Det spelföretag vill se är att du har passion för spelutveckling och att du har utvecklat spel, absolut helst tillsammans med andra i grupprojekt. Det du får på en yrkeshögskola för spel är just enklare tillgång till grupprojekt. En designer kommer att lägga upp planen för spelet och det kommer finnas artists som gör 3D-modeller.
Om du inte går på en spelutbildning kommer du att behöva lägga väldigt mycket fritid på att också lära dig utveckla spel. Det är inte bara renodlad programmering det handlar om, du kommer också att behöva lära dig t.ex. en hel del linjär algebra. Man behöver kanske inte sitta med en mattebok i linjär algebra, men du kommer att behöva lära dig att applicera teorin kring vektorer, matriser, etc om du ska bli en grafikprogrammerare.
Om du inte känner någon som du kan utveckla spel tillsammans med kan du vara med på gamejams och liknande.
Nu har jag inte programmerat allt i världen men jag skulle säga att grafik och nätverk förmodligen tillhör de svåraste programmeringsområdena. Du bör veta att det inte är samma sak att programmera C#.NET och grafik.
Är du intresserad av spelutveckling skulle jag även föreslå att du lär dig C++. Du kan själv gå in på spelstudios hemsidor och kolla på jobbannonser; de flesta vill ha någon som även har jobbat med C++. Ofta står det att erfarenhet med C# är meriterande, men att erfarenhet i C++ är ett krav.
Om du tittar på Sveriges 3 stora yrkeshögskolor för spelutvecklings hemsidor är jag säker på att du även där kommer att få se att de alla ska lära sig C++. Praktiskt taget alla grafikmotorer är skrivna i C++, även Unity, och det är bra att kunna läsa koden och i alla fall något sånär förstå vad som händer i den även om man inte är grafikmotorprogrammerare.
Det finns dock spelstudior som endast kräver C#. I många fall är dessa nog ofta mobilspelutvecklare som använder Unity för sin utveckling.
Om du överväger att ta vägen genom C#.NET-yh in i spelindustrin så var först och främst ärlig med dig själv om du kommer att lägga ytterligare tid ovanpå de 100% du redan kommer att sitta och knacka C#.NET med att även lära dig spelutveckling. Även en hel del av de som redan pluggar spelutveckling på spelskolorna, kanske till och med de flesta, sitter mer än 100% full arbetstid och kodar, och var medveten om att det är dessa du kommer att konkurrera med om jobb. Ett annat alternativ är ju annars att du går 2 år och går ut och jobbar med C#.NET, och sedan börjar nicscha dig mot spel.
Om du aldrig har studerat på högskola eller yrkeshögskola förut så bör du även vara medveten om att tempot på plugget är något helt annat än gymnasiet. Det känns som att alla får höra detta av någon innan de börjar, men alltför många tar det inte seriöst. Ta det seriöst från dag 1 så att du inte halkar efter. Det finns nämligen ofta ingen tid över sen att ta igen. Ska du dessutom plugga utöver 100% är detta extra viktigt.
Min åsikt kring om YH-utbildningen är värt det alls skulle jag säga beror på. Kan du tänka dig att bli en "vanlig" programmerare?
Om svaret är att C#.NET är något att göra "så länge", eller om du bara ser det som ett byggnadssteg för att komma in i spelbranchen skulle jag nog personligen inte gå den utbildningen. Eller faktiskt så skulle jag nog påbörja den utan att ha för avsikt att avsluta den, men istället ha som mål att komma in på en spelskola nästa år. Risken med denna approach är att om du tabbar dig så får du kanske inte CSN nästa höst direkt igen.
Oavsett om du jobbar eller pluggar vidare; om att bli spelprogrammerare verkligen är vad du vill, så lägg fritiden på att plugga det. Gör det nu, från idag. Du kan lära dig att använda spelmotorer och göra ett par spel på fritiden för att sedan ha en chans att komma in. Det är såklart inte säkert att du kommer in, men det är ändå inte ett ENORMT antal sökande (kanske The Game Assembly, men inte de andra två skolorna). Programmeringsprogrammen har betydligt lägre konkurrens än Artist-programmen.
Jag rekommenderar starkt gamdev.tv's kurser:
C#:
https://www.udemy.com/course/unitycourse2/
C++:
https://www.udemy.com/course/unrealcourse/
Efter någon av dessa kurser kommer du att vara så pass kompetent i Unity eller Unreal att du kan utveckla egna spel i motorn. Du kan då börja bygga ihop ett riktigt coolt arbetsprov och med detta söka till Playgroundsquad och Futuregames. Unity kommer att vara enklare, men med Unreal kan du kanske imponera lite mer eftersom de flesta sökande förmodligen använder Unity.
The Game Assembly kan du också söka till, men de har antagningsprover istället för arbetsprov. The Game Assembly är också troligtvis en betydligt svårare utbildning eftersom de även bygger egna spelmotorer.
Och som tidigare talare redan har nämnt. Om pengar är din huvudsakliga motivation så är förmodligen inte spelindustrin det rätta valet för dig. Det är väl inte dåliga löner, men du kan troligtvis tjäna betydligt mer på programmering i andra industrier.
EDIT: Det om C++ gäller i huvudsak AAA-studios. Jag är osäker på hur det ligger till på mindre företag.
Först och främst; Herregud vilket fantastiskt svar, tackar så hjärtligt för det!
Jag kan ju känna såhär rent allmänt kring utbildningen jag kommit in på, den ger mig en stor möjlighet att landa ett jobb inom programmering. Jag är alldeles för gammal för att inte ha någon form av säkerhet i ryggen, eller kanske för feg, men jag har inga problem att se mig själv vara "vanlig systemutvecklare/programmerare" någonstans i framtiden. Jag tänker att, och har hört från vänner, att lära mig C# först och främst nu kan vara en god idé. Det finns ingenting som hindrar mig från att lära mig hantera fler programmeringsspråk senare
Vad gäller studietakt har jag en gång tidigare läst en YH-utbildning, så jag är medveten om farten och att det är viktigt att hänga med. Som det ser ut nu kommer jag ha lektioner tre gånger i veckan + Ma2b vid sidan om då, men det är endast under 10 - 15 veckors tid under första terminen, sen är den klar.
Det lutar åt att jag kommer påbörja utbildningen och känna av en stund om det faktiskt är något för mig. Känns allt bra, så går jag in för att avsluta den. Om inte tänker jag fortsätta jobba och lära mig så mycket jag kan på egen hand för att senare söka en annan utbildning.
Jag kikade in dem kurserna du rekommenderade och det visade sig att i söndags hade de en helt sjuk rabatt på dessa, så jag knep båda till typ 300 kr. Att bara ha tillgång till dem ger mig en möjlighet att göra det när jag känner att jag har tid och lust, utöver den C#-programmering jag kommer syssla med i skolan.
Tack återigen för grym info!
Även stort tack till @Oliver91 och @zaibuf!