Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av bärbar dator ASUS G53

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Det kan hända när som helst. Dock är det ju sagt att de värre sandy bridge-modellerna ska komma ut andra halvåret 2011. Om de uppgraderar grafikkorten så borde det kunna vara till den lanseringen. Det är ju bara en gissning givetvis.

SKulle du välja en G53 så lär du inte bli besviken. Jag tog en sån och är riktigt nöjd. Kör alla spelen jag testat hittills utan problem.

stämmer ganska bra...ersättaren till nVidia 460m kommer finnas för oss laptop tillverkare för ens andra halvåret 2011 vad jag har fått info om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Det låter ju sisodär, tror du jag fixar det själv? Har byggt några stationära datorer, men aldrig ens öppnat upp en laptop 2x4 var precis det som jag hade tänkt..

*edit* Jag beställde G53an från Elgreen för 9990kr, dem skulle skicka den idag med Schenker, så jag får den väl inom ett par dagar, kanske redan imorn wooho

Här är en bra guide som åtminstonde tar dig en bit på vägen:

http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/53...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min G53:a i 4 timmar och jag kan bara säga WOW, otroligt prisvärd maskin
Mitt enda minus är alla skitprogram som ligger på disken...tog väl ett par timmar o rensa bort allt, o ställa in allt

Permalänk

Ni som köpt G53, funderade ni aldrig på N53 som ett alternativ? Den är i samma prisklass, har istället 8gb ram, i7 processor, 640gb hdd och är mindre och lättare. Dock sämre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_fisken:

Ni som köpt G53, funderade ni aldrig på N53 som ett alternativ? Den är i samma prisklass, har istället 8gb ram, i7 processor, 640gb hdd och är mindre och lättare. Dock sämre grafikkort.

Dom som köper G53 köper för att ha möjlighet att kunna spela spel utan problem.. graifkkortet i N53 är inte i närheten av G53's.. Nu får man G53 för 9990:- så..

Men N53 är mer portabel såklart

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Dom som köper G53 köper för att ha möjlighet att kunna spela spel utan problem.. graifkkortet i N53 är inte i närheten av G53's.. Nu får man G53 för 9990:- så..

Men N53 är mer portabel såklart

Det valet är kanske inte så svårt om man har spel som huvudsyfte med datorn.
Känner mig ambivalent över valet mellan dom två modellerna. Jobbar med Solidworks (3d-program) och Adobe paketen och tror jag skulle gynnas av en i7 cpu och 8gb ram. Dessutom flyttar jag datorn mellan hemmet och skolan ca 3 ggr i veckan.
Har inte haft möjligheten att känna på någon utav modellerna men intrycket är att G53 är välbyggd och utstrålar kvalité. Får inte samma känsla över N53.
Någon som kan flika in med lite kloka tankar över hur jag bör resonera? Jämför gärna modellerna på prisjakt så ser man tydligt vad som skiljer dom åt.

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite, för jag tänkte köpa en asus g53 fast importera den ifrån USA för att dels få i7 och en del andra sakern som inte finns i den svenska g53. Hur mycket bättre spel prestanda kan jag får tror ni ?

finns här att konfigurera http://www.btotech.com/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bamse_jp:

jag lånar tråden lite, för jag tänkte köpa en asus g53 fast importera den ifrån USA för att dels få i7 och en del andra sakern som inte finns i den svenska g53. Hur mycket bättre spel prestanda kan jag får tror ni ?

finns här att konfigurera http://www.btotech.com/

Knappt märkbart... I7 är inte värt priset mot en i5a idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Knappt märkbart... I7 är inte värt priset mot en i5a idag.

Beror ju på vad han betalar, kostar inte en I7a typ som en i5a gör i sverige? har för mig det iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse_jp:

jag lånar tråden lite, för jag tänkte köpa en asus g53 fast importera den ifrån USA för att dels få i7 och en del andra sakern som inte finns i den svenska g53. Hur mycket bättre spel prestanda kan jag får tror ni ?

finns här att konfigurera http://www.btotech.com/

Som påpekats väldigt många gånger på forumet så är prestandaskillnaden (vad gäller spel) mellan i5 och i7 väldigt liten. Detta på grund av att de har exakt samma grafikkort, vilket bromsar upp eventuella prestandahöjningar hos i7 och framför allt Sandy Bridge.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tror det rör sig om 1-5% beroende på spel.. Har för mig att det är ungefär 7500 vantage med I7an och 7200 med I5an

Sen om man har något spel som har fullt stöd för quadcore så kanske man tjänar mer.. men vet inte om det finns några sånna..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tror det rör sig om 1-5% beroende på spel.. Har för mig att det är ungefär 7500 vantage med I7an och 7200 med I5an

Sen om man har något spel som har fullt stöd för quadcore så kanske man tjänar mer.. men vet inte om det finns några sånna..

Det finns några stycken (nej, jag tänker inte räkna upp dem, google is your friend) men man får ju som sagt skilja på spel som har stöd för quad core, och som är optimerade för quad core. Petitesser iofs, men några av spelen som har stöd för quad drar inte nytta av det på ett effektivt sätt, och så blir det ändå ingen vidare prestandaskillnad.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_fisken:

Det valet är kanske inte så svårt om man har spel som huvudsyfte med datorn.
Känner mig ambivalent över valet mellan dom två modellerna. Jobbar med Solidworks (3d-program) och Adobe paketen och tror jag skulle gynnas av en i7 cpu och 8gb ram. Dessutom flyttar jag datorn mellan hemmet och skolan ca 3 ggr i veckan.
Har inte haft möjligheten att känna på någon utav modellerna men intrycket är att G53 är välbyggd och utstrålar kvalité. Får inte samma känsla över N53.
Någon som kan flika in med lite kloka tankar över hur jag bör resonera? Jämför gärna modellerna på prisjakt så ser man tydligt vad som skiljer dom åt.

Jag funderar på att köpa N53:an. Av att bara se bilder på den tycker jag kvaliteten ser bra ut men har inte känt på den IRL, betydligt snyggare än G53 tycker jag iaf! Jag vill nämligen inte ha en dator som ser ut som en gamingdator (fast den får gärna ha prestanda som en sådan).

Skapade en tråd om just N53 för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Permalänk
Skrivet av Duder:

Jag funderar på att köpa N53:an. Av att bara se bilder på den tycker jag kvaliteten ser bra ut men har inte känt på den IRL, betydligt snyggare är G53 tycker jag iaf! Jag vill nämligen inte ha en dator som ser ut som en gamingdator (fast den får gärna ha prestanda som en sådan).

Skapade en tråd om just N53 för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Jag tycker inte utséendet på varken N53 eller G53 är särskilt tilltalande men det får inte styra mig alltför mycket har jag bestämt mig för. Ska besöka Webhallen eller någon annan butik och känna på datorerna så får byggkvalitén och den allmänna känslan avgöra.
Ska inte spela spel men behöver en dator med bra grafikkort, cpu och ram.
Var inne på Sony-center och kände på vaio-modellerna i samma prisklass men det var inget att ha. Allt knarrade och knakade när man lyfte i dom och utstrålade för mycket plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse_jp:

jag lånar tråden lite, för jag tänkte köpa en asus g53 fast importera den ifrån USA för att dels få i7 och en del andra sakern som inte finns i den svenska g53. Hur mycket bättre spel prestanda kan jag får tror ni ?

finns här att konfigurera http://www.btotech.com/

Grym affär! De lägger på Arctic silver för 25 dollar. Skulle jag lätt betala för att slippa meka bärbar. Ser inget om tangentbord dock - man vill ju ha ÅÄÖ och stor enter-tangent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tror det rör sig om 1-5% beroende på spel.. Har för mig att det är ungefär 7500 vantage med I7an och 7200 med I5an

Sen om man har något spel som har fullt stöd för quadcore så kanske man tjänar mer.. men vet inte om det finns några sånna..

