Permalänk
Medlem

Vattenkylning eller inte?

Är det bara jag som stör mig på att alla med h50 + h70 skriver vattenkylning om sina datorer? Speciellt i marknaden.

Tycker verkligen det är att marknadsföra dem fel då det enligt mig inte är i närheten av "vattenkylning"

Men men kanske bara jag som anser att det är på detta sätt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Håller med dig, visst är det vatten som används men riktig vattenkylning är absolut det inte.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Definiera "riktig vattenkylning" tack

Permalänk
Medlem

Nått som inte är färdigt från fabrik och inte preseterar som luftkylning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Mipp3:

Definiera "riktig vattenkylning" tack

Ett system som ej är slutet från fabrik.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Klassar själv H50/H70/CoolIT etc som nån stans emellan mid-high end luftkylning
Men håller med, kallar det inte vattenkylning, "fake-vatten" kanske?
Men självklart, Svensson går på det och tror direkt datorn är 10 gånger bättre

Personligen tar jag en Noctua före sluten vattenkylning alla dagar i veckan...

Permalänk
Medlem

H50/70 använder ju vatten för att kyla processorn, så vist är det vattenkylning, och en kompaktkylare erbjuder ju i alla fall till viss del de fördelar man får från vattenkylning byggd av separata komponenter som att få en mer flexibel placering av skälva kylfläktarna.

Men att jämföra en H50 med bra vattenkylning byggd på separata komponenter är som att jämföra stockkylaren med en Noctua NH14, både när det gäller pris och prestanda. Så vist blir det något missvisande när man kallar ett slutet kompakt vattensystem samma sak som ett med grejer för 4 ggr pengarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Om det fanns en kompaktlösning med 240 eller 360 radiator i samma utförande som H50/H70 så kommer man kanske i ett annat läge.

Permalänk
Medlem

Håller med dig till fullo! Försökte hitta guider eller hjälp till hur man installerar ''riktig'' vattenkylning och det är ändå bara fullt med h50/h70.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

Håller med dig, H50/70 ser jag INTE som vattenkylning.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Är väl inte långt tills att vi ser människor med GTX 570/580 säga de är vattenkylning...

Nåväl, skämt åsido. Jag håller med dig TS. Det är lite lurig marknadsförning. Inget fel på det i fråga; det är trots allt en produkt som kyls med hjälp av vatten: vattenkylning. Dock är det missvisande för oss som vet vad riktig vattenkylning är.

Permalänk
Medlem

Spelar mindre roll vad man personligen anser då det värmebärande medium är vatten(vätska) och inte luft.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Om det fanns en kompaktlösning med 240 eller 360 radiator i samma utförande som H50/H70 så kommer man kanske i ett annat läge.

Det gör det , northq har en och coolit har en som man kan beställa från deras hemsida.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Är det bara jag som stör mig på att alla med h50 + h70 skriver vattenkylning om sina datorer? Speciellt i marknaden.

Tycker verkligen det är att marknadsföra dem fel då det enligt mig inte är i närheten av "vattenkylning"

Men men kanske bara jag som anser att det är på detta sätt.

Det var väl något tjafs att påstå Corsair H50/70 inte är riktig vattenkylning!

Min H70 är kompakt; har pumpen inbyggt i vattenblocket, ingen vattentank, slangar färdigmonterat men kylar definitivt mycket bättra än stockkylaren och Thermalright Ultra-120 eXtreme.
Visst; jag har inte själv satt på slang eller fyllt i vatten, men betyder det H50/70 inte är riktig vattenkylning?!

Är mitt datorchassi (HAF932) inte heller ett riktigt datorchassi för att jag inte själv har sågat, bockat, borrat och lackat det?

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Är mitt datorchassi (HAF932) inte heller ett riktigt datorchassi för att jag inte själv har sågat, bockat, borrat och lackat det?

Stämmer bra.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Det var väl något tjafs att påstå Corsair H50/70 inte är riktig vattenkylning!

Min H70 är kompakt; har pumpen inbyggt i vattenblocket, ingen vattentank, slangar färdigmonterat men kylar definitivt mycket bättra än stockkylaren och Thermalright Ultra-120 eXtreme.
Visst; jag har inte själv satt på slang eller fyllt i vatten, men betyder det H50/70 inte är riktig vattenkylning?!

