Tips på beg förstärkare till Dynavoice Challenger M-65 EX?

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Länken funkade inte för mig.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10227

Linn är ju alltid ett bra märke. Har dock inte kollat upp exakt vad det där är för förstärkare. Men annars en bra sida att leta på, säljs mycket där. Annonsera gratis, släng in en köpesannons

oj den länkade bara till blockets startsida... konstigt!

fast skitsamma. tror innerligt att inte den förstärkaren är något att ha faktiskt (den jag hittade på blocket)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Oj, här har jag knappt kollat på nätet på ett par dagar. Och så kommer jag tillbaks och märker att det nästan blivit krig i tråden jag startat! Nåväl, många intressanta tips! Planen från början var ju egentligen att köra på min gamle förstärkare. Men det började klia i ha-begäret! Dock vet jag inte hur stor skillnad jag egentligen kommer höra på olika förstärkare så länge ingen av dom är dålig. Dock hör jag ju en jäkla skillnad på ljudet nu, mellan mina Sennheiser-lurar och min stereo. Faktum är att det till och med emellanåt är svårt att höra dialog i filmer på stereon, för ljudet grötar ihop sig eller vad man kan kalla det.

Förstärkaren jag har nu är en Pioneer VSX-407RDS, jag har sökt lite själv men inte direkt hittat nån info om den.

Angående att provlyssna innan jag köper, så visst det kanske är en bra idé om jag verkligen vill ha det bästa. Men hur ska det gå till i praktiken? Ska jag lassa in högtalarna i bilen och åka land och rike kring till de olika säljarna? Eller be dem skicka förstärkaren till mig på låns så att jag får provlyssna? Jag tror ingetdera lär funka spec bra. Även om jag köpte nytt skulle jag inte orka hålla på och köra eller skicka förstärkare fram och tillbaks.

Men begagnat är nog det som är mest aktuellt som sagt, eftersom det känns som jag lär få mest "bang for the buck" på så sätt. Dock är höga uteffekter inte speciellt viktigt eftersom jag bor i lägenhet.

Men vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Cambridge_Azur_540a_svar_3200...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tror nog att den går bra.

Att provlyssna anser jag inte vara så viktigt i denna prisklass.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Oj, här har jag knappt kollat på nätet på ett par dagar. Och så kommer jag tillbaks och märker att det nästan blivit krig i tråden jag startat! Nåväl, många intressanta tips! Planen från början var ju egentligen att köra på min gamle förstärkare. Men det började klia i ha-begäret! Dock vet jag inte hur stor skillnad jag egentligen kommer höra på olika förstärkare så länge ingen av dom är dålig. Dock hör jag ju en jäkla skillnad på ljudet nu, mellan mina Sennheiser-lurar och min stereo. Faktum är att det till och med emellanåt är svårt att höra dialog i filmer på stereon, för ljudet grötar ihop sig eller vad man kan kalla det.

Förstärkaren jag har nu är en Pioneer VSX-407RDS, jag har sökt lite själv men inte direkt hittat nån info om den.

Angående att provlyssna innan jag köper, så visst det kanske är en bra idé om jag verkligen vill ha det bästa. Men hur ska det gå till i praktiken? Ska jag lassa in högtalarna i bilen och åka land och rike kring till de olika säljarna? Eller be dem skicka förstärkaren till mig på låns så att jag får provlyssna? Jag tror ingetdera lär funka spec bra. Även om jag köpte nytt skulle jag inte orka hålla på och köra eller skicka förstärkare fram och tillbaks.

Men begagnat är nog det som är mest aktuellt som sagt, eftersom det känns som jag lär få mest "bang for the buck" på så sätt. Dock är höga uteffekter inte speciellt viktigt eftersom jag bor i lägenhet.

Men vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Cambridge_Azur_540a_svar_3200...

Visst är vissa förstärkare bättre än andra, men två välkonstruerade förstärkare kommer att göra sitt jobb på ungefär samma sätt. De hörbara skillnaderna är inte så stora. Frågan är snarare hur bra de billiga förstärkarna som finns på marknaden är, om man jämför med dem som kostar lite mer. Det är nog svårt att få ett bra svar på den frågan skulle jag tro.

Jag hade en tidigare en Cambridge Audio-förstärkare som var en äldre modell men motsvarande den du länkat till. Jag var mycket nöjd med den och jag ångrar nästan lite att jag sålde den, den kändes väldigt gedigen och det var bra kvalitetskänsla i knappar och reglage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Oj, här har jag knappt kollat på nätet på ett par dagar. Och så kommer jag tillbaks och märker att det nästan blivit krig i tråden jag startat! Nåväl, många intressanta tips! Planen från början var ju egentligen att köra på min gamle förstärkare. Men det började klia i ha-begäret! Dock vet jag inte hur stor skillnad jag egentligen kommer höra på olika förstärkare så länge ingen av dom är dålig. Dock hör jag ju en jäkla skillnad på ljudet nu, mellan mina Sennheiser-lurar och min stereo. Faktum är att det till och med emellanåt är svårt att höra dialog i filmer på stereon, för ljudet grötar ihop sig eller vad man kan kalla det.

Förstärkaren jag har nu är en Pioneer VSX-407RDS, jag har sökt lite själv men inte direkt hittat nån info om den.

Angående att provlyssna innan jag köper, så visst det kanske är en bra idé om jag verkligen vill ha det bästa. Men hur ska det gå till i praktiken? Ska jag lassa in högtalarna i bilen och åka land och rike kring till de olika säljarna? Eller be dem skicka förstärkaren till mig på låns så att jag får provlyssna? Jag tror ingetdera lär funka spec bra. Även om jag köpte nytt skulle jag inte orka hålla på och köra eller skicka förstärkare fram och tillbaks.

Men begagnat är nog det som är mest aktuellt som sagt, eftersom det känns som jag lär få mest "bang for the buck" på så sätt. Dock är höga uteffekter inte speciellt viktigt eftersom jag bor i lägenhet.

Men vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Cambridge_Azur_540a_svar_3200...

Cambridge 540a har jag hemma och jag kan väl bara säga att den är bra,sen beror det förstås hur krävande högtalare man använder.

Permalänk
Medlem

Cambridge 540 skall visst vara väldigt mycket förstärkare för pengarna. Jag skulle nog satsa på Cambridgen, Advance Acoustic MAP 101 alt. MAP 105 eller möjligtvis någon billigare Marantz, men dom kostar ju uppåt 3-4000 kr nya. Vill man hålla nere priset verkar dock Onkyo A-9155 vara extremt prisvärd just nu. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=178243

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian