Permalänk
Medlem

Konstig voltpeak på cpun?

Hej!

Har en i7 920 C0 som är klockad till 3.49 Ghz och har varit stabil ett längre tag.
volten jag kör med är relativt låg för att minska slitaget så mycket, jag har ställt in 1.2500V i bios
Grejjen är den att jag foldar en del och jag har gett mig i kast med min första BIGADV wu (vilket innebär att jag belastar cpun 100% i ungefär 3dagar).
Har alltid Hw,monitor uppe när jag belastar datorn och för första gången så ser jag ett konstigt värde på CPU voltage, den visar ett registrerat maxvärde på 1.65 volt ! Detta har aldrig hänt förut och jag undrar om det bara är någon konstig missreading eller om det är något vanligt tecken på allvarligt fel eller liknande.

Spec,
i7 920 c0 @3.5
P6T
9800GTX+ sli
corsair 1333 cl9 3gb
Coolermaster GX 750

Mvh

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan aldrig låta på att någon mjukvara läser spänningar helt rätt. Det är inte troligt att ditt moderkort ger spänningsspikar av den typen.

Permalänk
Medlem

Kan inte LLC ge spänningspeakar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej jag misstänkte att det itne visar helt rätt
Men KRRJon vad är LLC?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggboxx:

Okej jag misstänkte att det itne visar helt rätt
Men KRRJon vad är LLC?

LLC = load line calibration den funktionen är till för att ta bort vcore dropp.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Hmm och den kan då även kalbrera fel och ge peaks eller? hmm hoppas det är en missreading.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggboxx:

Hmm och den kan då även kalbrera fel och ge peaks eller? hmm hoppas det är en missreading.

Kör du med LLC "på" för det första?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hmm och den kan då även kalbrera fel och ge peaks eller? hmm hoppas det är en missreading.

det är precis det den gör, när den försöker kompensera så kan det bli peaks, om man kör hög spänning är det inte äns rekommenderat att köra med den på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

det är precis det den gör, när den försöker kompensera så kan det bli peaks, om man kör hög spänning är det inte äns rekommenderat att köra med den på.

Det du säger stämmer på en del billiga moderkort, men på moderkort i högre klassen ska dom sk "spikarna" inte förekomma.
Jag har läst runt på olika forum och artiklar, och har nu ganska klart för mig.
"Har du ett hyffsat bra moderkort så kan du köra med LLC utan att oroa dig, det ända LLC gör då är håller din vcore stabil."

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Det du säger stämmer på en del billiga moderkort, men på moderkort i högre klassen ska dom sk "spikarna" inte förekomma.
Jag har läst runt på olika forum och artiklar, och har nu ganska klart för mig.
"Har du ett hyffsat bra moderkort så kan du köra med LLC utan att oroa dig, det ända LLC gör då är håller din vcore stabil."

Jag har då uppfattat det som svårare att överklocka med den på då den inte alltid hinner med, den ska kompensera över 0.1v dynamiskt på mitt moderkort (maximus formula x38) och misslyckas ganska bra. Dvs tex 1.4v LLC är inte samma som minimum 1.4v utan LLC. I vissa fall är LLC nere & harvar runt vanliga droppen men inte lika ofta, men duger med en drop så har man ostabil oc. Nog för att moderkortet är gammalt men jag skulle inte överklocka med LLC, och jag har alla strömkablar, stora + 8pin samt silverstone strider 1500w, var samma sak med 4 andra nätagg också så helt klart att moderkortet står för detta. Men kör mad vcore uppe vid gränsen för processorn så skulle jag inte riskera något, dvs lita på att moderkortet fungerar, speciellt inte med en dyr cpu.

Permalänk
Medlem

Låter lite som att mina grafikkort ibland peakar ca 260c i nån millisekund ibland

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hmm blandade känslor kring LLC ser jag
Jag har följt en i7 OC guide på Tomshardware tror jag de va kombinerat med en här om jag inte minns fel.
Jag la mig då med en Vcore på 1.25 volt räknas detta som mycket för en i7 920 C0 (den första batchen som klockar sämre, är varmare och vill ha mer ström ) ?
Just nu står LLC på Auto, vad tycker folket, ska jag disable eller köra med den på, moderkortet är som sagt ett asus P6T

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggboxx:

Hmm blandade känslor kring LLC ser jag
Jag har följt en i7 OC guide på Tomshardware tror jag de va kombinerat med en här om jag inte minns fel.
Jag la mig då med en Vcore på 1.25 volt räknas detta som mycket för en i7 920 C0 (den första batchen som klockar sämre, är varmare och vill ha mer ström ) ?
Just nu står LLC på Auto, vad tycker folket, ska jag disable eller köra med den på, moderkortet är som sagt ett asus P6T

Jag tror "auto" är samma som enable på ditt moderkort, testa om du kan köra disable (Intel blir glada då).

Visa signatur

Team K.U.Q