Är mitt datorchassi (HAF932) inte heller ett riktigt datorchassi för att jag inte själv har sågat, bockat, borrat och lackat det?

hur många chassin finns de som kommer i delar då? (dvs som riktig vatten kylning som man pillar ihop själv med alla des fina delar)

jag anser inte H50/70 är riktig vattenkylning, ja de använder vatten, men det kylar inte alls lika bra som riktig vattenkylning gör, de kyler lika bra som vanliga luftkylare av den lite värre sorten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Det var väl något tjafs att påstå Corsair H50/70 inte är riktig vattenkylning!

Min H70 är kompakt; har pumpen inbyggt i vattenblocket, ingen vattentank, slangar färdigmonterat men kylar definitivt mycket bättra än stockkylaren och Thermalright Ultra-120 eXtreme.
Visst; jag har inte själv satt på slang eller fyllt i vatten, men betyder det H50/70 inte är riktig vattenkylning?!

Är mitt datorchassi (HAF932) inte heller ett riktigt datorchassi för att jag inte själv har sågat, bockat, borrat och lackat det?

"Riktig" vattenkylning presterar långt bättre än H50/H70. Men det är som du säger: ett vattenkylningskit. Dock ska man ge fan i att jämföra detta med skräddarsydd vattenkylning. Det vore som att jämföra Coops köttbullar med hemlagade. Det funkar helt enkelt inte.

Dessutom saknar du möjligheten att utöka ditt system eller på något vis förbättra det. Du kommer vara fast med en halvtaskig pump och radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Det var väl något tjafs att påstå Corsair H50/70 inte är riktig vattenkylning!

Min H70 är kompakt; har pumpen inbyggt i vattenblocket, ingen vattentank, slangar färdigmonterat men kylar definitivt mycket bättra än stockkylaren och Thermalright Ultra-120 eXtreme.
Visst; jag har inte själv satt på slang eller fyllt i vatten, men betyder det H50/70 inte är riktig vattenkylning?!

Är mitt datorchassi (HAF932) inte heller ett riktigt datorchassi för att jag inte själv har sågat, bockat, borrat och lackat det?

När man ska sälja sin dator och skriver vattenkylning då förväntar man sig nått riktigt bra som kyler mycket bättre än luft men tyvärr kostar mer.

Det är rent utsagt dålig stil att försöka ljuga på det sättet för folk som inte förstår skillnaden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är på dåligt humör och kände att jag bara var tvungen att skriva av mig:

Exakt vad är poängen med denna tråd? Hur mycket ni än diskuterar, finns det inget slut.

Vi kan få ett slut här:
vem bryr sig? Låt dem som vill kalla det för vattenkylning, och de som inte vill, låt bli?

/thread

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Är på dåligt humör och kände att jag bara var tvungen att skriva av mig:

Exakt vad är poängen med denna tråd? Hur mycket ni än diskuterar, finns det inget slut.

Vi kan få ett slut här:
vem bryr sig? Låt dem som vill kalla det för vattenkylning, och de som inte vill, låt bli?

/thread

Folk som inte vet skillnaden och betalar mer än vad de egentligent är värt. Thats who.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

vattenkylning är när cpu och GPU är kylt med vatten

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

vattenkylning är när cpu och GPU är kylt med vatten

Nja håller inte riktigt med, finns ju många som bara köper riktig vattenkylning till CPU då det inte finns eller dem inte har tid/pengar till ett GPU block.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en "Vattenkyld dator" innehåller minst CPU+GPU kylning i form av vatten. Så att säga att ens dator är vattenkyld när man har H50/70 är fel enligt mig. Däremot så tycker jag det är okej att säga att ens CPU är vattenkyld med en H50/70, även om det är lite fusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

Stämmer bra.

Ditt inte heller, ser mera ut som en fotpall!

Vill bara säga att jag har byggt ”riktig” vattenkylning i en annan dator med CPU+NB+GPU + två pumpar + två radiatorer osv.
Att man inte hittar bra guider om vattenkylning kanske är en hint om att börja lära sig engelska!

