Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

MS hyr. De leasar. Nokia äger. Det är skitsamma vad du skriver på dörren när du hyr, för när hyresavtalet går ut så ändrar ägaren.

Du verkar inte fatta skillnaden. Man kan inte bestämma över något som man hyr av någon annan. Just därför kan ju Nokia hyra ut samma sak till flera stycken.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan ett program (källkod, upphovsrätt, rätt att utveckla och utge) och patenterad teknik det programmet kan eller inte kan implementera. Så är det inte dags att ge upp? Upphovsrätten för sånt som Nokia inte behåller har överlåtits till Microsoft, de äger programmen, inte lånar. Troligtvis behöver ett program som Glance ingen teknik som Nokia äger och det är Microsoft Mobile som helt är ensamt ansvariga för programmet och kunderna av Nokia-enheter i övrigt (terminaler, plattor). Nokia kan inte ge ut programvara som de har överlåtit till Microsoft Mobile. De kan inte ge ut programvara som Microsoft Mobile själva utvecklat eller den programkod de bidragit med till existerande produkter sedan 25 april i år. De kan licensiera teknik de står bakom, typ som att Microsoft kräver licenser på exFAT, NTFS, EAS o.s.v. Nu har inte de direkt någon sådan teknik vi kan jämföra som analog mot de som nämnts, men likväl inom mobiltelefoni och kommunikation. En (stor) del av dessa är sånt som komponenttillverkare licensierar. Handlar om ca 10 000 patent, många från deras gemensamma/andra delar som bygger nätverk (basstationer) och liknande, eller som blivit kvar efter verksamhet där de utvecklat 2G, 3G och 4G modem (4G-modemen finns hos Broadcom idag), som är från forskning osv. Så att du inte ska ha tre Nokia med tre egna licensieringsprogram.

Ca 1/3 av GSM-patenterna (RAND) och 1/4 av WCDMA-patenterna är från Nokia eller kan licensieras från Nokia Oy(j)s avdelning Technologies. Sen bara för att de drar sig ur från att tillverka telefoner betyder inte att de drar sig ur att tillverka teknik, program och tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen bara för att de drar sig ur från att tillverka telefoner betyder inte att de drar sig ur att tillverka teknik, program och tjänster.

Precis, och där är appen till Android ett bra exempel.

Att de har kvar sina patent och sin ATG och sitt RC och att de efter affären utökade sitt inflytande i Juniper, de har nyligen köpt Desti, Mesaplexx, och Medio Systems. Så man har stärkt sina led rejält. Man verkar vilja stärka sig mjukvarumässigt och det kanske hänger ihop med att man vet hur man vill ta sig an framtiden.

Skillnaden är att här köper Nokia hela bolag med patent och folk och allt. Ungefär som man köpte Navteq och nu licenserar ut deras tjänster genom Here.

WP behöver Nokia, jag tror inte MS-telefoner kommer sälja. Jag skulle inte köpa en, jag hamnade hos WP tack vare Nokia. Så jag tror MS behöver nå en ny kundkrets, Nokia stod för ca 90% av WP, och MS behöver nya plus gamla.

Nokia med grym hårdvara och Android kommer sälja bättre än vilken MS-WP-telefon som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Precis, och där är appen till Android ett bra exempel.

Att de har kvar sina patent och sin ATG och sitt RC och att de efter affären utökade sitt inflytande i Juniper, de har nyligen köpt Desti, Mesaplexx, och Medio Systems. Så man har stärkt sina led rejält. Man verkar vilja stärka sig mjukvarumässigt och det kanske hänger ihop med att man vet hur man vill ta sig an framtiden.

Skillnaden är att här köper Nokia hela bolag med patent och folk och allt. Ungefär som man köpte Navteq och nu licenserar ut deras tjänster genom Here.

WP behöver Nokia, jag tror inte MS-telefoner kommer sälja. Jag skulle inte köpa en, jag hamnade hos WP tack vare Nokia. Så jag tror MS behöver nå en ny kundkrets, Nokia stod för ca 90% av WP, och MS behöver nya plus gamla.

Nokia med grym hårdvara och Android kommer sälja bättre än vilken MS-WP-telefon som helst.

Nokias enheter är Microsofts telefoner. Det är Microsoft Mobiles telefoner du hittar på nokia.com/products. Det är Microsoft Mobile som tillverkar och säljer Nokia X. De som säljer Lumiaprodukterna du har idag. Microsoft behöver inte nätverk och basstationer, LTE-patent, Navteq eller annat. De har fått fördelaktiga licenser och överenskommelser på sånt de inte behöver själva. Nokias enhet Technologies har ingen hårdvara och har inget operativsystem.

