Riktigt bunny-hopping är när man hoppar fram och tillbaka för att få upp snabbare fart. I Q3 t.ex. är det inbyggt i motorn att man färdas snabbare genom att time:a hopp efter hopp.
I CS hoppade man och "vävde" sig zick zack fammåt och kom upp i en högre fart än normalt "sprintande".
Bunny-hopping ÄR INTE "undvika att bli skjuten genom att lägga sig ned eller hoppa".
Var du med och spelade Q1 på den tiden? Det var där det kom till från början. I tidigare spel hade hoppandet ingen funktion annat är att hoppa.
Det fanns oändligt många guider på hur man skulle göra men eftersom YouTube inte var uppfunnet då, så får vi titta på ett lite nyare klipp.
Du har helt rätt i att det var ett sätt att komma fram snabbare men också som jag skrev tidigare ett sätt att överleva i Quake 1 då man höll sig längre från en fast yta och på så sätt klarade sig ifrån splash-damage. Samt att man samtidigt fick andra vinklar att skjuta från.
Men det UPPKOM för att man kunde komma snabbare framåt och det UPPKOM redan i Quake Ett.