration)

Tjena! Heller på att överklocka min phenom II x6 1055T till 4Ghz.
Har fått den att gå hyfsat stabilt men Vcoren i CPU-Z följer inte riktigt vad jag sätter i bios och värkar röra sig lite som den själv vill. I skrivande läge ligger den på 1.536V satte den på 1.52 i bios.

Kan någon förklara vad LLC är och hur de fungerar för det värkar vara delade meningar om de skall vara på eller ej vid överklockning.
Förstår inte varför den rör sig hela tiden och 1.57 är ju ganska stor skillnad ifrån 1.52 som jag ställer in det på. Kör Crossair Formula IV som moderkort om det är av intresse.

När jag har CPU LLC på:
Vcoren ökar och ändrar sig lite som den själv vill när jag kör occt.
När jag ha stängt av CPU LLC:
Vcoren ligger rätt stadigt men när jag startar occt och prosessorn ökar i användning sjunker istället Vcoren.

Heller på att bli galen! går det inte att ställa in Vcoren och sedan så ligger den på samma världe utan att ändra sig?

Kortfattat VILL kunna ställa in volten själv utan att den hoppar omkring som den vore i Aoutomode för att hitta en stabil volt.

Tacksam för svar! Peace.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Någon borde la ha en aning vi befinner ju oss ändå på överklocknings delen.
Vet inte om bumping var tillåtet så formulerade mig anorlunda

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

såhär är det. det är mjukvara, som är allt annat än ett exakt mätinstrument.

tex: så pendlar inte spänningen upp och ner som cpuz visar.

sen att det inte blir samma spänning som du ställer in är väldigt vanligt. och i mitt fall (kontrollmätt med MM) så visar cpuz närmast sanningen jämfört med det jag ställer i BIOS. förutom att spänningen inte vaggar upp och ner då givetvis.

LLC har jag däremot inte nån speciell erfarenhet av då jag inte har det på mitt moderkort, men expirementera du så ser du vad som händer.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Fick presis svaret postat av en annan kille och uppenbarligen rör sig spänningen visst som det står i programmet. LLC gör så att prosessorn får lite svängrum när det gäller volten och gör så att den får lite mer om den behöver de och lite mindre i tex idle.

"As a second side note, some of the newer boards that use the 8-series chips now have a feature called LLC or Load-Line Calibration. This will allow a sort of fluctuation with the CPUv and CPU-NBv. This can be turned on or off. If on the voltage will have a bit of bigger area of which it can operate. These can potential even lower the voltage used when in idle mode. If off, the voltage will be set to the specific voltage that you have set in the BIOS."

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

När jag klockade min i5:a och kom till 3.6GHZ med LLC av fick jag bluescreens. Om jag isället körde med den på blev det stabilt och jag kunde höja den till 3.8GHz, (har ej povat högre).

Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av lexusscorpion:

När jag klockade min i5:a och kom till 3.6GHZ med LLC av fick jag bluescreens. Om jag isället körde med den på blev det stabilt och jag kunde höja den till 3.8GHz, (har ej povat högre).

Mvh Peter

har varit med om samma sak och nu förstått varför.
Därför att med load LLC ger den volten till cpu:n lite mer spelrum och om man ställer V-coren till 1.50 och den behöver 1.52 i full load så höjs då volten lite. Om man å andra sidan inte har LLC på så så får inte V-coren lika mycket spelrum och om då prollen behöver 1.52 och när LLC då är avaktiverat får den helt enkelt inte de = Blue screen

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

att spänningen sjunker i Load är helt sant, och det visar även CPU-z, men att spänningen pendlar som cpuz visar även i IDLE, det gör den inte. det var det jag menade

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skapade en tråd om just LLC nyligen, du hittar den här.

Permalänk
Skrivet av Tommie_l:

att spänningen sjunker i Load är helt sant, och det visar även CPU-z, men att spänningen pendlar som cpuz visar även i IDLE, det gör den inte. det var det jag menade

med llc aktiverat så ligger spänningen stadigt i idle men till skilnad som du skriver höjs den istället i load.
Så är de för mig iaf.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Avstängd

jag tror ju dock det första du ska göra är att sänka volten ist för att ta reda på varför den rör sig, att köra en sån CPU i 1.52Vcore är inte det bästa!

Permalänk
Skrivet av InluZion:

jag tror ju dock det första du ska göra är att sänka volten ist för att ta reda på varför den rör sig, att köra en sån CPU i 1.52Vcore är inte det bästa!

Öhh, vad baserar du de på för fakta? AMD rekomenderar max V-core 1.55 och om du kollar på bla sweclockers test av prosessorn körde de den i 1.52 i 4GHz. stock v-core ligger på 1.45 i turbomode så det är inte så stor ökning..

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||