Faktiskt får i7 runt 11000 i vantage.... Men tack vare GPun så får den aldrig så högt vantage ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Faktiskt får i7 runt 11000 i vantage.... Men tack vare GPun så får den aldrig så högt vantage ändå!

Jag menade alltså Vantagepoints totalt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Jag menade alltså Vantagepoints totalt

Aha... Då stämmer det ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Aha... Då stämmer det ju

Eller jag var nästan rätt.. Saxat från en recension

"3dmark vantage: P7731 (GPU 6957; CPU 11603)"

Så man kan säga att den ungefär matchar 5870 + I5 i 3dmark Vantage med I7a iaf

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hej hopp. Nu har jag haft G53:a några dagar och so far är jag väldigt nöjd. Det enda som jag stör mig på är ljudet, inte helt oväntat kanske. Någon som har tips på ett externt ljudkort som förhöjer upplevelsen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

Hej hopp. Nu har jag haft G53:a några dagar och so far är jag väldigt nöjd. Det enda som jag stör mig på är ljudet, inte helt oväntat kanske. Någon som har tips på ett externt ljudkort som förhöjer upplevelsen ?

Upplever du ljudet dåligt med hörlurar/högtalare också? Har du avinstallerat THX? Om inte, gör det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Åkte till Elgreen i går och köpte mig ett ex av G53an. Känns gedigen men Windows lämnar lite i övrigt att önska.
Hur som helst har jag problem med tangentbordsbelysningen. Dom tre knapparna uppe till vänster lyser och trycker jag på den längst till vänster så släcks dom, men belysningen bakom tangenterna tänds/släcks aldrig.
Dom snabbknapparna på översta raden är heller inte aktiverade. Hittade i ett annat forum någon som skrev att en ominstallation av atkacpi löser problemet men är lite osäker på var jag finner den filen och hur jag går till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_fisken:

Åkte till Elgreen i går och köpte mig ett ex av G53an. Känns gedigen men Windows lämnar lite i övrigt att önska.
Hur som helst har jag problem med tangentbordsbelysningen. Dom tre knapparna uppe till vänster lyser och trycker jag på den längst till vänster så släcks dom, men belysningen bakom tangenterna tänds/släcks aldrig.
Dom snabbknapparna på översta raden är heller inte aktiverade. Hittade i ett annat forum någon som skrev att en ominstallation av atkacpi löser problemet men är lite osäker på var jag finner den filen och hur jag går till väga.

Du har provat FN+F4 förstår jag?

Annars installera om ATK package som du säger

Gå in på följande länk och välj din dator och ladda hem ATK-package.. installera och välj "Repair"

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Du har provat FN+F4 förstår jag?

Annars installera om ATK package som du säger

Gå in på följande länk och välj din dator och ladda hem ATK-package.. installera och välj "Repair"

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Gött, löste sig!
Till mitt försvar har jag haft mac senaste fyra åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Upplever du ljudet dåligt med hörlurar/högtalare också? Har du avinstallerat THX? Om inte, gör det

Tjenare. Jag upplever att ljudet är riktigt dåligt när jag spelar musik i mina D`feldt högtalare, det jag har att jämföra med är min gamla stationära dator som är 4a år gammal med inbyggt ljudkort, det är som natt o dag. Testade precis hörlurar, tycker det låter väldigt burkigt, som om jag sitter i ett rum...
Ska testa att ta bort THX, hoppas det ger något.
Givetvis får man inte allt i en laptop, är supernöjd med datorn i övrigt ofc
Återkommer när THX är raderat!

Permalänk
Medlem

Nu är THX väck från maskinen, men ljudet låter lika burkigt för det. Jag använder ett par Sennheiser HD555 så det borde ju låta lite bättre...
Fler tips? I värsta fall köper jag mig ett Creative Sound Blaster X-Fi Go!..

Permalänk
Skrivet av laz3r:

Nu är THX väck från maskinen, men ljudet låter lika burkigt för det. Jag använder ett par Sennheiser HD555 så det borde ju låta lite bättre...
Fler tips? I värsta fall köper jag mig ett Creative Sound Blaster X-Fi Go!..

