Får du 60 FPS eller 60 Hz? Två olika saker som hör ihop men inte är samma och när det blandas ihop blir situationen rörigare.
Skärmens egna menyer/info-knapp kan berätta vilken frekvens (i Hz) den får på signalen. Det är en viktig faktor då rapporter i drivrutin och Windows under omständigheter kan visa fel vilket kan leda till frame skipping-problem. Windows, drivrutiner och mjukvara anser att de kör en viss frekvens. Signalen som faktiskt skickas över är något annat och nere på hårdvarunivå kastas det bort bildrutor.
Om skärmen själv rapporterar 240 Hz medan spelet endast renderar 60 FPS har du någon spelinställning igång som spökar. Det kan vara v-sync: on till exempel eller att det ligger FPS-limiter igång i spelen. Som exempel.
Ifall skärmen också slår om till 60 Hz med 60 FPS från spelet är det som skrivet i tidigare inlägg något med Fullscreen-läget i spelet som inte fungerar som det ska. Då kan borderless Windows hjälpa – om inte annat som ett led i felsökningen. Ifall det fortfarande i Borderless window är en skärm som kör 240 Hz med 60 FPS i spelet, då faller det åerigen tillbaka på någon inställning i spelet.
Man kan alltid deduktivt testa sådant. Är det samma problem med alla spel? Då är det något med drivrutin eller signal till grafikkort. Enbart ett enda spel? Då är specifikt det spelet.