Medio och Desti börjar arbete hos Here, och köptes av det bolaget. Mesaplexx köptes av NSN. Mesaplexx ska bygga / utveckla / implementera filter till basstationer, men är mycket små. Inget har med Technologies eller Microsoft att göra direkt, Microsofts telefoner råkar bara vara en plattform de får betalt för att leverera Heres tjänster på. Microsoft är inte deras enda kund inom navigering och kartdata. Det som de har kvar under Technologies är R&D alltså Nokia Research Center samt funktioner som låg i Corporate common (som de räknar som "Technologies and corporate common" i rapporterna idag) utöver att de började licensiera ut patenten under den avdelningen. Det handlar alltså om under 1000 personer över hela världen. Cirka 500 personer inom forskning. Det är bra om de inte gav några av patenten till sådana som gärna skulle kriga med dem, men de krigar gärna en del själva. De flesta av patenten har inget med Devices & Services att göra utan om nätverk där de har svalt Siemens verksamhet så väl som mycket av det Motorola gjorde på nätverk och är en av de riktigt stora spelarna, de kan inte ge bort sina tillgångar för att koncernen säljer av annan verksamhet.

Medio och Desti var småfirmor Medio med 70 anställda, och Desti med ett team straxt under 10 personer. Mesaplexx hade cirka 20 anställda vad jag kan se. Förvänta dig ingen tillväxt på antalet anställda under Here eller NSN.

Microsoft köpte i princip hela Devices & Services, utöver Corporate Common och Technologies (NRC) så handlar det bara om fabriken i Indien. Om de kan säljer de säkert den anläggningen också eller så slår den bara igen. De har allt hårdvarufolk Nokia hade kvar när affären gick igenom, alla som utvecklar och designar hårdvara, alla som gör anpassningarna av WP till Lumia-serien, alla som jobbat med Glance o.s.v. Så jag vet inte vad du argumenterar för, när Philips sålde sin TV-verksamhet så ingick inte blu-ray-patent, patent på LED-lampor eller patent på medicinteknisk utrustning.

Rebranding när det väl sker blir mer som att Sony-Ericsson blev Sony Mobile (och bara syns som Sony utåt). Vi visste sedan 2011 att det var Microsoft (och deras partner Qualcomm) som stod för plattformen och hårdvaruvalen. Att de också kommer stå Microsoft på framtida Lumia-telefoner avskräcker inte mig, Lumia som de äger som varumärke. Antingen är du med på Microsofts spår eller så lägger du ner Windows Phone och fortsättningen på Nokias enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Medio och Desti var småfirmor Medio med 70 anställda, och Desti med ett team straxt under 10 personer. Mesaplexx hade cirka 20 anställda vad jag kan se.

Bättre än jag trodde då, då får man bolaget, dess teknologi, men slipper massa personalkostnader. Det bästa hade ju varit om bolagen haft 0 anställda, men det går ju givetvis inte. Hursomhelst så är det deras teknologi de velat åt, inte deras personal.

Nu äger man den nya teknologin. MS leasar sin.

Skrivet av Petterk:

Microsoft köpte i princip hela Devices & Services, utöver Corporate Common och Technologies (NRC) så handlar det bara om fabriken i Indien. Om de kan säljer de säkert den anläggningen också eller så slår den bara igen. De har allt hårdvarufolk Nokia hade kvar när affären gick igenom, alla som utvecklar och designar hårdvara, alla som gör anpassningarna av WP till Lumia-serien, alla som jobbat med Glance o.s.v. Så jag vet inte vad du argumenterar för, när Philips sålde sin TV-verksamhet så ingick inte blu-ray-patent, patent på LED-lampor eller patent på medicinteknisk utrustning.
.

Så de på ATG jobbade inte med mjukvara då, trots att de gör det idag, det är ju deras AVANCERADE TEKNOLOGIGRUPP.

Hur mycket du än kämpar så leasar MS. De hyr. Och den mest avancerade gruppen fick de inte med sig. Inte ens möjlighet att hyra.

Permalänk
Avstängd

Nu struntar jag i denna tråd. Undra
hur länge dessa herrar kommer babla om Microsofts köp av Nokia. Borde starta en egen tråd om denna affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft äger Asha, Lumia, X-plattformen, alla uppdateringar Nokia gjort till WP i färguppdateringarna, Radio och Glance med mera.