Har samma uppfattning, ljudet är katastrof. Kan inte vara tänkt att det ska låta så här, närmaste jämförelsen är att gå in på teknikmagasinet och lyssna på en mobil-högtalare för 300kr.
Kör också Sennheiser som låter klockrent på på all annan utrustning så något lurt är det.
Avinstallerade THX men blev ingen skillnad. Om jag vill prova installera thx igen måste jag då ladda ner ATK package och därefter välja ut den manuellt eller hur funkar det?

Är det bara jag och "laz3r" som har problem med ljudet eller är det ett återkommande problem bland alla G53 datorer?

Permalänk

Är sugen på G53:an för det verkar vara en prisvärd "gaming" laptop

Undrar lite huruvida ni som äger datorn vad ni tycker om byggkvaliten?

Har sett att webhallen har listat en G53 med Intel Core i5 2410M är det värt att vänta lite längre på att köpa den istället för de versioner med i5 460m-480m?

Och kanske det viktigaste, har idag en laptop med i7 720qm 4gb ddr3 ram samt radeon mobility hd 4570 15,6" som jag ska byta ut pga att kylningen är helt värdelös och den överhettas konstant både i spel och vid film. Men ajg undrar hur stor skillnad komemr jag märka vid en i5 processor i det vardagliga användandet, photoshop, lightroom och även i spel (bortsett från att min nuvarande dator har kass kylning)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Är sugen på G53:an för det verkar vara en prisvärd "gaming" laptop

Undrar lite huruvida ni som äger datorn vad ni tycker om byggkvaliten?

Har sett att webhallen har listat en G53 med Intel Core i5 2410M är det värt att vänta lite längre på att köpa den istället för de versioner med i5 460m-480m?

Och kanske det viktigaste, har idag en laptop med i7 720qm 4gb ddr3 ram samt radeon mobility hd 4570 15,6" som jag ska byta ut pga att kylningen är helt värdelös och den överhettas konstant både i spel och vid film. Men ajg undrar hur stor skillnad komemr jag märka vid en i5 processor i det vardagliga användandet, photoshop, lightroom och även i spel (bortsett från att min nuvarande dator har kass kylning)?

Satsa INTE på något med Sandy Bridge nu. De har ju dragit tillbaka de krestsarna pga defekta chip. Vänta i så fall på ersättningsmodellerna. Ska du köpa nu så är 460M och 480M ypperliga köp. Ta den billigaste. Skillnaden mellan de båda är obefintlig. Typ 100p i Vantage.

I spel märker du nog inte särskilt stor skillnad. Troligtvis blir det till och med en förbättring eftersom GTX460 är ganska mycket bättre än HD4570 på det mesta.

I photoshop och såna program kan du märka en försämring, men det blir ju inte pentium 3-standard om man säger så.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_fisken:

Har samma uppfattning, ljudet är katastrof. Kan inte vara tänkt att det ska låta så här, närmaste jämförelsen är att gå in på teknikmagasinet och lyssna på en mobil-högtalare för 300kr.
Kör också Sennheiser som låter klockrent på på all annan utrustning så något lurt är det.
Avinstallerade THX men blev ingen skillnad. Om jag vill prova installera thx igen måste jag då ladda ner ATK package och därefter välja ut den manuellt eller hur funkar det?

Är det bara jag och "laz3r" som har problem med ljudet eller är det ett återkommande problem bland alla G53 datorer?

Jag formaterade ju helt, sen la jag bara in de senaste drivisarna från Realteks hemsida. Sket i alla ljudförbättrande program. THX och sånt där. Ju mindre skräp på datorn desto bättre!

Jag har Sibera V2-lurar och upplever inte några som helst problem med ljudet. Tycker det låter riktigt bra.

Har även externa högtalare från Logitech och tycker det låter precis som det ska. Nu är jag iofs ingen ljudofil, men jag vet vad som låter bra och vad som låter illa.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC