Inlägg

Inlägg som Xergon har skrivit i forumet
Av Xergon

Det är lämpligast att loopa "baklänges" för att ta bort element med removeAt, då index'en flyttas varje gång du tar bort något.

Lista: 1, 2, 3, 4, 5

removeAt(0)
Lista: 2, 3, 4, 5
removeAt(1)
Lista: 2, 4, 5
etc...

Av Xergon

Finns billiga att köpa på ebay, annars är de rätt dyra ~2k

Av Xergon

Det finns vissa regler som säger hur man ska göra när man ger en variabel ett värde, en av dessa är att variabeln ska stå till vänster;

variabel = värde;

vilket kan beskrivas, variabel tilldelas värdet värde, så anledning till att du fick ett felmeddelande är som tidigare nämnts
kompilatorn antog att "earthpounds * 0.17" = variabel och moonpounds = värde.

Av Xergon

moonpounds = earthpounds * 0.17;

Däremot behöver du en loop för att återanvända koden i det syftet du gav.
Ta en titt på For, while, do-while loopar.

Av Xergon

Jag använder crashplan för min backup, jag är dock osäker på dess systembelastning.

Av Xergon
Av Xergon

Jag kör ubuntu med ext4 på systemdisk och zfs på min lagring. Har fungerat bra hittills.

Av Xergon

Du kan ju alltid ta en titt på XNA när du ändå är inne på C#.
JWalsh(Gamedev.net) har en workshop igång om du är intresserad.

http://www.gamedev.net/forum/145-xna-40-2011-workshop/

Krävs dock att du har förkunskaper i C# för att du ska komma någon vart.

Av Xergon

if( statement ) { // om statement = sant, gör detta } else { // om statement = falskt, gör detta }

Byt ut statement för att passa dig.

Du kan även använda en switch sats om det är flera alternativ du söker efter

switch(variable) { case 1 : // gör något om variable är 1 break; //case vadsomhelst : // gör något... // break; default: // om variable inte passar in i något av dina "case" görs detta break; }

Switch case passar utmärkt om du är ute efter att göra menyer osv.

Av Xergon

Ta en titt på nomachine's lösning, har den på Ubuntu10.10 tillsammans med ssh.

http://www.nomachine.com/

Av Xergon

Kör ubuntu 10.10 med zfs som filsystem på min 3 disk raid, crashplan för backup, samba för delning osv, verkar fungera smärtfritt än så länge. Kör även No Machine's vnc variant som fungerar utmärkt för fjärrstyrning utöver putty.

Mitt nätverk består av windows pc, osx laptop och ubuntu server.

Av Xergon

Du kan alltid kolla upp gamedev.net, de hade en workshop här om året i C#.

http://www.gamedev.net/forum/83-c-workshop/

Den går i princip ut på att göra ett text baserat spel, vilket kan vara en bra grund, då grafik har en tendens att explodera i matematik, vilket kan vara tufft innan högskola. 2D är väl lättare, men blir en del med kollisionskontroller osv.

Personligen är jag totalt värdelös när det kommer till det estetiska, så ja... inte blir det vackert iallafall.

Av Xergon

Du råkar inte peka på fel bokstav i array'en?

betyg[5] = "ABCD";
betyg[0] -> A
betyg[1] -> B

betyg[4] -> ??

Av Xergon

Verkar lite onödigt att kopiera en char array fram och tillbaka, bättre att köra en int eller dylikt för att hålla koll på spelare, sen köra en if sats för att skriva ut spelare 1 eller 2. Vilket påminner om vad jag skrev innan om att använda en bool.

int senaste = 0; // 0 = spelare 1 ... if(senaste == 0) { // gör grejer för spelare 1 ... senaste = 1; // byt spelare } if(senaste == 1) { // gör grejer för spelare 2 ... senaste = 0; // byt spelare }

Personligen tycker jag det verkar bökigt på nuvarande sätt, dock så krävs det nån extra ifsats på det här sättet. Annars som tidigare skrev, strängar är trevliga, speciellt om du kör en array med dem.

typ:
string spelare[x];
spelare[x1] = "blalblalblablabla";
spelare[x2] = "bababa2";
då kan du köra typ:
cout << spelare[senaste] << " vann";

rätta mig om jag har fel, var år sen jag satt med c++. ^^

Av Xergon

Brukar själv köra med en boolean för att hålla reda på 2 spelare.

Ex:

bool player = true; // true = spelare 1 ........... // loop som läser in / byter spelare while(summa<21) { ... player = !player; // byter spelare } ... if(player) { cout << "spelare 1 vann." << endl; } else { cout << "spelare 2 vann." << endl; }

något dylikt

Av Xergon
Skrivet av DaiNeaA:

Jag gjorde så i ett av mina program och kunde inte förstå vad felet var när jag felsökte. Det blir ju så att all värden blir lika med varandra även om du ändrar någon av dem. Ökar du t ex hundringar till 2 så kommer pris också bli 2, betalning likaså, etc.

Även om det är frestande att spara plats genom att skriva som ovan vet jag av erfarenhet att det inte går, det kommer märkas senare i programmet

Ska väl inte vara några problem så länge det är primitiva datatyper, när det handlar om classer etc förstår jag om det blir fel då man slänger runt referenser till höger och vänster. Gjorde ett test bara för att se så jag inte var ute och cyklade.

... int foo, tar, ball; foo = tar = ball = 5; foo = 1; tar = 3; ball = 7; System.out.print(foo + ":" + tar + ":" + ball); ... output: 1:3:7

Provade även kommentera bort när jag satte nya värden på tar+ball, vilket fortfarande resulterade i korrekt svar.

Av Xergon

Kommer inte ihåg om följande funkar i java, annars kan det vara en idé.

int pris, betalning, tillbaka, vaxel, hundringar = 0;

annars

int pris, betalning, tillbaka, vaxel, hundringar; pris = betalning = tillbaka = vaxel = hundringar = 0;

Så bråkas det inte vid utskrift, då du inte har utskriften i ditt if block.

Annars typ:

if (vaxel >=100) { hundringar = (vaxel - vaxel % 100) / 100; vaxel = vaxel - hundringar * 100; System.out.println ("100 :" + hundringar); }

notera flyttningen av måsparantesen, vilket garanterar att du har en värde på hundringar när du gör utskriften. Läs upp på "Scope" eller vad det nu kan tänkas heta på svenska.