Asus P8P67-M Pro vs. vanliga P8P67 Pro

Permalänk
Medlem

Asus P8P67-M Pro vs. vanliga P8P67 Pro

Har lite funderingerar kring dessa två moderkort.. Finns det någon "prestandaskillnad" mellan dessa, mer än att M-varianten saknar nån S-ata-port och nåt mer? Har den samma typ av strömförsörjning och samma kapacitet vad gäller överklockning jämfört med ATX-varianten P8P67 Pro?

Jag ska inhandla nytt moderkort och det vore väldigt trevligt om jag kunde få ner storleken på mitt bygge genom att köpa mindre formfaktor på moderkort och då även mindre chassi..

Men jag vill inte tumma på prestandan allt för mycket.. Är M-varianten "mycket" sämre så väljer jag hellre ett större chassi också..

En Core I7 2600k samt ett Geforce 460GTX ska hakas på + 8GB Corsair Vengeance-minne (2x4GB)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alls samma strömförsörjning. P8P67 Pro har 12+2 faser medan P8P67-M Pro bara har 4+1 faser så man får ha koll på värmen och välja rätt kylare om man skall överklocka men klocka kan man och strax över 4.5GHz är inget problem och prestanda är mer eller mindre lika och det gäller alla P67 kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ah okej, det låter ju ändå som rätt stor skillnad mellan korten vad gäller strömförsörjning.. Helst vill jag ju ha en liten dator, d.v.s. nåt m-atx chassi o.s.v..
Kommer jag överklocka processorn något så är det i så fall väldigt lite, inte direkt till processorns bristningsgräns.. Kommer jag i så fall märka av några skillnader mellan dessa kort? Vill ju ända ha möjligheten att klocka lite i framtiden om det skulle behövas.. (I dagsläget kommer jag inte klocka den något, då jag anser att processorn har mer än väl prestanda för vad den ska användas till..)

Men visst, kommer jag, men mina behov, märka någon skillnad mellan korten så väljer jag i så fall det vanliga ATX-kortet och ett större chassi.. Typ Lian Li PC-K62..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

De test som finns har inget direkt att klaga på utan det är bara det att man får se till att ah bra kylning.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM