Permalänk

Stor skillnad mellan CRT-skärmar och TFT-skärmar ju. Kör man CRT i 100 hz är det skillnad jämfört med TFT i 60 hz. Klart märkbart i snabba shooters

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

CRT handlar om;
input lag, sedan är det subjektivt om man upplever det eller inte.
fullständigt korrekt Adobe RGB skala
Korrekt svärta

En CRT skärm i princip 0 inputlag
En TFT skärm har oftast lite inputlag i grundutförande,
Om man kör på annan upplösning är native (maximal) på en TFT behöver skärmen justera upplösningen, det tar ca 15ms
Om man har en skärm med overdrive, för att tex kunna skjuta ut bilden utan eftersläpningar (typiskt för 2-5ms skärmar) så får man ytterligare ett lagg på 15ms.
Summa, om man har en 120hz, 2ms TN skärm som man kör på 800*600 vilket många CS spelare föredrar för hitboxar eller vad det nu är så får du ett input lagg på ca 32-40ms. Det är kännbart. Det slipper du med CRT.

Endast bra VA och IPS paneler ger rimligt korrekt färgåtergivning jämfört med Adobe RGB skalan, så färgen du ser på skärmen är färgen som är tänkt. VA och IPS paneler är oftast något långsammare än trimmade TN paneler och man får således en lägre Hz och risk för synbar eftersläpning så de lämpar sig sällan för spel.

Fullständig svärta är extremt svårt att få på en bakgrundsbelyst panel, oavsett panel. IPS och VA är bättre än TN men finns fortfarande god risk för backlightbleeding/clouding.

Summan är att för de som faktiskt känner skillnad på +/- 30ms inputlag, absolut skall spela på 800*600 och dessutom vill ha korrekta färger så är en BRA CRT fortfarande intressant.

Däremot är CRT enorm opraktiska lanskärmar och de få som är kvar är oftast slitna. Marknaden för CRT är såpass liten att det knappt går att få tag på några bra skärmar längre, och de som är är riktigt dyra.

Och jag har svårt att se något annat än CS 1.6 som överhuvudet taget spelas alls i dag som skulle kunna få någon form av lyft för de mest skillade spelarna av en CRT.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Du blir inte en bättre CS-spelare per automatik för att du spelar på en CRTskärm.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av partynikko:

Du blir inte en bättre CS-spelare per automatik för att du spelar på en CRTskärm.

Om man är tillräckligt bra kan det ge en edge. Samma sak som alla andra materialsporter. Man blir inte en bättre skidåkare för att man har bättre/dyrare skidor, men om man är bra nog känner man skillnaden och kan utnyttja det etc.

Jag väljer att inte bedöma TS CS1.6 skills. Bara beskriver skillnaderna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Är det bara att koppla in skärmen och lira sedan eller måste det installeras drivrutiner osv? Har win7 home premium

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Är det bara att koppla in skärmen och lira sedan eller måste det installeras drivrutiner osv? Har win7 home premium

Du behöver inte installera skärmen för att den ska fungera.
Du behöver heller inte installera skärmen för att få tillgång till 100hz+.

Det du dock behöver göra är att aktivera 100hz antingen under ccc eller nvidias panel, under den upplösning du vill använda i exempelvis cs. Glöm heller inte -freq 100 i lanch options.

Se dock till att skrämen klarar den hz du väljer innan du aktiverar den moden.

Permalänk
Skrivet av zypronix:

Du behöver inte installera skärmen för att den ska fungera.
Du behöver heller inte installera skärmen för att få tillgång till 100hz+.

Det du dock behöver göra är att aktivera 100hz antingen under ccc eller nvidias panel, under den upplösning du vill använda i exempelvis cs. Glöm heller inte -freq 100 i lanch options.

Se dock till att skrämen klarar den hz du väljer innan du aktiverar den moden.

