Amd Athlon2 x4 640 3.0 vs AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz

Permalänk
Medlem

Amd Athlon2 x4 640 3.0 vs AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz

Hej Sweclockers medlemmar. Har hängt här ett tag och läst men nu valt att skapa en användare för ni verkar ha kunnandet.

Jag vill bara veta. Är det en stor prestandaskillnad mellan dessa två processorer? Jag kommer använda det till att spela spel (sc,call of duty,diablo 3 och liknande). Kommer jag klara mig på den billigare? Jag är verkligen inte behov av full upplösning alla inställningar på max. Just processorn känns som den delen i datorn jag kan vara mest "dumsnål" på och min budget är tight då man har en sambo som ska skämmas bort

Alla svar uppskattas,väl mött!

Permalänk

visst den x4 funkar att spela med inga problem. men det kan skilja en del i spel faktiskt då phenom har l3 cache som athlon inte har. men visst det är säkert inga problem att spela med den går ju säkert och klocka upp den lite med och dom spelena du nämnde skall inte vara några problem vad jag tror.

vad är övriga komponenter du har tänkt använda?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Smäller in 4gig ram och ett gtx 460 1gb. Borde väl duga?

Permalänk

Är det en speldator du skall bygga, så är det främst grafikkortet du skall satsa på. Visst behöver man en hyfsad processor också, men den är sekundär så länge den är hyfsat bra.
En Phenom II har mer cache vilket är en fördel vid spelande och 955 har högre klockfrekvens än Athlon II 640, men en Athlon duger gott om du inte tänkt använda en high-end grafikkortslösning, vilket jag inte tror är fallet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Alltså jag tänker inte klocka eller något. Utan jag tänkte att denna burk får räcka ett tag. Det ska flyta i någorlunda upplösning. Själva grafikkortet har jag förstått räcker gott och väl,kan eventuellt slå till med 6gb ram. Mer prollen jag är orolig ska bli flaskhals.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur billig 955 har blivit så tycker jag det bara är dumt att inte köpa den.
Om du tittar ett år framåt så är jag helt säker på att du endast kommer ångra dig om du köper 640 istället för 955.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Har ett annat förslag, köp en Phenom II X2 555 Be och lås upp den till en x3 eller x4 om du har tur. Min gick att låsa upp båda extra kärnorna.
Du kan spara in lite på ram minnet, om du ska ha den som speldator så räcker 4 gb gott och väl.

Permalänk
Medlem

Jag kör på phenomprollen. Snålade på moderkortet då jag inte är i behov av usb 3.0 och att klocka något.