Microsoft äger Devices & Services anläggningar, utvecklingscenter, fabriker med produktionslinor och fick alla som utvecklar och konstruerar telefoner/hårdvara alltså 25 000 anställda. Ett komplett nät som kan leverera ca 35 miljoner smarta telefoner. Nokia har inget sådant folk om vi räknar bort anläggningen i Indien som producerar "mobile phones" åt Microsoft Mobile under en övergångsperiod och inte har några resurser att konstruera hårdvara.

Det är i allmänhet totalt värdelöst att köpa företag med massor pappersteknik och patent. Du kan köpa ett holdingbolag utan anställda och massor patent, men de kan vara värda mindre än en bra grupp med 50-150 anställda. Köper du patent får inte dina produkter automatiskt ny teknik. Köper du en startup behöver du inte få mycket alls om du inte kan göra något med deras produkt/idé. Köper du upp ett team och sen gör fel så blir det bara en stor kostnad. Från uppköp till produkt kan ju handla om sådär 5 år, då gäller det att veta vad de ska arbeta med. Det finns ju också risk att alla slutar så man sitter utan kompetens också. Om du äger tekniken eller inte om du inte kan (eller vilj) styra och utveckla spelar inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

NRC jobbar med mycket, utvecklat mycket konceptteknik. Forskat osv. Ska det vara så svårt att förstå att emerging platforms under NRC/Technologies (aldrig funnits något som heter ATG) med en handfull folk i staterna har gjort Z Launcher? Trotts att de inte har något att göra med Asha, Symbian, Lumia eller Nokia X. De är en grupp med utvecklare, designers, tekniker och forskare på ca 500 om vi räknar världen över. Har de något att visa upp mot konsument gör de gärna det. Det gör de inte till någon hemlig cell som ska tillverka Android-telefoner 1/1 16. Denna verksamhet har inte förstärkts något den närmsta tiden. Du babblar om annan verksamhet, som kan vara bra för koncernen eller inte, men har inget att göra med produkter eller teknik Technologies släpper till allmänheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft äger Asha, Lumia, X-plattformen, alla uppdateringar Nokia gjort till WP i färguppdateringarna, Radio och Glance med mera.

Microsoft äger Devices & Services anläggningar, utvecklingscenter, fabriker med produktionslinor och fick alla som utvecklar och konstruerar telefoner/hårdvara alltså 25 000 anställda. Ett komplett nät som kan leverera ca 35 miljoner smarta telefoner. Nokia har inget sådant folk om vi räknar bort anläggningen i Indien som producerar "mobile phones" åt Microsoft Mobile under en övergångsperiod och inte har några resurser att konstruera hårdvara.

Du uppger inget nytt?

Citat:

Det är i allmänhet totalt värdelöst att köpa företag med massor pappersteknik och patent.

Bra, därför Google köpte Motorola, för att komma åt deras patent. Du skulle förvarnat Google där, de vet ju inte sånt.

Tror du MS hellre hade köpt patenten eller föredrar att leasa dem? Om du köper dem kan du själv leasa ut dem och tjäna på det, något Google förmodligen hade i åtanke.:D

Vi fortsätter här http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1235059-mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Nu struntar jag i denna tråd. Undra
hur länge dessa herrar kommer babla om Microsofts köp av Nokia. Borde starta en egen tråd om denna affär.

Svårt att diskutera saken om man inte lyssnar till vad Nokia och Microsoft själva säger och gör. Svårt att veta vad han har för världsbild och hur hans läsförståelse är när man kan skriva hur rakt som helst, men det ändå ska ställas galet och komma med slutsatser som inte stöds av något i detta universum. Nu har han inget mer att säga om relaterat till Windows Phone så nu får han nog diskutera bäst han vill med sig själv. Jag vet ärligt talat inte vad han får allt från eller vad han fått tanken att vi skulle påstått att Nokia inte kan göra en Androidapp eller vad han nu diskuterar ifrån, eller vad han tror en R&D-avdelning med 500 personer och en mindre grupp teknologer i Kalifornien som kommer från deras startupkultur och riskkapital-finansierade webbföretag som i princip aldrig kommer något vart ska göra med mobil telefoni i sin helhet. Det framgår ändå för alla att han är ute och vandrar någonstans där fakta inte har någon betydelse alls för argumentation och slutsats.

Det började bland annat med detta,

Skrivet av Telepati:

...
Nokia släppte även nyligen (igår) en app till sina X-modeller, och där stod det att det var deras avdelning Advanced Tech Group som låg bakom. Lite märkligt, men detta blir nog tydligare framöver.

http://microsoft-news.com/nokia-releases-z-launcher-app-for-a...