Vad händer om jag sätter ccc på 100hz och freq på 100 ? Blir skärmen svart bara eller kan den få riktiga skador?
alltså om den inte klarar det

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Vad händer om jag sätter ccc på 100hz och freq på 100 ? Blir skärmen svart bara eller kan den få riktiga skador?
alltså om den inte klarar det

Jag har för mig att skrämen testas i den hz du väljer, eller så kan du göra det manuellt.
Aktiverar du dock 100 i windows och det visar sig att skrämen inte klarar det så blir den antingen svart och den säger "out of frequency" eller liknande, alt så blir bilden för stor/liten för själva skärmen.
I vilket fall så brukar den resetas efter 15 sek om du inte trycker på "behåll inställningar".

Du kan bara aktivera 100hz i den upplösning du spelar på och freq 100, sen bara starta cs, fungerar det inte är det bara att tabba och avsluta

Permalänk
Medlem

När jag läste OPs post så började jag plötsligt känna mig väldigt gammal och då fyller jag ju inte mera än 24 i år. lol

Själv har man ju varit CRT fanatiker och använt CRT ända tills slutet av 2009 då jag övergått till denna ViewSonic VX2268wm och visst så har det varit en nergradering i vissa aspekter som sämre flyt (sämre responstid) samt TN panelens dåliga blacklevel och färgprecision, backlight bleed och en massa små andra saker men jag började bli trött på att söka upp CRT skärmar som var i gott skick så jag fick ta och nöja mig med 120Hz LCD helt enkelt, surt men sant, hade det tillverkats nya trinitron CRT skärmar då ännu hade jag förstås köpt en sån.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

CRT handlar om;
input lag, sedan är det subjektivt om man upplever det eller inte.
fullständigt korrekt Adobe RGB skala
Korrekt svärta

Du glömmer en viktig punkt: responstid.
CRT:ers så gott som omedelbara responstid, kombinerad med sättet den ritar upp skärmen som gör att den släcks ner mellan varje frame, gör att skärpan blir extremt mycket bättre för objekt i rörelse.

(Sen vet jag inte om det är så enkelt och självklart att få till en korrekt RGB-skala på en CRT i alla lägen tex?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Roger W:

Du glömmer en viktig punkt: responstid.
CRT:ers så gott som omedelbara responstid, kombinerad med sättet den ritar upp skärmen som gör att den släcks ner mellan varje frame, gör att skärpan blir extremt mycket bättre för objekt i rörelse.

(Sen vet jag inte om det är så enkelt och självklart att få till en korrekt RGB-skala på en CRT i alla lägen tex?)

Responstiden på bra snabba TFT är tillräckligt så ser inga problem där. Visst är CRT ännu bättre på pappret än TFT på det, men i detta fallet är det försumbart. Dock är kostnaden för snabb responstid på TFT förlängt inputlag viket är mer möjligt att faktiskt märka av.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Responstiden på bra snabba TFT är tillräckligt så ser inga problem där. Visst är CRT ännu bättre på pappret än TFT på det, men i detta fallet är det försumbart. Dock är kostnaden för snabb responstid på TFT förlängt inputlag viket är mer möjligt att faktiskt märka av.

Alla LCD:er jag nånsin sett blurrar alltid ihop rörelser. Jag ska erkänna att jag inte kollat på någon av de senaste 120hz:arna, men jag tvivlar faktiskt starkt på att LCD:n är ikapp CRT:n på den punkten. (fast vad som är "försumbart" är ju förstås alltid en definitionsfråga )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

120Hz LCD skärmarna har ju typ dubbelt så låg responstid som 60Hz skärmarna fast visst kan man fortfarande märka lite blur jämfört med en CRT vid snabba svängningar när man kollar sida vid sida fast det känns ändå väldigt smooth tack vare den högre uppdateringsfrekvensen. För mig så är själva responstiden tillräckligt låg nu på 120Hz skärmarna att jag inte störs utav den minimala blurrningen som fortfarande finns där och för mig spelar det smidigare/mjukare flytet tack vare högre Hz/FPS mycket mera roll. Dock tycks det va som att LCD skärmarna inte hela tiden klarar av ens 8ms responstid med alla färger under alla tillfällen för 120Hz på LCD ser väldigt likadant ut som på 100Hz på CRT, vid 120Hz på CRT ser det lite smidigare ut fortfarande, inget problem för mig som vant mig vid 100Hz på CRT dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har Alienwares 120Hz skärm (OptX). Det är utmärkt gamingskärm för snabba FPS. Den har snabb uppdatering (120Hz) och låg inputlag. Dock så hade min gamla CRT lägre inputlag. Jag tror att en påkostad plattskärm som är gjord för gaming totalt sett är bättre än de gamla CRT-skärmarna, men å andra sidan är en CRT bättre än en plattskärm för 3.000 eller så, för snabba shooters.

