Permalänk
Medlem

Test av billig vattenkylning

Hej.

Hade lite långtråkigt och var sugen på att bygga något onödigt, men roligt.
Hemgjorda vattenkylningssystem har man sett så jag tänkte snickra ihop ett eget för skoj skull.

Köpte en dränkbar färskvattenpump på allas våran favorit biltema,
samt två styck stålomspunna slangar (Dom såg snygga ut, väldigt opraktiskt med en massa metall i datorn dock)
Hade redan en gammal cpukylare som låg liggandes, så den fick bli vattenblocksdonator.
Pris ca 300kr

Datorn jag testade på var en gammal relik som låg liggandes.

AMD Athlon 64 dualcore 4400+ 2,3ghz
MSI moderkort
4st 512mb ddr400mhz , av kvalitetsmärket Elixir
Powercolor x800GT

Test av billig vattenkylning

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk

Hehe, en av de ballaste moddar jag sett på länge

Edit: tufft med bränsleslangar också : D

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Mycket inovativ kylar modd där faktiskt^^
Går det inte typ att ändra ration mellan cpu och raminnen? har det gjort för mej om jag inte är helt ute och cyklar, vilket isf borde medföra att du kan höjja cpu ännu lite till innan minnena är uppe på den clock där dom ``dör´´

Visa signatur

Sandybridge 2600K, Corsair H50, Asus sabertooth P67, Corsair vengance 8gb, 2st Power color hd 6970, Corsair 950 watt, Hdd, 2xCorsair force GT 120GB Raid0, 1000GB, 1000GB, 1000GB (samtliga lagringsdiskar är samsung) =), Redefine XL, 3X Dell U2311H (eyefinity).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 427_Cobra_Jet:

Hehe, en av de ballaste moddar jag sett på länge

Edit: tufft med bränsleslangar också : D

Tack Visst var det schysst med stålomspunna slangar, kan dock inte rekomendera dom. Väldigt stor risk att dom kommer i kontakt med några komponenter

Skrivet av stefanden:

Mycket inovativ kylar modd där faktiskt^^
Går det inte typ att ändra ration mellan cpu och raminnen? har det gjort för mej om jag inte är helt ute och cyklar, vilket isf borde medföra att du kan höjja cpu ännu lite till innan minnena är uppe på den clock där dom ``dör´´

Däri ligger problemet, kan inte ändra det Kanske någon som vet hur?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

lite smått påhittig! Du får ju sänka multipeln/ minnes ration så ska du se att det löser sig

Permalänk

En ovanlig lösning! 5p för detta!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

haha en gammal relik som låg liggandes:P tur att den inte låg sittandes då:P

Permalänk
Medlem

Väldigt tufft!

Gillas starkt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

lite smått påhittig! Du får ju sänka multipeln/ minnes ration så ska du se att det löser sig

Tack Kan inte sänka mulipeln/minnes ration på denna processor eller moderkort, dom går tyvärr tillsammans.

Skrivet av cyberkyckling:

En ovanlig lösning! 5p för detta!

Mycket många tack

Skrivet av Lucas95:

haha en gammal relik som låg liggandes:P tur att den inte låg sittandes då:P

Det har i alla fall varit nära att jag har satt mig på moderkortet ett par gånger eller åtminstonde satt en doja i det för att sen slänga det. Men det vart ju lite roligare såhär

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Men ge oss ett stresstest i stock om det nu ändå inte klockar som det ska! Pretty please?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Men ge oss ett stresstest i stock om det nu ändå inte klockar som det ska! Pretty please?

Lovar att fixa det... Tycker själv det skall bli kul att se om kylaren håller måttet.

Har ingen radiator, men en 10 liters hink med kallt vatten. Samt att börjar tempen stiga så
dumpar jag i ett par isklampar

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Lovar att fixa det... Tycker själv det skall bli kul att se om kylaren håller måttet.

Har ingen radiator, men en 10 liters hink med kallt vatten. Samt att börjar tempen stiga så
dumpar jag i ett par isklampar

Du får gärna göra projektet mer seriöst skaffa radiator sen bygg till snyggt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Du får gärna göra projektet mer seriöst skaffa radiator sen bygg till snyggt!

Tack
Det måste ju självklart bli en radiator som man inte kan hitta i vanliga datorbutiker

Fick en liten idé om att slakta ett gammalt kylaggregat.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Ta typ en gamal oljekylare eller något från en gammmal bil annars xD

Permalänk

Men Radiatorn är ju inbyggd i blocket :0

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd

Grymt coolt. Vill se stresstest och värme

5/5

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du bara använder kylaren som radiator så får du ju en Danamics!
Fast det är vatten istället för nån superhäftig flytande metall...
Innovativt i alla fall!

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Kan man vara helt hundra säker på att det inte kommer att komma något vatten alls från där slangarna är fäst med kylaren? Hur har du i så fall tätat med något?

Som någon sade tidigare, du har ju en radiator redan inbyggd i blocket

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av 427_Cobra_Jet:

Men Radiatorn är ju inbyggd i blocket :0

Skall testa om det fungerar faktiskt.

Skrivet av Pete__79:

Grymt coolt. Vill se stresstest och värme

Tack Stresstest på väg.

5/5

Tack

Skrivet av Frgo10:

Om du bara använder kylaren som radiator så får du ju en Danamics!
Fast det är vatten istället för nån superhäftig flytande metall...
Innovativt i alla fall!

Tack

Skrivet av Peking:

Häftigt!

Kan man vara helt hundra säker på att det inte kommer att komma något vatten alls från där slangarna är fäst med kylaren? Hur har du i så fall tätat med något?

Tack Med en fulmodd så kan man bara vara säker på att man aldrig kan vara säker på något
Men jag smetade på silicon och drog på slangklämmor. Och är så pass seiös att jag faktiskt kör med
destilerat vatten.

Som någon sade tidigare, du har ju en radiator redan inbyggd i blocket

Börjar nog med den, skall försöka installera windows inatt och sen testa lite i morgon, återkommer med
testresultat.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

häftigt 5P för kreativitet ;D
Edit: är de felsta sånna här koppar rör på tex GPU och CPU kylare ihåliga?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

häftigt 5P för kreativitet ;D
Edit: är de felsta sånna här koppar rör på tex GPU och CPU kylare ihåliga?

Tack

Alla heatpipes är ihåliga och innehåller någon slags vätska som kondenseras.
Kan inte allt men denna sida kanske kan förklara lite mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

åh fan! Har sett en annan mod där de me kapade av topparna på en towerkylare i stil med det du gjorde!
Men jag har aldrig tänkt på att det var vätska innuti vanliga kylare ! =D

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Jag är jävligt impad av din egenhändiga vatten kylare...
Riktigt nice...

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Haha, rolig modd !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

haha riktigt coolt tror inte jag sett detta innan.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Vart lite orolig först när jag såg bilderna, tänkte hur ska vattnet gå genom dem om du inte borrar men kom på sen och läste att heatpipsen är ihåliga Fett nice modd annars!! 5p

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

va ja vet så är gasen i heatpipes bättre än vatten?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

va ja vet så är gasen i heatpipes bättre än vatten?

I den mängden som det finns av gasen så är det nog så
Men eftersom han nu har en 10 L hink full med vatten och isklampar i tror jag det tippar mer åt vattnet

Permalänk

Skoj idee kan ju faktiskt funka rätt skapligt

Lite halvpassiv med om pumpen skulle gå sönder. Dock bygger den hemst mycket på höjden.

Visa signatur

I am Extrazz.