Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Trevlig update för Skype idag, men jag upplever inte att enheterna synkar fullt ut, någon annan som märkt av det?

Vad upplever du för fel då?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Vad upplever du för fel då?

Det var nog mest en initial förvirring då man numera kan redigera avsända chatt-mess, men då jag både chattade med mobilen och destop-klienten så kunde jag helt plötsligt inte redigera längre, men det var bara för att det som skrivs på en enhet ska redigeras där, man kan alltså inte redigera från en enhet men ha igång två, utan var enhet för sköta sig själv. Lite tråkigt, men inte så konstigt. Dock skulle man vilja sköta allt från en.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur hårda Nokia brukar vara med sina presentkortserbjudanden vad gäller registreringsdatum?

Ser att deras erbjudande via appen Presentkort löper ut på måndag och jag hinner nog inte få hem SIM-kortet tills dess. Har skapat alla andra konton men appen kräver att man har ett SIM installerat. Vore surt att missa 220kr när man köpt telefonen i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Någon som vet hur hårda Nokia brukar vara med sina presentkortserbjudanden vad gäller registreringsdatum?

Ser att deras erbjudande via appen Presentkort löper ut på måndag och jag hinner nog inte få hem SIM-kortet tills dess. Har skapat alla andra konton men appen kräver att man har ett SIM installerat. Vore surt att missa 220kr när man köpt telefonen i tid.

Du har inget gammalt sim att klippa till och sätta i?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min nya 1320 verkar inte må så bra.

Satte den på laddning tidigare idag och direkt ur kartong visade den ca 75% batteri men när den laddat klart och jag drog ur sladden så stängde den av sig själv. Provade slå på den men möts då av varningsikonen för låg batterispänning. Satte den åter på laddning men inget verkar hända, samma ikon visas så fort man försöker slå på den och då har den stått på laddningen i ett par timmar nu. Har ni några tips? Känns som att batteriet är dåligt?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har inget gammalt sim att klippa till och sätta i?

Verkar som Telias butiker kan ordna SIM-kort direkt så ska prova det imorgon om nu telefonen fungerar. Just nu lutar det åt en reklamation och då missar jag erbjudandet i alla fall eftersom de nog inte har någon fler i lager i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Min nya 1320 verkar inte må så bra.

Satte den på laddning tidigare idag och direkt ur kartong visade den ca 75% batteri men när den laddat klart och jag drog ur sladden så stängde den av sig själv. Provade slå på den men möts då av varningsikonen för låg batterispänning. Satte den åter på laddning men inget verkar hända, samma ikon visas så fort man försöker slå på den och då har den stått på laddningen i ett par timmar nu. Har ni några tips? Känns som att batteriet är dåligt?

Verkar som Telias butiker kan ordna SIM-kort direkt så ska prova det imorgon om nu telefonen fungerar. Just nu lutar det åt en reklamation och då missar jag erbjudandet i alla fall eftersom de nog inte har någon fler i lager i butiken.

Alltid tråkigt när grejerna krånglar från fabrik. Men Å andra sidan är det lika bra att reklamera direkt och slippa krånglet när man väl gjort alla inställningar och fått till kontakterna osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Alltid tråkigt när grejerna krånglar från fabrik. Men Å andra sidan är det lika bra att reklamera direkt och slippa krånglet när man väl gjort alla inställningar och fått till kontakterna osv.

Visst är det så, typiskt att vi ser ut att missa aktiveringserbjudandet pga detta, Nokia ger 220kr att handla apppar m.m. för om man aktiverar innan 30 juni. Något som blir en omöjlighet nu när handlaren inte ser ut att ha några fler 1320 i lager att byta med. Man kan få ersättning för sina extra utgifter i samband med trasig produkt men antar att missade erbjudanden inte ingår i detta, får hoppas på goodwill från Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Visst är det så, typiskt att vi ser ut att missa aktiveringserbjudandet pga detta, Nokia ger 220kr att handla apppar m.m. för om man aktiverar innan 30 juni. Något som blir en omöjlighet nu när handlaren inte ser ut att ha några fler 1320 i lager att byta med. Man kan få ersättning för sina extra utgifter i samband med trasig produkt men antar att missade erbjudanden inte ingår i detta, får hoppas på goodwill från Nokia.

http://www.hard-reset.com/nokia-lumia-1320-hard-reset.html prova hard reset o sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Någon som har ett bra förslag på hur man kan komma åt Soundcloud, visst man kan fästa sidan på startskärmen, men jag tänkte ifall det fanns en annan möjlig väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Någon som har ett bra förslag på hur man kan komma åt Soundcloud, visst man kan fästa sidan på startskärmen, men jag tänkte ifall det fanns en annan möjlig väg?

Audiocloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Audiocloud

Tackar.

