Intel i3 VS AMD phenom II x4 955 + lite annat!

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

Jo visst, men då får TS fundera på om det är värt ~300:- extra för att få lite bättre prestanda i spel och mycket bättre prestanda i "allt annat". Pengarna verkar ju finnas eftersom att han själv föreslår 955:an, så varför snåla?

Som jag ser det är det hela en fråga om hur mycket TS är beredd att lägga ut. i3 540, Phenom II x4 955 och i5 760 ligger i tre olika pris och prestandasegment.
i3 540 är billigast och ger minst prestanda, Phenom II x4 955 kostar lite mer och ger lite mer prestanda för pengarna, i5 760 kostar ytterligare lite mer och ger lite mer prestanda för pengarna än Phenom II x4 955.

Med samtliga tre processorer kan du driva dagens spel och de flaskar inte ett rätt bra grafikkort.

Här är förresten en recension där de överklockar i3 530 och jämför mot bl.a. Phenom II 965 och i5 750 i olika klockfrekvenser.
Review - Overclocking Intel's Core i3 530 | bit-tech.net

(just stock-jämförelsen kanske inte blir helt korrekt för TS, som funderade på i3 540 eller Phenom II 955, eftersom i3 530 i testet har lägre originalklock än i3 540 och Phenom II 965 har högre originalklock än Phenom II 955)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av McTw1st:

jag sa aldrig att den hade bra prestanda i cf, det jag sa va att den stödde CF.

jo visst phenom 2 x4 965 är en bättre prolle men ska vi se de såhär oxå.
The Clarkdale Review: Intel's Core i5 661, i3 540 & i3 530 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

där har du en review angående intel 540, kollar man på testerna så kan ja ställa samma fråga till dig som du ställde till mig,

Core i3 540 kostar ca 920kr idag som billigast
Phenom II X4 965 kostar ca 1390kr som billigast

och är den lilla prestanda skillnaden värd den pris skillnaden?

kan vi inte avrunda denna tråd istället och säga till TS att han bör kolla på tester istället för att lyssna på oss då det inte spelar någon större roll vad han väljer, presonligen hade ja valt ett Intel system, men det är i mitt tycke, och du hade valt ett AMD, vi kommer att kunna tjata i evigheter om vad som är bäst osv men vi kommer inte komma någon stanns då vi kommer ha samma tjaffs hela tiden, vilken är bättre, vilken är billigare, det finns alltid utvägar till alla saker, nej ja tycker ts bör googla på ett par review's gällande båda processorerna samt grafik kort han kan vara intresserad av.

Jo visst, börjar bli tjatigt. Men det är faktiskt större prestanda skillnade mellan phenom II x4 och I5 540 (till amds fördel) än vad det är mellan phenom II x4 och I5 750.

Jag skulle ALDRIG köpa en tvåkärnig processor idag. Anledningen till att I5 540 ligger så tätt in på phenom II x4 är för att alla utom ett spel de testar körs bara på två kärnor!

Tror inte att många släpper ett spel idag som körs på två kärnor! SÅ 4 kärnigt är nog mer framtidssäkert.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Jo visst, börjar bli tjatigt. Men det är faktiskt större prestanda skillnade mellan phenom II x4 och I5 540 (till amds fördel) än vad det är mellan phenom II x4 och I5 750.

Jag skulle ALDRIG köpa en tvåkärnig processor idag. Anledningen till att I5 540 ligger så tätt in på phenom II x4 är för att alla utom ett spel de testar körs bara på två kärnor!

Tror inte att många släpper ett spel idag som körs på två kärnor! SÅ 4 kärnigt är nog mer framtidssäkert.

Nja, jag skulle vilja säga att i spel är det lika stor skillnad mellan i3 540 och 955 som mellan 955 och i5 760 (förutsatt att man har en tillräckligt bra grafikkortslösning).
Dessutom kan du inte tittat efter speciellt noga på vilka spel som testas. Far Cry 2 är välkänt för att skala rätt bra över fler kärnor än två, Batman: Arkham Asylum använder sig av UT3-motorn, vilken även den skalar rätt bra över fler än två kärnor. Dragon AGE: Origins skalar även det bra över fler kärnor än två. Även Dawn of War II skall tydligen skala rätt bra över flera kärnor, enligt Anandtech.

Det verkar som de använt minst lika många spel som skalar hyfsat över flera kärnor än två som spel som i stort sett bara skalar över två (som WoW och Crysis). Du kanske missade "Windows 7 Gaming Performance" sidan?

i3 540 har ju Hyper Threading, som ger fyra "simulerade kärnor" och en prestanda som mer liknar en trekärnig än en tvåkärnig processor.

För den som är intresserad av hur processorerna presterar i samma klockfrekvens (kan vara käckt att veta om man tänkt överklocka processorerna), finns lite tester här:
Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance Part 2 - Introduction

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag har inte stenkoll på det här men jag vet at AMD 955 presterar bättre (och är såklart därför dyrare).

Om du vill vara mer förbered för framtiden så ska du satsa på en processor med 4 kärnor. Detta eftersom tekniken redan gått längre än två kärnor och i inom en snar framtid tror jag att många utvecklare kommer optimera sina spel för 4 kärnor snarare än 2 eftersom det antagligen kommer vara standard inom några få år.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Killen knäckte alla som skrev här! Han har helt rätt, spelar ingen roll om amds processor jobbar på 40% och intels 30% eftersom du inte får mer FPS för det.. Då kan du lika gärna spara tusenlappen eller lägga det på ett bättre grafikkort = bättre prestanda för lika mycket pengar! Det är bara att acceptera, Intel är mycket bättre men under 2000:- så äger AMD.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Att köpa en tvåkärnig processor idag är bara dumt. Du kommer ångra dig. M.a.o ta 955. Har själv den och är mycket nöjd.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

beställde en x4 955 BE!

Permalänk
Skrivet av noobonur:

Killen knäckte alla som skrev här! Han har helt rätt, spelar ingen roll om amds processor jobbar på 40% och intels 30% eftersom du inte får mer FPS för det.. Då kan du lika gärna spara tusenlappen eller lägga det på ett bättre grafikkort = bättre prestanda för lika mycket pengar! Det är bara att acceptera, Intel är mycket bättre men under 2000:- så äger AMD.

Nja, i Intel i3's prisklass (runt 900kr), så är det ett svårt val. Athlon II 6XX lider ju rätt mycket av sin lilla cache och låga prestanda i fåtrådade spel.
Som spelprocesor sett, så är i3 ett bättre val i den klassen.
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Men den prollen är undantaget som bekräftar regeln.

Visa signatur

~Pelle~