Vad proffsen använder ? Ingen aning, men det måste nog vara väldigt noga med att få med sin sponsrade utrustning när de är med på bild, om inte annat.

Permalänk

Vill även jag understryka att problemet med plattskärmar imo är just blurring / ghosting / streaking eller vad man vill kalla det. Trots att alla tjatar sönder begreppet input lag. Jag fick en chock när jag fattade hur dåligt det var. Dagens teknik är helt enkelt inte tillräckligt snabb på att tända och släcka de grundläggande elementen i skärmen ... vare sig det handlar om plasma eller lcd. Om det blivit bättre generellt vet jag inte. Ser man till digitalversus så kan man få intrycket att vissa 120Hz-skärmar är bättre, men det finns också modeller som är riktigt usla.

Vad gäller plasma så kommer många av årets TV-modeller med fast decay phosphor eller vad de kallar det. Ska förhoppningsvis minimera fosfor-lagget. Man skulle ju gärna se att LCD-tillverkarna också gjorde insatser och började annonsera eventuella framsteg så att vi hade lite mer kött på benen.

Permalänk

Dagens teknik tror jag själv beror på massproduktion. Jag hade ingen avi till dvi omvandlare hemma verkar det som så har inte hunnit testa än, hade för mig jag hade en så har letat som satan. Får väl dra till inet en snabbis och skaffa. En liten sak till, har en hyfsad XP hemma som man kan spela counterstrike på utan lagg men den har ju sämre grafikkort men min fråga är om grafikkortet har en betydelse på själva spelet.Blir alltså färger och bild på CRTn och i spelet bättre med fräshare grafikkort? Tanken är ju att jag bara skall testa skärmen på counter strike för skojs skull. Och min tanke angående att skaffa 120hz för den nya datorn för alla möjliga spel osv, ska man vänta något år så de får utvecklas mer då?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

det var nog minst 5 år sen jag spelade CS sist och jag hade 0 fpsdrops då och 100+ fps med min sony CRT och min dator då. Så är den datorn du hade med XP inte från stenåldern funkar det nog. bildkvaliteten märker du antagligen ingen skillnad på den gamla och din nya, det beror ju på lite vad det är. bara testa, det är ju det den är till för.
Det är som sagts innan HZ:en på din upplösning som är viktig, du kan ha mer än 100 det gör inget men upplösningen brukar begränsa. riktigt bra CRT-skärmar klarade 1600x1200 i 100Hz men de kostade en njure eller två med.
du borde kunna se vilken upplösning och Hz som din CRT klarar, det är bara att prova sig fram.

EDIT: la till dator lite här och var för att inte förvirra.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

det var nog minst 5 år sen jag spelade CS sist och jag hade 0 fpsdrops då och 100+ fps med min sony CRT och min dator då. Så är den datorn du hade med XP inte från stenåldern funkar det nog. bildkvaliteten märker du antagligen ingen skillnad på den gamla och din nya, det beror ju på lite vad det är. bara testa, det är ju det den är till för.
Det är som sagts innan HZ:en på din upplösning som är viktig, du kan ha mer än 100 det gör inget men upplösningen brukar begränsa. riktigt bra CRT-skärmar klarade 1600x1200 i 100Hz men de kostade en njure eller två med.
du borde kunna se vilken upplösning och Hz som din CRT klarar, det är bara att prova sig fram.

EDIT: la till dator lite här och var för att inte förvirra.

