OLED och VRR/Adaptiv sync har ett generellt problem med att det kan flimra, typiskt när man har lägre frekvenser, bilden är stilla och det är mörk bild. Jag har exempel på detta här:
https://youtu.be/GiQIRXhxaOY
Personligen stöter jag väldigt sällan på problemet i praktiken eftersom de spel som vinner på VRR oftast är spel som är i rörelse. Att vissa laddskärmar och menyer flimrar något är ett mindre problem för mig. Men så klart, alla har sina spel och sina moment där sådant här för en person kan upplevas oerhört störande.
På detta kan skärmar överlag fungera olika bra under VRR/Adaptiv sync med just flimmer och hack samt även eftersläp. Det verkar överlag bättre idag än vad det var de första åren med adaptiv sync, men alla skärmar är inte lika bra på funktionen. AMD:s Freesync-certifiering (ca 3000 skärmar) innebär enbart att de bekräftar att funktionen finns där, inte hur väl de faktiskt fungerar. Nvidias G-sync-certifiering ställer krav på nivån av hur väl det fungerar.
Utöver det behöver man läsa tester där någon går igenom hur VRR/Adaptiv sync fungerar och kan bekräfta att det sker utan hack och flimmer i lägre frekvenser.
Så skärmarna är olika bra på detta. Däremot är själva "G-sync eller Freesync?"-diskussionen och vad som fungerar med vad så gott som överspelad. Bara undantagen likt de jag nämner ovan kvar.