Denna launcher verkar vara relativt avancerad så deras ATG är nog ganska vassa på mobilteknologi. Och dessa behöll Nokia, jag tror inte man behöver undra varför. Dessutom har Nokia köpt upp 2 bolag på kort tid det senaste, och verkar vilja stärka upp sig rejält. Så Nokia kanske har något i bakfickan.

Skrivet av Petterk:

...

Z Launcher är ingen Nokia X-produkt och ingen Microsoft-produkt. Z Launcher går inte att köra på Nokia X (officiellt iaf, anpassat för vanliga populära Androidlurar). Product lead jobbade inte med Nokia X. Han tillhörde en del av R&D som stannade kvar hos Nokia Corp och aldrig var tänkt att följa med. NRC och lite annat räknas in där, men det handlar inte om särskilt många hundra personer (om vi räknar bort fabriken i Indien) och Microsoft Mobile fick runt 25 000.

Att det blir så konstigt är fantastiskt, men nu vet alla skillnaden hos läsarna bland dessa olika företag och avdelningar. Det är ingen risk att någon annan går in i samma tankemönster mot allt förnuft.

Skrivet av Telepati:

Du uppger inget nytt?

Vad skulle vara nytt med en affär som blev genomförd 25 april? Det enda nya är vad Microsoft planerar att göra med den i lite mer detalj. Det är ju den du inte verkar följa. Du argumenterar ju emot detta i halva tråden nu.

TPV som köpte Philips TV-apparater tog inte deras medicinska patent, deras patent på lysrör och lysdiodrar, deras patent på blu-ray eller något annat i den stilen. MMI hade en del mobilpatent, dessa var värda eftersom man behöver patent för att försvara sig i teknologiindustrin, men det har redan Microsoft och Nokia själva. Nokia hade ingen anledning att stycka upp deras portfölj, Microsoft hade ingen anledning att köpa dem för att kriga mer, de har redan köpt massor för det syftet via Rockstar. Samt har sina egna IPR-tillgångar, de lyckas utpressa konkurrenter fint med. MMI utan tv-box-verksamheten och utan patenten var fortfarande värt 3 miljarder dollar som telefontilllverkare och integratör. Att föreslå att Microsofts affär inte skulle vara värd något är ju bara galet. Nokia har inte kvar någon kompetens på att konstruera telefoner eller bygga ett helt ekosystem. Den fick Microsoft. Det finns inget mer att säga där. Det är inget mer som är relevant till Microsofts eller Nokias köp, eller till Windows Phone.

Permalänk
Medlem

Och vad har detta med Windows Phone konceptet att göra. Det bästa vore att ni starta en egen tråd om hur vida Microsoft / Nokia kommer äga patent/mjukvara/hårdvara. Denna debatt bidrar inte direkt till själva ämnet i tråden som skall handla om just Windows Phone mjukvara/hårdvara. Det finns faktiskt andra än Microsoft/Nokia som gör telefoner med denna mjukvara.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Precis ta det i en annan tråd eller ännu bättre pm så andra slipper se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ush för Nordea (Jag har swedbank) men morsan har Nordea och visade mig en sak i appen

Vi stänger ner denna app sista Juni pga få användare, vill ni fortsätta använda denna appen ladda då ner via Google play eller Apple Store....

Jävla dynga!

Jag väntar som attans på Swedbanks egna WP8 app!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ush för Nordea (Jag har swedbank) men morsan har Nordea och visade mig en sak i appen

Vi stänger ner denna app sista Juni pga få användare, vill ni fortsätta använda denna appen ladda då ner via Google play eller Apple Store....

Jävla dynga!

Jag väntar som attans på Swedbanks egna WP8 app!

Du kunde ju inte göra något i appen, den hade inte stöd för mobilt bankid, du var tvungen att använda webbsidan för det mesta vilket som. Var nöjd med att BankID finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ush för Nordea (Jag har swedbank) men morsan har Nordea och visade mig en sak i appen

Vi stänger ner denna app sista Juni pga få användare, vill ni fortsätta använda denna appen ladda då ner via Google play eller Apple Store....

Jävla dynga!

Jag väntar som attans på Swedbanks egna WP8 app!

Skrivet av Petterk:

Du kunde ju inte göra något i appen, den hade inte stöd för mobilt bankid, du var tvungen att använda webbsidan för det mesta vilket som. Var nöjd med att BankID finns.

Precis, egentligen är det inte så stor grej, i Nordea-appen kunde man förvisso göra överföringar till egna konton, men det var smidigt, SEB kan man lägga in i Bankhubben, men deras mobilsida kräver digipass så även där behöver man webbsidan.

Att du går och inväntar Swedbanks app är ju lite komiskt då de har den bästa mobilsidan som funkar klockrent, så är det något man saknar så är det ju inte Sweds app.