Permalänk
Avstängd

Någon som har en hint on Chrome kommer? Saknar open tab mellan enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proer:

Hej, nu vet jag inte om detta är rätt tråd att fråga i eller om jag borde skriva i lumia 920 tråden men jag gör ett försök.

Jag har haft min lumia 920 i över ett år nu och när jag köpte den så anslöt jag ett hotmail konto till den. Naturligtvis hade jag gjort en oseriös registrering av kontot tidigare eftersom jag då bara skulle ha något spel anslutet till det.

Nu har jag fått det som jag förstår vanliga felmeddelandet "det verkar som om någon annan använder ditt konto" det är alltså troligen någon bot som försökt ta sig in i mitt konto. Nu är jag utelåst från det och kan inte komma in om jag inte verifierar att det är jag. Problemet är att jag knappt minns vad jag fyllde i vid registreringen och detta gör att jag troligen inte kommer få tillbaka mitt konto. Jag har vissa uppgifter men tror knappast att det räcker och känner inte att jag ens orkar försöka komma ihåg allt.

Min lumia 920 går alltså inte att uppdatera för att kontot som är anslutet till telefonen är låst och jag kan inte verifiera att jag äger kontot. Jag måste alltså fabriksåterställa mobilen och ansluta ett nytt konto för att mobilen ska fungera som vanligt igen men jag vill inte förlora allt jag har på den. Cloud backup går alltså bort eftersom jag inte kommer åt "one drive" som ligger på ett konto jag inte kan komma in på.

Skiter i applistan och inställningarna för mobilen, det behöver jag ingen backup på. Bilder och filmer går att göra backup på direkt från mobil till dator. Nu saknas bara kontakter och sms, finns det några alternativ för mig eller är det kört? Nokia har ju en egen app som heter "överför min data" som verkar kunna överföra kontakter och möjligen sms till en annan windows phone. Nu har jag ingen annan windows phone men kan köpa en lumia 520 och kanske överföra allt dit och sedan tillbaka till min 920 efter jag återställt den. Är det någon som använt nokias app "överför min data" eller ni kanske vet något annat sätt?

Tack på förhand.

GoToMyPhone
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/gotomyphone/16a92...

Kostar 20 kr men billigare än att köpa en till telefon. Och sedan kan man göra massa andra saker också

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

GoToMyPhone
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/gotomyphone/16a92...

Kostar 20 kr men billigare än att köpa en till telefon. Och sedan kan man göra massa andra saker också

Tack, ska kika närmare på det. En spontan fråga som kom upp nu, kan jag använda det på min telefon trots att jag inte kommer åt hotmail kontot som är knutet till telefonen? Alltså jag gör ett nytt hotmail konto, köper appen och så fungerar det med telefonen?

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proer:

Tack, ska kika närmare på det. En spontan fråga som kom upp nu, kan jag använda det på min telefon trots att jag inte kommer åt hotmail kontot som är knutet till telefonen? Alltså jag gör ett nytt hotmail konto, köper appen och så fungerar det med telefonen?

Köp och licenser (köpen) är knutna till huvuskontot på telefonen. Så nej, du kan inte köpa med ett konto och använda med ett annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Någon som har en hint on Chrome kommer? Saknar open tab mellan enheter.

Kör med IE11 på alla enheter så synkas tabbarna. Gäller iofs att du bara har MS prylar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Proer:

Tack, ska kika närmare på det. En spontan fråga som kom upp nu, kan jag använda det på min telefon trots att jag inte kommer åt hotmail kontot som är knutet till telefonen? Alltså jag gör ett nytt hotmail konto, köper appen och så fungerar det med telefonen?

Blir 40 kr då, surt sa räven.. Jag har provat GoToMyPhone under dagen. Man får kopiera kontakt för kontakt. Hittade inte att man kunde markera alla på en gång. Har man tänkt att ha sin telefon som spionpryl kan jag tala om att min telefon stängde programmet efter ett tag när det inte användes. Ska kolla lite till eftersom jag köpte programmet. Man kan prova i 30 dagar också men kan då bara se de 10 första i kontaktlistan.

Att skicka sms genom datorn är omständigt. Tror faktiskt det är Microsofts begränsningar i systemet som gör att man först måste skriva på datorn och sedan gå till telefonen och trycka på skicka. Och begränsningen är nog till för att hindra auto-betal-sms som vissa virus kan hålla på med?

Permalänk
Medlem

Jag läste att Nokia ska lägga Glance på hyllan nuinär de inte längre gör egna lurar,. så kanske var det därför 930, som blev den sista de gjorde, men som nu levereras av MS, blir utan den funktionen. De la av med det och tog fram X. Inga tillfälligheter, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag läste att Nokia ska lägga Glance på hyllan nuinär de inte längre gör egna lurar,. så kanske var det därför 930, som blev den sista de gjorde, men som nu levereras av MS, blir utan den funktionen. De la av med det och tog fram X. Inga tillfälligheter, tror jag.

