chassits fläktar snurra inte :/

Permalänk
Medlem

chassits fläktar snurra inte :/

har ny dator och märke att datorn vart väldigt varm och upptäckte då att inga av mitt chassis 3 fläktar är ens igång.

är det något fel kopplat till moderkortet?

eller ska man starta dom på nått sätt?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat fläktarna till moderkortet eller till en fläktkontroller? (om du kopplat dem till ditt mobo kolla så de sitter rätt)

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

jag öppnade och kollade, tydligen var en strömmkabel gömd . så den kopplade jag in och då började 1 fläkt fram på chassit fungera.
men när jag kollade ström kanlarna för dom andra två så satt dom i rätt, men dom snurrar inte. och dom är kopplade direkt till nätagget inte till moderkortett.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

så de sitter alltså ungefär såhär?

Kolla så de sitter ordentligt eller att du glömt en kabel eller något.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

japp precis så är det kopplat, sen satt sladden i ordentligt (fick inte ens loss den).
och den är direkt kopplad til nätagget.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

testa att koppla dom till moderkortet och se om dom startar alls? annars kan vissa fläktar vara lite trögstartade så testa att snurra igång en och se om den då klarar av att fortsätta själv

Permalänk
Medlem

men vart ska man koppla dom till moderkortet?
kontakten verkar ju så stor och hittade inget sånt på moderkortet men jag kan ju testa snurra kanske

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Om det inte hjälper med en liten putt: Prova att koppla en av de fläktar som inte snurrar till den sladd på nätagget där den fungerande fläkten sitter.

Vad är det för dator BTW? Hemmabygge eller märkesdator?

Permalänk
Medlem

Borde stå Fan på flertal ställen på ditt mobo, bara leta efter 3pin utag

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen allihopa men det visade sig att cooler master hade dragit 2 av strömkablarna från fläktarna så att dom var synliga. den 3:de som inte funka var helt gömd på baksidan av moderkortet. så jag kopplade in och nu fungerar det

borde kanske kollat det direkt, men trodde alla ström kablar skulle vara på samma ställe :/

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.