Dessutom tror jag att det är lite oroväckande att Nordea tar bort sin app, och varför skulle de inte då den inte nyttjas så mycket? Detta sänder ut fel signaler till andra banker. HSB kommer vara kvar, men jag tror det kommer dröja innan vi får se någon ny storbank. WP måste växa till sig mer antagligen.

Permalänk
Avstängd

Nja, jag saknar e-kort appen från Android annars är Swebank super.

One Drive tycker jag är en skakig tjänst. Synkar när och hur den vill, ibland tar det dagar.

Mycket synd att OneDrive inte synkar upp video med 3/4G. Rent av dåligt. Blir ju att man använder "CloudSix for Dropbox" istället för OneDrive och enligt mig är det skandal att det ska behövas. Man kan synka upp korten manuellt över 3/4G men då skapas dubletter.

Skärpning Microsoft!
Finns det en manuell fix är det inte bra heller. Det ska bara funka.

Och filmar man en video med kameran hamnar den i OneDrive\Bilder\Kamerabilder (om man har tur för oftas hamnar den ingenstans). Inte i OneDrive\Bilder\Video, den är tom. Jag är helt oförstående till varför Microsoft gjort så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Att du går och inväntar Swedbanks app är ju lite komiskt då de har den bästa mobilsidan som funkar klockrent, så är det något man saknar så är det ju inte Sweds app.

.

Jo den funkar, men saknar lite funktioner jag hade på Android versionen. Efter wp8.1 installationen ser sidan ut såhär. Innan var den stilren.

Eller vad är fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jo den funkar, men saknar lite funktioner jag hade på Android versionen. Efter wp8.1 installationen ser sidan ut såhär. Innan var den stilren.

http://i.imgur.com/QlLz3xV.jpg

Eller vad är fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Blir sådär pga att Swedbank inte känner igen IE11 i WP 8.1. Kommer nog bli bättre när tillräckligt många klagat... WP8.1 är knappt släppt än så det dröjer säkert. Alla alternativa webbläsare i Store använder fortfarande IE10s motor så du kan använda nån av dom om du stör dig jättemycket på den

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

IE11 fungerar skit dåligt, känns inte färdigutvecklad... Går ju inte (swipea) längre...MS får börja bli bättre o skärpa sig, annars finns risken att dom gör det värre för sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Avstängd

Som en annan skrev här i tråden (går inte leta rätt på vem efter långkäbblet om Nokia mellan två som tävlade i att skriva längst inlägg): UC använder jag mer och mer. Microsoft får alltså skärpa sig om IE 11.

Permalänk
Medlem

Jag har på senare tid börjat tröttna rejält på WP och allt vad det innebär...jag vet inte om jag är ensam om att tycka så här,jag tycker att "uppgraderingarna" går 2 steg framåt o 3 bakåt..vissa funktioner får dem till medana vissa,nödvändiga funktioner helt,försvinner.. Nu har det gått ett par år sedan WP lanserades, vad har alla appar tagit vägen? Vart är den riktiga multitaskingen? Musik filer som förts över från One drive syns inte varken i telefonen eller när man koppar upp sig via USB via datorn filerna finns inte på telefonen fysiskt men dom finns där!?!?! Är det jag som är snurrig!?!? Hah.. Jag kan inte,begripa mig på hur värdelöst dåligt filsystemet är på wp..
Mitt råd till MS är faktiskt att skrota WP göra om något som fungerar.. Dom måste ju snart inse vad ruttet det är..

jag gillar wp konceptet, o dom saker Nokia har gjort som tyvärr,numera är minne blot..
jag hoppas WP snart kommer med något stort o nytt om jag ska köpa nya WP produkter framöver... Trött användare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag har på senare tid börjat tröttna rejält på WP och allt vad det innebär...jag vet inte om jag är ensam om att tycka så här,jag tycker att "uppgraderingarna" går 2 steg framåt o 3 bakåt..vissa funktioner får dem till medana vissa,nödvändiga funktioner helt,försvinner.. Nu har det gått ett par år sedan WP lanserades, vad har alla appar tagit vägen? Vart är den riktiga multitaskingen? Musik filer som förts över från One drive syns inte varken i telefonen eller när man koppar upp sig via USB via datorn filerna finns inte på telefonen fysiskt men dom finns där!?!?! Är det jag som är snurrig!?!? Hah.. Jag kan inte,begripa mig på hur värdelöst dåligt filsystemet är på wp..
Mitt råd till MS är faktiskt att skrota WP göra om något som fungerar.. Dom måste ju snart inse vad ruttet det är..

jag gillar wp konceptet, o dom saker Nokia har gjort som tyvärr,numera är minne blot..
jag hoppas WP snart kommer med något stort o nytt om jag ska köpa nya WP produkter framöver... Trött användare..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av nVIDIA:

vad har alla appar tagit vägen?

