Permalänk

TV-program om spelande

Tjenare!

Jag jobbar på ett mellanstort tv produktionsbolag i Stockholm och har under en tid funderat på om man inte skulle ta och starta ett nytt tv program för gamers. I såna fall skulle nog SVT play vara rimligt att använda för att nå tittare men kanske även de vanliga SVT kanalerna.

Jag har försökt spåna lite på det och har tänkt följande:

Programmet skall vara riktat mot inbitna gamers som vet mycket om branschen. Man kommer tex förutsätta att tittaren redan vet om vilka företag likt Activision är, vad de är kända för och så vidare.

Programmet ska vara riktat mot åldersgrupperna 18 – 25 år. Givetvis kommer andra att titta med, men jag har valt en äldre målgrupp än många tidigare spel program på tv för att indirekt höja seriositeten.

Programledarna ska ha ett brinnande intresse för spel och hela branschen. De ska vara i bild främst för att de kan en massa om spel och i andrahand för att de är bra tv personligheter.

Programmet skall läggas upp på SVT play en gång i veckan och jag vet inte riktigt ännu vad som är rimligt i längd per avsnitt men det kanske ni har tankar kring?

Programmet ska huvudsakligen fokusera på nyheter inom spelbranschen. Allt från nya spel som annonseras på mässor, till hårdvarunyheter.

Gäster från stora utvecklare, utgivare och speltidningar. Kan ibland bli längre intervjuer som läggs upp separat som ett klipp som intresserade kan se.

Sen tycker jag personligen det blir lite drygt med långa recensioner i programmet. Så jag föreslår att man recenserar varje spel eller hårdvara på ca 30 sekunder till två minuter max i programmet och sen kan man bara klicka på en länk inne på SVT play så får man se recensionen i sin helhet, för dem som blev intresserade.

Huvudprogrammet kommer inte visa matcher från CS, Starcraft och liknande turneringar. Sånt kan visas och presenteras för sig i extra insatta program om det blir aktuellt.

Själva huvudmålet med programmet skall vara att ge det en seriös känsla. Visst programledarna kan vara lite skämtsamma. Men det här ska vara startskottet för att göra digitalaspel till en lika viktig och seriös del av tv utbudet som sporten. Hög målsättning. Men vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Så länge man inte fryser in sig på att bara snacka om CS hela tiden så kan det nog vara lovande, jag menar, det har varit uppe så sjukt många gånger och det är så uttjatat så det finns inte på kartan ens.
Bra att du kör på en lite "äldre" målgrupp också.

Kommer ihåg i "Kungarna av Counter-Strike", där ins, heaton mfl var med, så satt det ju ett par kids i 14-15 års åldern och drar frågan "får man pension som cs-spelare?", ibland börjar jag undra vad folk tänker.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Trist om det ska begränsas till gaming sen är problemet att it i övrigt är så jävla stort att smattra igenom.

Metro: Teknik tror jag det hette gick ju på tv8 eller liknande förut, dom tog upp det senaste, testade olika saker och recenserade spel.

Permalänk
Testpilot

Jag tyckte "Kontroll" som gick på SVT var hyfsat bra förutom att programledaren inte verkade ha spelat ett spel i hela sitt liv, byt ut honom så har ni ett program

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg det underbara "Sajber" som gick för läääääääääänge sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yUP7yEDocFY
http://www.youtube.com/watch?v=v-5XoDKjNQA&feature=related

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Ja men då ska det inte vara tips och trixs hörna i programmet, utan jag vill se när klipp från riktiga matcher i pro gaming körs i olika spel.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av oobum:

Kommer ihåg det underbara "Sajber" som gick för läääääääääänge sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=yUP7yEDocFY
http://www.youtube.com/watch?v=v-5XoDKjNQA&feature=related

Det kommer jag ihåg!! Synd att det försvann

Jag skulle nog häldre se ett program som riktar sig till den dåvarande datorspelarna och inte dagens ungdomar. liksom idag är det bara grafik som gäller och högsta inställningar på grafikkortet.

Liksom vad hände med Doom och Unreal tournament 99 etc? liksom De spel snackas det inte alls om i dag fast de är de bästa spel som kommit ut. Det är få FPS spel som ens kan mäta sig med hur bra UT99 är.
Dagens spel har ingen känsla i sig och pumpas bara ut för att tjäna pengar än när det var för underhållning och 'status' folk höll på med. Man var ju kung när man köpte sig ett N64 konsoll och man sprang runt hos kompisar och spelade multiplaner och lånades spel av varandra etc. vilka tider. Nu är det ju inte så längre

Lyft gärna fram äldre spel. Tror säkert det är någon person som kan skriva ihop en hemsida om de skulle behövas för att inrikta sig för att göra ett forum där man kan snacka retro och kanske dra igång lite spel.

Gör ett retro program/reportage kanske ta upp lite speciella händelser och sånt. 15-30minuter skulle jag tycka är lagom

Lycka till!

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Korsordsguru

Jag tror helt klart det finns en marknad för ett svenskt sådant här program med tanke på hur stor datorspelsbranschen är och hur stor andel av befolkningen som faktiskt spelar. Kanske inte är så givande att sända på någon vanlig TV-kanal utan hellre videos på webben. Sitter inte på någon statistik men misstänker att inte speciellt många i åldern 18-25 kollar på vanlig TV, än mindre teknikintresserade gamers.

Tycker även ditt tänkta upplägg med nyheter, intervjuer och korta recensioner verkar vettigt. Gärna klipp från nya trailers, genomgång över spel som släppts/ska släppas en vecka framåt/bakåt och liknande. Finns ju potential att täcka dreamhack och andra events med live-program också såklart.

Angående längden så tror jag 20-30 min är ganska lagomt om man tänker sig 1-2 program per vecka. Kortare än så kommer nog kännas rätt fattigt, det händer trots allt faktiskt rätt mycket på en vecka, och av egen erfarenhet av att kolla på klipp på 60 min+ (på t.ex. http://thisweekin.com/ ) så är det helt enkelt för stor uppgift att ta sig an om man säger så. 20-30 min är lagom att äta lunch/middag till och man hinner inte tröttna. Det finns en anledning till varför de kör t.ex. just 18 minuter på TED. Sedan lite spelrecensioner och djupare inblickar i olika ämnen i mellan huvudprogrammet skulle absolut inte vara fel.

Tror också det är väldigt viktigt med programledare som är riktiga gamers i första hand. Finns ju inget mer störande än programledare som ska täcka något som de uppenbarligen inte är intresserade av eller ens insatta i.

En konkurrent verkar vara gamereactor som har massa videos av liknande slag på sin sida, MEN de verkar ha gjort ett "litet" misstag av att prata engelska. Publiken för icke svensktalande personer som vill se svenska gamers prata engelska lär ju inte vara speciellt stor.

Är själv väldigt intresserad av hela TV-världen och allt som rör TV-serier så skulle kunna babbla på länge känns det som men ska hejda mig. Håll oss uppdaterade!

Visa signatur
Permalänk

Tack för feedbacken! Har läst alltihop och tar verkligen åt mig av det ni säger! Roligt med bra feedback. Så får vi se vad som händer och jag ska hålla er uppdaterade! Jag ska göra i ordning en presentation först och främst till svtplay. Och sen får vi se vad de tycker. Vi får hålla tummarna!

Permalänk
Medlem

jag skulle trycka att det skulle va skitkul att kolla på om det skulle bli ett tv program

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar