HP-Dator vs Nytt Grafikkort

Permalänk

HP-Dator vs Nytt Grafikkort

Tjo.

Förra veckan säckade farsans gamla (obrandade) 7900gtx ihop, vägrade ge bild öht. så vi testade att ugnsbaka kortet utan framgång. Åkte hem samma dag och hämtade ett 4550 som jag hade liggande, och tro fasen funkar datorn med detta kort.

Beställde hem ett KFA2 GT440 som sedan inte ger bild i hans dator, men funkar utmärkt i min. Problemet här har förmodligen något att göra med att det är en s.k. 'märkesdator' och delarna (framförallt moderkortet) är säkert inte gjort för att vara kompitabelt med alla komponenter man kan tycka, för jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka.

7900GTX'et tog ström genom 1x6-pin från nätagget samt såklart även pci-e på moderkortet, detta finns inte på det nya kortet, så jag tror ju inte att det är nätagget som inte orkar med det då ett gt440 borde vara strömsnålare. Kan det vara så dumt att moderkortet inte klarar av att leverera tillräcklig ström genom PCI-E bryggan?

Min fråga är alltså varför det nya kortet inte funkar i hans dator.

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fragdeath:

Tjo.

Förra veckan säckade farsans gamla (obrandade) 7900gtx ihop, vägrade ge bild öht. så vi testade att ugnsbaka kortet utan framgång. Åkte hem samma dag och hämtade ett 4550 som jag hade liggande, och tro fasen funkar datorn med detta kort.

Min fråga är alltså varför det nya kortet inte funkar i hans dator.

Alla svar uppskattas!

Det behöver ju inte vara fel på endast graffet, eller vad menade du när du skrev "och tro fasen funkar datorn med detta kort"?

Men visst det kan vara för dålig strömtillförsel med tanke på åldern på systemet. Har ni testat att reseta bios/cmos?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

moderkortet kan väl likaväl vara skrot?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det behöver ju inte vara fel på endast graffet, eller vad menade du när du skrev "och tro fasen funkar datorn med detta kort"?

Men visst det kan vara för dålig strömtillförsel med tanke på åldern på systemet. Har ni testat att reseta bios/cmos?

Eftersom datorn funkar felfritt med mitt 4550 så utgår jag självklart från att det bara var grafikkortet som strulade innan.

Har resettat ja.

Skrivet av NisseG91:

moderkortet kan väl likaväl vara skrot?

Somsagt funkar datorn med mitt 4550, men inte med det gamla och förmodligen trasiga 7900gtx samt det nya gt440.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk

Jahopp, har nu testat med 7900GTX'et i min dator och mot förmodan så funkar ju det.

Nu är jag lite klyven här, vad är det egentligen som är fel? Nätagget ska ju klara att leverera ström till moderkortets pci-e brygga via 24-pins kabeln och då iallafall moderkortet funkar som det ska har jag svårt att tro att det skulle vara något fel på strömförsörjningen där, men samtidigt funkar ju t.ex. 4550't men inte det nyare GT440, båda utan direkt strömförsörjning från nätagget. Ska iallafall kolla om jag får lämna tillbaka kortet då det uppenbarligen inte är grafikkorten det är fel på utan något annat i datorn, kanske lite dumt att vi inte testade med det äldre kortet i min dator direkt.

7900GTX - Funkar i min dator, men ej märkesdatorn. Har tidigare suttit ett antal år problemfritt i märkesdatorn.
GT440- Funkar i min dator, men ej märkesdatorn.
HD4550- Funkar i båda.
GTX260- Funkar i min dator, men ej märkesdatorn.

Somsagt enda skillnaden mellan 4550't och GT440 är ju att GT440 ska dra aningen mer ström, förutom såklart komponentskillnaderna på korten vilket bör vara orelevant.

Specs på HP-datorn är följande:
Athlon 64 X2 4600+
2x1gb DDR2
HPs egna moderkort, fulgrön pcb.
480W Delta PSU

Alla svar ännu tacksamma.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Jahopp, har nu testat med 7900GTX'et i min dator och mot förmodan så funkar ju det.

Nu är jag lite klyven här, vad är det egentligen som är fel? Nätagget ska ju klara att leverera ström till moderkortets pci-e brygga via 24-pins kabeln och då iallafall moderkortet funkar som det ska har jag svårt att tro att det skulle vara något fel på strömförsörjningen där, men samtidigt funkar ju t.ex. 4550't men inte det nyare GT440, båda utan direkt strömförsörjning från nätagget. Ska iallafall kolla om jag får lämna tillbaka kortet då det uppenbarligen inte är grafikkorten det är fel på utan något annat i datorn, kanske lite dumt att vi inte testade med det äldre kortet i min dator direkt.

7900GTX - Funkar i min dator, men ej märkesdatorn. Har tidigare suttit ett antal år problemfritt i märkesdatorn.
GT440- Funkar i min dator, men ej märkesdatorn.
HD4550- Funkar i båda.
GTX260- Funkar i min dator, men ej märkesdatorn.