Appar har inte försvunnit.

Skrivet av nVIDIA:

Vart är den riktiga multitaskingen?

Microsoft har aldrig sagt att "riktig multitaskning" kommer att komma. De har implementerat det på ett sätt som ger bättre batteritid. Den implementation dom har nu är bättre för "vanliga" användare. Men annars ditåt -> (vart är riktning).

Skrivet av nVIDIA:

Mitt råd till MS är faktiskt att skrota WP göra om något som fungerar.. Dom måste ju snart inse vad ruttet det är..

Trålig att WP inte uppfyller dina önskemål men det där är ett väldigt dåligt råd. Men kanske borde läst på mer då du verkar vilja ha saker som inte finns med wp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Men kanske borde läst på mer då du verkar vilja ha saker som inte finns med wp.

Men det kommer ju inte heller oavsett om han läst vad som finns i nuet. Skype är bättre på andra plattformar trots att MS äger den, Spotify är det, FB är det, Store saknar massa appar, så det är ju en ihållande känsla, då man hoppar på något som man förmodligen väntar ska steppa upp sig i en snabbare takt en den som blivit.

Permalänk
Medlem

Alla saker är ju inte sämre med WP, finns saker som är bra med... Jag tycker inte att det går ta bort saker och ersätta det på ett
" sämre Microsoft tänkande" dom viktigaste basic egenskaper som gör ett OS användarvänligt o hett är bortplockat i och med WP..
ett enkelt exempel, Nokias förra OS symbian var ett bristande os men hade ju precis allt som saknas i WP...WP känns precis som ett tvärtemot os mot det man brukar känna igen sig på hur ett os ska fungera..
att WP är så lättdrivet är väl inte så lustigt, oset är avskalad in i det minsta, det finns ju inget som är "tung" drivet.. Ett exempel, multitaskingen tappar minnet efter ett par minuter, det går knappt driva något i bakgrunden.. Multitaskingen känns riktigt dålig..skype är så avskalat.. WP känns helt enkelt för avskalat, så blir det när man försöker göra ett os som har ett avskalat filsystem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Men det kommer ju inte heller oavsett om han läst vad som finns i nuet. Skype är bättre på andra plattformar trots att MS äger den, Spotify är det, FB är det, Store saknar massa appar, så det är ju en ihållande känsla, då man hoppar på något som man förmodligen väntar ska steppa upp sig i en snabbare takt en den som blivit.

undran är ju stor varför många "appar" är sämre på WP än andra plattformar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

undran är ju stor varför många "appar" är sämre på WP än andra plattformar...

Skickades från m.sweclockers.com

Det har nog inte med plattform att göra utan dom som gör själva appen.
Fördelen som jag ser framöver för dom som tar sig i kragen och gör appar är att dom kan få en större marknad då appen kan fungera på WP 8.1, Windows 8.1 RT samt Windows 8.1. Det har redan dykt upp några för utom Microsofts egna. Ett bra exempel är en av mina favorit appar Package Tracker som numera är samma för alla Windows plattformar.

Men det var ju samma snack förr att den ena var bättre på IOS och den andra på Android. Där har ju utvecklarna haft lite mer tid att slå sina kloka huvuden ihop (ibland iaf).

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd

Har skrivit till en del utvecklare om varför de inte gör en app till WP och ofta skriver det tillbaka att det vill de om Microsoft tillåt det och detta ... Vet själv inget om app-utveckling men är det någon form av inlåsning som hindrar utvecklarna? Enda appen jag saknar är den Andoid-exklusiva där man kan se vem som ringt och sms:a genom telefonen från datorn. Tror den heter Reach.

Filsystemet är och inskränkt men då är det tur att det bara är en mobil. Måste säga att jag annars är nöjd med WP. Tycker den så kallade enkla multitaskingen fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Den enda inlåsning jag känner till var att man var tvungen till att lägga appen i telefonens interna låsta lagringsyta vilket numera är bortaget from WP 8.1 och kan därför lägga det på minneskortet om telefonen har stöd för detta.

En app som nu skulle kunna tjäna på detta fram över är en av mina andra favorit appar Navigon. Ha kartorna på minneskortet istället för internt =).

