Dator startar om sig slumpmässigt...

Permalänk
Medlem

Dator startar om sig slumpmässigt...

Hej,

Jag undrar vad det vanligast problemet är när en dator startar om sig slumpmässigt, oftast vid uppstart (BIOS) men även ibland inne i windows.
Jag har haft denna dator (samma uppsättning) i rätt många år och har aldrig haft problem med den, förens igår.

Mina tankar för mig direkt till nätagget... Kan det vara så?

Edit: Om jag rycker ur sladden till nätagget och väntar ett tag och stoppar in den igen och startar igång så snurrar mina chaissefläktar (även gpufläkten) men CPU-fläkten orkar som inte komma igång, den står och vaggar. Sätter jag igång den igen strax efter går CPU-fläkten också igång men tar inte så lång tid i BIOS:et innan den startar om igen.

/Dein

Permalänk
Medlem

Har även testat tagit ur batteriet, mindre diskar men med samma symptom.
Starar om vid POST:en, ibland vid "windows startas".

Permalänk
Medlem

Har nu också testat tagit ur gfx-kortet för att se, men cpufläkten "vaggar" sig fram/tillbaka. Måste vara nätagget?
Det är ett Hiper Nätaggregat ATX 580W som har puffat på sedan 2006-11-05.

Permalänk
Medlem

Testade med ett annat nätagg och får samma fel... Måste vara mobo eller cpu:n då?

Permalänk
Inaktiv

Vaggar som startar och stannar igen (som vid fel på PATA kablar) eller vaggar som i knappt går? Det kan vara överhettning av CPU om fläkten vägrar köra.

Ta bort allt och bara testa med default BIOS och se om den crashar så. Gör den det då är det MBO eldel eller PSU

Permalänk
Medlem

Vaggar som knappt går, dvs. den rör sig kanske 5 cm medurs och sedan 5cm moturs.
Kan även tillägga att nu så startar den inte ens upp sig som någon gång förut.