Citat:

Kaspersky 0_o: Dessutom saknar du möjligheten att utöka ditt system eller på något vis förbättra det. Du kommer vara fast med en halvtaskig pump och radiator

Jag kan visst ta bort slangen och montera en annan pump om jag vill.
I övrigt är det Asetek som har designat H50/70.

Nu verkar det bara bli väldigt subjektivt vad folk tycker är vattenkylning!

Att H50/70 inte kylar lika bra som större och dyra system är väl ingen överraskning, men diskvalificera dem inte från att vara vattenkylning!

Då kan mitt krav på en ”riktig” CPU vara upplåst multipel!
Alltså är en CPU med låst multipel ingen ”riktig” CPU!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är väl inte långt tills att vi ser människor med GTX 570/580 säga de är vattenkylning...

Nåväl, skämt åsido. Jag håller med dig TS. Det är lite lurig marknadsförning. Inget fel på det i fråga; det är trots allt en produkt som kyls med hjälp av vatten: vattenkylning. Dock är det missvisande för oss som vet vad riktig vattenkylning är.

såg en annons på tradera där en kille sålde någon eftermarknadkylare till grafikkort o skrev ut det som vettenkylning då han trodde det var vatten i heatpipsen. finns folk till allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Ditt inte heller, ser mera ut som en fotpall!

Vill bara säga att jag har byggt ”riktig” vattenkylning i en annan dator med CPU+NB+GPU + två pumpar + två radiatorer osv.
Att man inte hittar bra guider om vattenkylning kanske är en hint om att börja lära sig engelska!

Vad dillar du om, guider?
Jag behöver ingen guide, har använt vattenkylning de senaste 2-3 åren.
Min engelska är det heller inget större fel på, kanske inte helt perfekt men sånt är livet.

Citat:

Då kan mitt krav på en ”riktig” CPU vara upplåst multipel!
Alltså är en CPU med låst multipel ingen ”riktig” CPU!

Var inte barnslig.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Jag satt faktiskt och tänkte exakt samma sak idag när jag kollade marknaden "Spel dator! Vattenkyld". Direkt byggdes de upp en förväntan när man såg texten men sen när man kom in så såg man den vanliga h50/70 (ser ut som en 50 på bilden) och man blev genast besviken klart de oxå är vattenkylning men jag tycker nog som Drewmly, minst cpu + gpu i ett "egenbyggt" system för att få kalla de vattenkyld dator.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Avstängd

Vad är det för idiotiskt diskuterande om att Corsair H70 inte är "riktig vattenkylning"? Klart som fasen att det är det. Att det inte presterar så bra som andra system har väl inget med saken att göra.

Men hur ni än gör så får ni inte full effekt ifall ni inte kombinerar vattenkylningen med luftkylning.

Skrivet av Dispersion:

Personligen tar jag en Noctua före sluten vattenkylning alla dagar i veckan...

Jo vem skulle inte det? Tror inte man vill ha ett "öppet" system i sin dator. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Håller med om att diskusionen som sådan är lite löjlig, men jag kan som inte hålla mig borta från tråden i alla fall

Det handlar väll inte så mycket om teknik som prestanda, vattenkylning för säg 2 år sen betydde high end grejer för minst några tusen, och det är det som många av oss förväntar sig.
Termen vattenkylning i betydelsen riktig high end lösning tappar som sin betydelse om man inkluderar lösningar som är sämre, och billigare, än bra luft, och det är det som i alla fall jag stör mig på.

Står det vattenkyld dator i rubriken så förväntar jag mig ett lita ambitiösare bygge än 10 min ditskruvande av en "standard" kylare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

Vad dillar du om, guider?
Jag behöver ingen guide, har använt vattenkylning de senaste 2-3 åren.
Min engelska är det heller inget större fel på, kanske inte helt perfekt men sånt är livet.

Skrivet av Humbuk:

Ditt inte heller, ser mera ut som en fotpall!

Vill bara säga att jag har byggt ”riktig” vattenkylning i en annan dator med CPU+NB+GPU + två pumpar + två radiatorer osv.
Att man inte hittar bra guider om vattenkylning kanske är en hint om att börja lära sig engelska!

ANtar att den kan ha varit menad mot mig, och jag talar utmärkt engelska, men det blir irriterande när man bara hittar guider som visar hur du sätter in en h50. Hittade en guide på EK vilket är på engelska till sist.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B