Hmm. Pixeltäthet är lite lurigare för VR. Det handlar mindre om hur tätt pixlarna är packade för VRheadsets. DPIn splear mindre roll för det grafiska i VRheadsets. På vanliga skärmar är DPI mer relevant skulle jag säga. Eller ja, byggtekniskt funkar det såklart inte att ha för stora pixlar för då blir headsetet för stort och tungt eftersom skärmarna behöver vara så stora - alltså klumpiga. Men annars är det av mindre relevans.
Det som avgör är istället antal pixlar totalt i förhållande till hur brett synfält de ska täcka och vilken optik som används.
Index har samma upplösning som HTC vive pro (1400 x 1600 per öga).
Ett bättre mått att mäta detta i är bågsekunder. Alltså hur stor andel av vårt synfält en pixel tar upp. Det har emellertid sina svagheter också eftersom linser används så blir pixlarna inte lika mycket förstorade så olika områden på skärmen är olika mycket inzoomade. Ja det är lite tricky
Aja. Med samma antal pixlar totalt ska Index täcka ca 20% större field of view. Det innebär att varje pixel behöver ta upp lite större yta med Index så ur det perspektivet ligger den antagligen lite efter vive pro.
Men linserna kan vara bättre vilket kan ge en bättre bild. Möjligt att de har ett diffuser-pattern mellan pixlarna likt Samsung Odyssey + vilket markant minskar screen door. Och man får dessutom högre field of view wilket kan innebära en bättre upplevelse totalt.