Sedan är det som vanligt att man måste lära sig en ny plattform/språk att programera emot och utvecklingsverktyg som kostar en del. Vill man sedan kunna köra virtuel telefon för test så måste datorn man utvecklar på klara att köra Hyper-V fullt ut mm. Man kan numera köra den enklare varianten av utveckling via Appstudio om så vill.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Alla saker är ju inte sämre med WP, finns saker som är bra med... Jag tycker inte att det går ta bort saker och ersätta det på ett
" sämre Microsoft tänkande" dom viktigaste basic egenskaper som gör ett OS användarvänligt o hett är bortplockat i och med WP..
ett enkelt exempel, Nokias förra OS symbian var ett bristande os men hade ju precis allt som saknas i WP...WP känns precis som ett tvärtemot os mot det man brukar känna igen sig på hur ett os ska fungera..
att WP är så lättdrivet är väl inte så lustigt, oset är avskalad in i det minsta, det finns ju inget som är "tung" drivet.. Ett exempel, multitaskingen tappar minnet efter ett par minuter, det går knappt driva något i bakgrunden.. Multitaskingen känns riktigt dålig..skype är så avskalat.. WP känns helt enkelt för avskalat, så blir det när man försöker göra ett os som har ett avskalat filsystem..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av nVIDIA:

undran är ju stor varför många "appar" är sämre på WP än andra plattformar...

Skickades från m.sweclockers.com

Det undrar jag också, ska du veta.

Men, WP har potentialen att bli som en mix mellan Android och IOS, både cleant och uppstyrt men ändå med en hel del flexibilitet. Typ som att Swype kommit, visar att MS har släppt lite på tyglarna.

Men nu går ju Apple samma väg i OS 8, där man släpper in Swiftkey och andra 3:parts t-bord. Så IOS 8 är enligt mig ett jättekliv för Apple, det är det bästa de åstadkommit. Och det känns typiskt att det kommer nu, att inte MS hann lansera ex WP9 innan, som sägs vara ett jättekliv, dör man enligt rykten ska kunna välja om man vill ha tiles eller ej. Jag tror man behöver mjuka upp själva intrycket av OSet, att det inte är så kantigt, t.om pratbubblorna i messen är fyrkanter. Det finns givetvis estetiska fördelar med att ha det så, men jag tror ändå på lite mer app-stuk. Meegos appar var underbara, och gav ett behagligare intryck att titta på.

Men jag delar din frustration och en sak jag går och tänker på, som ägare av en 1020, som jag är hyfsat trött på, är att om 930 är den sista topp-luren som det står Nokia på, (om inte det ligger några andra i pipelinen, för MS får inte släppa några) så befarar jag att det lär det dröja innan jag köper en ny WP, om jag köper en.

Jag kommer med all säkerhet aldrig köpa en MS-lur. Men jag vill invänta WP9, eller jag vill iaf ge WP chansen fram tills dess. Och vad det verkar så lär WP9 dyka om nästa år. Det sägs att att det ska vara Android-inspirerat och inte IOS, vilket ju låter bra.

Men, jag är lite orolig för att WP inte kommer få det genomslaget som det förmodligen förtjänar. Under nästa år när man kliver upp från 8 till 9 så anser jag att man skulle haft Nokias monsterlurar som frontpelare. Det sägs att, eller det spekuleras i att MS ska stänga ner 8 i slutet på 2014 eller i början på nästa. Och om man har en helt ny, helt klockren version på gång, så kan det vara bra att att göra sig av med W8, dels för att den inte alls har fått det genomslaget som de hade väntat sig, och dels för att visa att man går med folket och skrotar det och istället levererar ett OS i tiden.

Min poäng är att efter att ha varit med sedan L800 och WP7, som förvisso var nytt och på det sättet kul, men nu när man blickar bakåt så var det helt värdelöst. 7.8 var en jättegrej när det väl kom, för då kunde man, hör och häpna, ändra storlek på tilsen. Att en sådan banal grej blev ett jättelyft säger ju en del om vilka krav man hade och hur keff det faktiskt var.

WP8 blev ett upplyftande kliv och med det kom även nya lurar. Och 8.1 är ju, vad jag kan minnas, den största förbättringen sedan begynnelsen. Och om man ser på hur det från ett ploj-OS i WP7, blivit ett moget OS i WP 8.1, så tror jag att man kommer ha krympt avståndet till övriga rejält så småningom, i kommande steg.

Men för att återknyta, så är jag så trött på min 1020, kameran är inte bara en jobbig puckel, den strular också. Och jag tror inte jag orkar vänta in Nokia, om de ens gör comeback inom WP.
Så jag, som trodde jag var klar med IOS, har börjat snegla på det, och det stör mig. Men läget har blivit att jag får välja något i brist på annat. Men om MS är hyfsat rappa med att gå från 8.1 till WP9, så skulle jag kunna stå ut.