Somsagt enda skillnaden mellan 4550't och GT440 är ju att GT440 ska dra aningen mer ström, förutom såklart komponentskillnaderna på korten vilket bör vara orelevant.

Specs på HP-datorn är följande:
Athlon 64 X2 4600+
2x1gb DDR2
HPs egna moderkort, fulgrön pcb.
480W Delta PSU

Alla svar ännu tacksamma.

verkar som du det funkar med AMD/ATI kort men inte nVidia kort. kanske bara en slump. sen vet jag inte om det är likadant på alla kort men de gånger jag glömt koppla in extern strömkontakt till ett gfx så får man ändå bild men den tickar på nedklockad. får du ingen boot bild heller och piper den något under boot sekvensen?

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på om det kan ha med PCIe-versionen att göra, alltså att HD4550 klarar en äldre version av PCIexpress.
Kanske är så att märkesdatorn plötsligt inte klara mer än en version av PCI-express.
Något liknande hände mig, när ett moderkort plötsligt inte kunde hantera nyare versioner av AGP.
Kan också vara som du är inne på att moderkortet inte levererar den effekt det borde via PCIexpressbussen, eftersom HD4550 är väldigt effektsnålt fungerar det trots detta.
Om sen moderkortets problem med att leverera ström beror på nätagget eller moderkortet? det är en annan femma.
Vore bra om du kunde testa med ett annat nätagg, se bara upp för att eftersom HP är en märkesdator kan den kräva ett specialaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Om någon har liknande problem i framtiden och hittar denna tråd så var problemet iallafall att PCI-E bryggan på hp-moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med effekt genom sockeln för att driva vårt GT440. 7900-kortet har högre TDP men där delas belastningen mellan sockeln och 6-pin kontakten varpå belastningen blir mindre för moderkortet. GT440't har ingen 6-pin kontakt och kräver därför mer effekt genom pci-e-bryggan än det andra kortet.

Det är nog ganska lugnt att anta att det här problemet kan förekomma oavsett komponenter men det är förmodligen större risk för problem (som alltid) om man blandar in märkesdatorer och deras komponenter.

Sorry för necro

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fragdeath:

Om någon har liknande problem i framtiden och hittar denna tråd så var problemet iallafall att PCI-E bryggan på hp-moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med effekt genom sockeln för att driva vårt GT440. 7900-kortet har högre TDP men där delas belastningen mellan sockeln och 6-pin kontakten varpå belastningen blir mindre för moderkortet. GT440't har ingen 6-pin kontakt och kräver därför mer effekt genom pci-e-bryggan än det andra kortet.

Det är nog ganska lugnt att anta att det här problemet kan förekomma oavsett komponenter men det är förmodligen större risk för problem (som alltid) om man blandar in märkesdatorer och deras komponenter.

Sorry för necro

Tack för din uppföljning, knepigt men intressant problem, bra att ni hittade orsaken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Om någon har liknande problem i framtiden och hittar denna tråd så var problemet iallafall att PCI-E bryggan på hp-moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med effekt genom sockeln för att driva vårt GT440. 7900-kortet har högre TDP men där delas belastningen mellan sockeln och 6-pin kontakten varpå belastningen blir mindre för moderkortet. GT440't har ingen 6-pin kontakt och kräver därför mer effekt genom pci-e-bryggan än det andra kortet.

Det är nog ganska lugnt att anta att det här problemet kan förekomma oavsett komponenter men det är förmodligen större risk för problem (som alltid) om man blandar in märkesdatorer och deras komponenter.

Sorry för necro

Jag antar att du förstår att om det nu beror på strömförsörjningen är det för moderkortet är trasigt(tex konding eller dyl som gått) dock så framgår det inte i din slutsats.

Det kommer troligen leda till andra problem snart snarare än senare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Fragdeath:

Om någon har liknande problem i framtiden och hittar denna tråd så var problemet iallafall att PCI-E bryggan på hp-moderkortet inte klarade av att leverera tillräckligt med effekt genom sockeln för att driva vårt GT440. 7900-kortet har högre TDP men där delas belastningen mellan sockeln och 6-pin kontakten varpå belastningen blir mindre för moderkortet. GT440't har ingen 6-pin kontakt och kräver därför mer effekt genom pci-e-bryggan än det andra kortet.

Det är nog ganska lugnt att anta att det här problemet kan förekomma oavsett komponenter men det är förmodligen större risk för problem (som alltid) om man blandar in märkesdatorer och deras komponenter.

Sorry för necro

Borde vara fel på moderkortet eftersom ditt 7900gtx fortfarande inte funkar i "hp´n" men funkar i din dator, eller har jag missat något?
Tror som "Palme" att det är nån "vajsing" på strömförsörjningen till pci-e porten, eller något liknande.