Det jag har sett är att de lägger ner Glance Background(!) beta. Alltså bara bakgrundsbildfunktionen, inte själv glance. Har du annan info?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glance finns hos Microsoft Mobile, Glance Backgrounds föregångare gjordes av NRC från början som finns hos Nokias avdelning Technologies fast även det – den nuvarande versionen finns hos Microsoft Mobile i sk beta labs. Microsoft är fria att införa funktionen i skarp version istället för beta om de så vill. De har blivit klara med betaperioden. Programmet finns kvar i Windows Phone Store, de vill bara inte ha feedback längre. De gör antagligen något med den feedback de fått och den mjukvara de har utvecklat. T.ex. integrerar det med Glance direkt. Eller avvaktar tills de får någon ny idé om vad de kan göra av det. Nokia har inte lagt ner det, just för att de överlät mjukvaran till Microsoft tillsammans med verksamheten. Microsoft kontrollerar mjukvaran och funktionerna i sin helhet idag och har alla som jobbat med det före 25 april. De har upphovsrätten, källkoden och rätten att göra vad de vill. Både Microsoft, Motorola Mobility, Samsung och andra är fria att införa vilka "glance"-funktioner de vill på sina AMOLED-telefoner. Samsung har S-view-skalen samt aktiverar glance (quick glance) vid hover-funktionen som kallas Peek av Microsoft (och infördes efter Samsung körde med den funktionen). En rad Motolurar har always-ontypen där du har klocka och notifieringar på skärmen även i vila dygnet runt, så som du kan ställa in Glance om du vill. Nokia har överlåtit folket och egendomen (upphovsrätten) till Microsoft och drar inte tillbaka funktionerna. Nokia har inte sagt något om saken då det är Microsoft Mobile Oy som publicerat nyheterna och uttalandena om programmet. Andra beta-program som Microsoft Mobile avslutat är Nokia Play To (infört i Collection), och Motion Monitor Beta (som skulle visa sensorcore, funktionerna kan ersättas av Bing Health & Fitness eller tredjepartsprogram).

Citat:

Although we aren’t expecting to update this specific beta app any further, we continue to explore ways to improve glance screen capabilities in general.

– Betalabs

X-serien kan inte köra Glance p.g.a. att de kör LCD-panel. (Edit: utan PSR se nästa inlägg) Vilket också Icon och L930 gör. (Edit: Fast där antog jag lite fel och kom inte ihåg, de har AMOLED bara utan PSR) Samt 520, 521, 525, 526, 625, 630, och 635 också gör. (Edit: LCD utan PSR)

Som du kan se av deras uttalande så ser de positivt på glance-funktionernas framtid och "glance screen" generellt, som om det har en lång framtid som inte har ifrågasatts i företaget. Det är konstiga slutsatser som inte baseras på förutsättningarna eller deras egna uttalanden.

https://betalabs.nokia.com/trials/Glance-Background
https://betalabs.nokia.com/blog/2014/06/26/Glance-Background-...
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/glance-background...

PSR
Permalänk
Medlem

Lumia 920 har lcd skärm och Glance, hur går det ihop? Funkar utmärkt på min!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Lumia 920 har lcd skärm och Glance, hur går det ihop? Funkar utmärkt på min!

Ja, och 930 har amoled. Det spelar ingen roll om det är amoled eller lcd. Skärmen på 930 saknar "skärmminne" och därför fungerar inte glance. Det finns telefoner med lcd och amoled med glance, det fungerar för att skärmen har detta skärmminne. Varför dom inte har det på 930 vet jag inte. Kostnadsfråga säkert. Kanske blivit för dyrt med full HD amoled med minne?

http://m.wpcentral.com/nokia-lumia-930-does-not-have-glance-h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tyvärr gick det inte att göra någon form av reset eftersom telefonen slutade ta laddning, man kunde köra hard reset så att den vibrerade och startade skärmen men så fort telefon startat varnar den för låg batterinivå. Testade också med recovery tool men samma problem där, utan laddning kommer man ingen vart.

Utan laddare så var den stendöd så förmodligen har batteriet eller något som styr laddningen lagt av helt och hållet. Kul att i alla fall ha gjort alla försök till att få igång den. Tack och lov var butiken förstående så en ny är beställd och på väg.

Permalänk
Medlem

Lumia 920/925/928 har LCD med PSR med ett minne. Det stämmer. Lumia 930/Icon har inte PSR. 520, 521, 525, 526, 625, 630, och 635 har LCD utan PSR. Likaså X-serien. Det tar för mycket batteri att hålla de tända. Även om en telefon som L520 hade haft PSR hade batteritiden varit för dålig (backlight) för att utnyttja funktionen. Moto X, Droid Mini, Droid Ultra och Droid Maxx på Android har "Motorola Active Display" som är samma sak som Glance i always-on. Samsung har "quick glance" som är föregångaren till peek-läget hos Microsoft. Där har du däremot inte funktionerna på LCD med PSR, bara AMOLED med PSR.

