Permalänk
Medlem

Klocka AMD Phenom 8550?

Hejsan!
Jag har aldrig överklockat förut men jag funderar på att överklocka min CPU. Kan man göra något kul med min AMD Phenom 8550 Triple-Core Processor? Är det värt att överklocka den?
Jag frågar inte efter några guider på hur man överklockar utan undrar bara om det är värt att överklocka min CPU och hur mycket man skulle kunna överklocka den till.
Jag gjorde en snabb sökning på google och hittade en gammal tråd som jag inte orkade bumpa, jag ber om ursäkt ifall det finns en tråd om den här CPU'n eller om det finns en samlingstråd för sådana här frågor.

Tack på förhand.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.

Permalänk
Medlem

Klart det är värt att klocka den, det finns alltid nånting att tjäna på det. Sedan om det skulle vara så att du ändå är lite i nyköptankar så kan du ju ge järnet, pressa den till det yttersta och se hur länge den håller. Om det inte skulle spela någon roll ifall du fick köpa ny.

Hur mycket du kommer kunna klocka är svårt att säga då det beror på steppings och i övrigt är väldigt individuellt för varje processor. Men ladda ner CPU-Z och kolla stepping på processorn, sen kan du ju googla på namnet steppingen och förhoppningsvis hitta någon fingervisande info om hur högt dom kommer med den, och hur mycket prestandavinst i t.ex. spel det kan ge.

Edit: Skrev att det är värt att göra det i början, men det kan man ju se på lite olika sätt. Den kommer att bli varmare, dra mer ström, livslängden på den kan förkortas och den kan gå sönder. Men jag antar att du är medveten om det.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, 1mike20.
Jag funderar på att köpa en ny dator en del i taget, så att det inte ska svida i plånboken så mycket. Jag tänkte börja med GPU+PSU för att då överklocka processorn tills jag köper en ny.

Jag antar att CPU-Z är för Windows, men det verkar ju redan finnas kommandon för detta i Linux. Det blir att läsa på lite isåfall, men det borde ju inte vara allt för svårt.

Visa signatur

Osocial, instängd och förbannad.