Men jag menar, MS som är en mjukvarutillverkare, hur i hela friden kommer det sig att de inte lyckats få fram alla poppis-apparna till Store? Okej att ex bankerna måste ge sitt medgivande, men i övrigt. Det är riktigt jäkla dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Det har nog inte med plattform att göra utan dom som gör själva appen.

Och de gör appen efter direktiv från MS, ex så finns ingen app som spelar in samtal och i den appen som finns, som kunde det på WP7, så säger han i appen att han vill, men kan inte för MS tillåter inte det.

Tror du avsaknaden av 3: parts tangentbord beror på att ingen skrivit det till IOS eller WP, eller att det är själva OSet som inte tillåter det?

Citat:

Fördelen som jag ser framöver för dom som tar sig i kragen och gör appar är att dom kan få en större marknad då appen kan fungera på WP 8.1, Windows 8.1 RT samt Windows 8.1. Det har redan dykt upp några för utom Microsofts egna. Ett bra exempel är en av mina favorit appar Package Tracker som numera är samma för alla Windows plattformar.

Visst, en fin tanke, men man kan ju börja med att fylla ett tomrum först innan man ska fylla alla. Det blir bättre om man ger ex WP vad de vill ha, och på så sätt håller kvar dem, och sedan tar sig de andra tomrummen.

Citat:

Men det var ju samma snack förr att den ena var bättre på IOS och den andra på Android. Där har ju utvecklarna haft lite mer tid att slå sina kloka huvuden ihop (ibland iaf).

Så MS har inte haft tid att ta fram en jämbördig FB-app? Tiden kunde man skylla på förr, men inte idag.

Android kom efter IOS men har passerat det, så tiden, eller hur man utnyttjar den, är nog ganska avgörande.

Skrivet av johnjensen:

Har skrivit till en del utvecklare om varför de inte gör en app till WP och ofta skriver det tillbaka att det vill de om Microsoft tillåt det och detta ... Vet själv inget om app-utveckling men är det någon form av inlåsning som hindrar utvecklarna? Enda appen jag saknar är den Andoid-exklusiva där man kan se vem som ringt och sms:a genom telefonen från datorn. Tror den heter Reach.

Filsystemet är och inskränkt men då är det tur att det bara är en mobil. Måste säga att jag annars är nöjd med WP. Tycker den så kallade enkla multitaskingen fungerar utmärkt.

Precis, MS har sina riktlinjer som sätter käppar i hjulet för många utvecklare.

Skrivet av LazySoft:

Den enda inlåsning jag känner till var att man var tvungen till att lägga appen i telefonens interna låsta lagringsyta vilket numera är bortaget from WP 8.1 och kan därför lägga det på minneskortet om telefonen har stöd för detta.

En app som nu skulle kunna tjäna på detta fram över är en av mina andra favorit appar Navigon. Ha kartorna på minneskortet istället för internt =).

Sedan är det som vanligt att man måste lära sig en ny plattform/språk att programera emot och utvecklingsverktyg som kostar en del. Vill man sedan kunna köra virtuel telefon för test så måste datorn man utvecklar på klara att köra Hyper-V fullt ut mm. Man kan numera köra den enklare varianten av utveckling via Appstudio om så vill.

Så bara för att det är den enda inlåsning du känner till, så är det det enda som finns?

Finns massor, och jag kräver inte att man ska öppna sig som ett såll, men som det är nu är tyglarna lite väl strama.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag låter märkligt, att Nokias exklusiva appar, inte sprids på WP. Utan MS gör dem Lumia-exklusiva.

Vill man inte stärka plattformen? Okej att Nokia ville ha sina egna på sina lurar, med vad vinner MS på detta?

http://www.digit.in/mobile-phones/facts-you-should-know-about...

Hur är det på Android, jag vet att Nexus kör en renare form av Android, eller det sägs så, men har Google även vissa egna appar som bara är till Nexus?

Okej att de olika tillverkarna, ex Samsung har egna appar, och det kan inte Google påverka, men det hade varit intressant att veta hur de gör med sina egna enheter.

EDIT: såg nu att de fortfarande kör sina Nexus i samarbete med någon annan, och som i Nexus 5, så blir det givetvis LGs grejer som blir exklusiva.

Trodde Nexus-serien var helt Googles, men så var icke fallet.

För övrigt är Nexus ett lysande exempel på att man kan lansera egna lurar utan att ha fabriker. Så Nokia borde ta efter.