Permalänk
Medlem

Spotify kom med updates till både WP och dektopklienten. Någon som märkt av något som ändrats/förbättrats i vår app?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Spotify kom med updates till både WP och dektopklienten. Någon som märkt av något som ändrats/förbättrats i vår app?

Nej, längesen jag bytte till Deezer.
Om du inte har testat kan jag rekommendera dig. Utmärkt WP-klient som uppdateras ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ang. Spotify. Tidigare när man satte stjärnor på låtar fanns dessa i en spellista på telefonen. Nu när det är ett plustecken istället så hittar jag inte den listan på telefonen längre. Tittar jag på fel ställe eller har de faktiskt tagit bort den funktionen?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Nej, längesen jag bytte till Deezer.
Om du inte har testat kan jag rekommendera dig. Utmärkt WP-klient som uppdateras ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag byta så vill jag byta upp mig, och med tanke på hur läcker destopsvarianten är numera, plus sitt snygga UI, och att WP 8.1 även har en väl fungerande app, så ser jag faktisk inte någon anledning till ett byte.

Deezer och box music är väl mer sådana som poppade upp när Spotify var helt oduglig. Men som ett ex så har jag även det i teven, alltså en app som är auto-inlogg, så vill jag ha en stor skärm så tar det några klick, det blir mycket snyggare än om man kopplar datorn till teven. Så Spotify känns lite hetare.

Men, jag kan väl samtidigt erkänna att det var med Spotify man började, och det är där man utvecklat sådana grymma spellistor. Och vad jag vet så kan man väl importera till Spotify, men inte ifrån? För skulle man kunna det hyfsat smärtfritt så skulle det förmodligen viktigaste vara löst.

Kan du importera till Deezer? Om inte, så ska man då sitta å manuellt ladda ner flera hundra låtar per lista, nej, så det blir liksom att ingenting förutom att det kostar ynka 40 kr mindre, men vem fan tänker på sådana summor.

Permalänk
Medlem

Spotify har blivit GUDOMLIGT mycket bättre nu, vart nära på att byta till Xbox Music där ett tag men tack vare diverse buggar i appen samt att Spotify uppdaterade sin app snabbare gjorde att jag kunde stanna vid den tjänst som i slutändan är bäst

Hade kunnat tänka mig Xbox Music nu när man kan ha fler än 100 låtar i kö men UI'n ser förj*vlig ut, ledsamt att se att Microsoft gör dom fulaste WP apparna medans utvecklare som Rudy Huyn vet exakt hur man ska bygga en app.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Ang. Spotify. Tidigare när man satte stjärnor på låtar fanns dessa i en spellista på telefonen. Nu när det är ett plustecken istället så hittar jag inte den listan på telefonen längre. Tittar jag på fel ställe eller har de faktiskt tagit bort den funktionen?

Den verkar vara borta, då man kanske inte vill ha den låten på ännu en lista, utan bara särskilja den på den existerande.

Jag har listor med House, Ballader, Soul, etc, där de hamnat just för att jag diggar just dem. Om jag skulle få en ny lista på varje enskild listas bästa låtar, så skulle den innehålla House och lugna låtar och massa blandat som iaf inte jag skulle digga. Just därför jag tror många radiokanaler idag är antingen mainstream eller åt ett eller annat håll. Var musik har sin plats, och jag skulle inte uppskatta en lugn, men grym låt, om jag ex var på en förfest, på samma sätt som jag inte skulle vilja få en stygg House-dänga i örat när jag ligger och kopplar av.

Vilken funktion fyllde den funktionen menar du? En bra låt förtjänar en stjärna, men en bra låt kan vara malplacerad vid fel tidpunkt. Så vad är det du saknar, mer specifikt?

Klickar du på plustecknet så hamnar de under Your music och sedan i songs i desktop-versionen, var de hamnar, om de hamnar, hittar jag inte på luren. IOS har en identisk list med desktopen, så där hamnar de i samma. Med detta plustecken kan du addera hela album på ett klick, gick det med stjärmmärkningen också?

Om man stjärnmarkerade en låt innan, flyttade den på sig till stjärnlistan då? D

Nu kan du klicka på +-tecknet å spara den på ett ställe, men samtidigt särskiljer du låten på själva listan också, vilket måste vara en fördel, att just den är en extra goding bland godingarna. Sedan kan du högerklicka om du nu vill ha den på stjärnlistan.

+-tecknet är både stjärna och uppsamlare i ett. Kan inte se nackdelen med det.