Testade skärmen nyss skärmen på den nya datorn. Hittade den där lilla grejen som gör avi till dvi. 100hz kunde jag bara få genom 800x600 i windows så det fick jag ta. Skrev sedan -freq 100 i start inställningar eller vad det nu heter på counter strike. Flöt på bra, fin ren bild lite mörkare än min tft men det kändes ändå bättre ( med bilden ). Flöt på skitbra men inget jag skulle kunna tänka mig använda eftersom skärmen är 17" antar jag så det kändes mycket litet. Så nu har jag testat detta och tyckte det skulle varit intressant med lite större skärm och lite högre upplösning och det var ju kul att se att den fortfarande funka Mycket tack till alla svaren och informationen, har varit lärorikt

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Brukar inte köra CS. Kör däremot diablo ibland, mest för att ha kvar gubbarna.
Det som hände när tft kom var att texter på marken inte gick att läsa när man rörde sig. Den uppdaterar inte alla pixlar på en gång, lite B.
Lösning på det var att stanna för att kunna läsa, så långsammare gick det.
Dagens TFT är lite snabbare men problemen med att läsa kvarstår.

Permalänk
Jubileumsmästare

Tycker det är lite överdrivet när folk säger att det går "bättre" i cs bara för att man har en CRT-skärm som har lite högre Hz. Är ingen cs-nörd själv, men jag har en BenQ 60Hz i 1920x1080 och det funkar utmärkt att spela med den upplösningen.

Tror det beror på vilken typ av skärm man är mest van vid. Som någon postade där uppe så hade han haft en CRT-skärm i 13 år? Skulle säkert bli ovant i början att byta till en TFT. Tror dock inte att det kommer gå bättre för TS om han byter till en CRT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Brukar inte köra CS. Kör däremot diablo ibland, mest för att ha kvar gubbarna.
Det som hände när tft kom var att texter på marken inte gick att läsa när man rörde sig.

Ganska bra exempel i sin enkelhet faktiskt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

När CRT generellt har mycket bättre bildkvalitet och är helt utan de problem som LCD tekninken introducerade (inputlag, pixel responstid, usel svärta, backlight bleed) är det väl inte konstigt att de finns dem (särskilt gamers och professionella photo/grafik designerns) som fortfarande föredrar CRT skärmar.

Jag personligen har aldrig varit nöjd med de olika LCD skärmar jag haft sen jag byte från CRT.
Det är främst pga att responstiden gör att saker blir suddiga vid rörelser. Även det allra snabbaste LCD skärmar som finns i dag är betydligt långsammare än en CRT. Somliga kanske inte märker den skillnaden, men det gör jag, så för mig är CRT mycket bättre.

Visa signatur

<3

Permalänk

Nu hände det grejjer, när jag kopplade in den i XP datorn så kunde jag välja 180 hz... hur kommer detta sig?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Nu hände det grejjer, när jag kopplade in den i XP datorn så kunde jag välja 180 hz... hur kommer detta sig?

Tja, XP har lite annat upplägg på grafik och monitordrivarna... Minns jag rätt så stödde väl tex inte Vista annat än 60hz ursprungligen?

Fast din skärm lär inte palla 180hz i någon vettig upplösning, baserat på vad jag hittar gällande specarna...
1024x768 @ 85hz eller 1280x1024 @ 60hz är max enligt specen, och så mycket över det lär det inte vara en bra idé att gå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka75:

Tycker det är lite överdrivet när folk säger att det går "bättre" i cs bara för att man har en CRT-skärm som har lite högre Hz. Är ingen cs-nörd själv, men jag har en BenQ 60Hz i 1920x1080 och det funkar utmärkt att spela med den upplösningen.

Tror det beror på vilken typ av skärm man är mest van vid. Som någon postade där uppe så hade han haft en CRT-skärm i 13 år? Skulle säkert bli ovant i början att byta till en TFT. Tror dock inte att det kommer gå bättre för TS om han byter till en CRT.

60 hz mot 100hz är som dag och natt märker direkt stor skillnad när min skärm ställer ner sig på 85 hz den gör det 1 par gånger om året men tvingar den då med reforce

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d