Inlägg

Inlägg som gustav128 har skrivit i forumet
Av gustav128

Jag har inte testat att kalibrera något, men ska nog försöka och se om det ger något resultat. Jag tycker färgerna och kontrasten redan är mycket bra, det är väl mest shimmering effekten som jag stör mig lite på. Men hoppas man vänjer sig av med det / den försvinner med tiden. Undrar vad det är som orsakar den egentligen..

Av gustav128

Mm okay. Så det är alltså en känd "effekt" och inte bara något just mitt exemplar har, skönt det iallafall, vill helst inte krångla med byte etc. Om någon vet om detta är fallet på alla s-PVA/PVA paneler vore det fint och höra lite om.

Skärmen är i övrigt grymt bra tycker jag, bra ljusstyrka och kontrast och foton/målningar ser bra ut. Jag gillar speciellt när jag har en ganska varm, målad bakgrundsbild som inte täcker hela skärmen och svart bakgrund, det varma ser varmt ut och det svarta svart helt enkelt.

Jag har spelat lite med den och har inte märkt av något lag eller liknande.

En annan sak som jag kanske borde nämna är att jag märkt att om en vit pixel lyser på helt svart bakgrund kan man, om man tittar nära, se lite rött till höger. Detta kan ju helt enkelt vara så att mina röda-subpixlar är lite förskjutna horisontelt. Men problemet verkar försvinna om man målar en vit pixel på en svart rektangel med i övrigt vit bakgrund, vilket antyder att det kan vara en corona (?) effekt.

Som sagt, mycket nöjd trots småsakerna

Av gustav128

Wilwarin, det märks inte specielt mycket, och det absolut inte som någon glossypanel eller liknande. Mer som att skärmen är lite flottig (fast den inte är det alls) :/ Kanske är en vanesak dock..

Av gustav128

Jag tänkte bara höra om du (valiant, eller någon annan med liknande eizo skärm) har några problem skärmen?

Jag har nämligen köppt en S2231W och tycker allt är jättefint, men har upptäckt lite konstiga saker. Det syns väldigt små "reflektioner" / "gitter" över skärmen. Ungefär som om det fanns en skyddsplast ovanpå panelen. Detta ändrar sig lite om man vrider på huvudet och om man till exempel visar en gradient (som för övrigt är väldigt jämn) så kan det vara svårt att fokusera på vissa delar då "reflektionerna" förvirrar ögonen något.

Är detta något du har på din skärm också? Någon som upplevt liknande?

Av gustav128

Riktigt kul och snyggt spel! Även om jag måste köra på lägsta inställningarna för att det ska flyta på alla banor :). Testade med allt på max/ultra, runt 1 fps på min dator heh

Av gustav128

Verkar som de har konstaterat att mitt grafikkort inte är defekt trots allt. Jaha, efter en månad börjar man tröttna ändå.

Jag tror dock fortfarande att det är fel på grafikkortet, svårt att hitta någon annan anledning till problemen.
http://gustav.osd.se/gfx_fel/

Nu skickar de tillbaka mitt gamla kort och Dreamhack börjar imorgon.

Jag köpte alla mina datordelar från datorbutiken.com men har nog bestämt mig för att aldrig köpa någonting där igen.

Av gustav128
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liath
Jag vet inte mailet jag kopierade in här var en bekräftelse på att kortet var defekt(de har inte meddelant mig på något annat sätt).
Jag är väl mest rädd för att få ett defekt kort igen och behöva göra om hela proceduren. Hellre hade jag lagt ut lite extra pengar och fått ett annat kort som är bättre. 1400 kr är inget att tala om, då har jag förlorat över hälften av det jag la ut för några månader sedan.
Och som nån sa, att vänta på att kortet skickas till XFX för att det skall visas vara defekt är väl ändå lite knepigt? Jag har ju köpt kortet av Datorbutiken och inte av XFX. Datorbutiken borde ge mig ett nytt kort oavsett vad XFX om DB redan fastställt att det är defekt. Sedan får DB och XFX lösa sina interna affärer, det borde jag inte ha något att göra med tycker man.
Jag skall följa upp med vad som händer, just nu när jag skriver har kortet varit hos datorbutiken i lite mer än 24 timmar(vet inte hur lång tid dom brukar ta på sig för att fixa RMA).
Tack för era svar! Det känns bra att ha lite support!

Jag hade problem med artifacts så jag skickade in mitt grafikkort till
datorbutiken.com. Det ankom lager 1/11 och igår märkte jag att returen
hade uppdaterad status på DB. Så 27 dagar tog det för mig...

Jag lyckades ta screenshots på problemet och det är uppenbart att det är
fel på grafikkortet:

http://gustav.osd.se/gfx_fel/

Men på DB.com ser det ut som de skickar tillbaka mitt gamla kort (!). Det
som säger emot det är att jag inte ska betala felsökningsavgift, men konstigt
nog frakt fram och tillbaka. Jag hoppas verkligen det är ett nytt kort jag får..

Av gustav128

nvidia har förbjudit fabriksöverklockning av de korten så alla körs lika snabbt..

jag tror också de allra flesta har orginalkylningen, så ta den som har bäst garantier etc tycker jag

Av gustav128

Det är nu 4 arbetsdagar kvar till Dreamhack, börjar bli lite orolig.. :/

Den ankom lager 1/11 och de säger att jag kan hämta ett grafikkort på dreamhack om jag vill (vilket är bra) men att en tekniker måste kolla på mitt gamla först. Det har alltså gått 24:a dagar utan att någon ens tittat på kortet! Har de inget kösystem överhuvudtaget eller har de bara väldigt många reklamerade produkter just nu?

Av gustav128

Nice

Jo, jag fick svar idag att de skulle försöka hinna behandla min retur innan Dreamhack, nu den 30:e (har jag för mig). Så det är väl bara att hoppas för min del

Av gustav128

Mm tydligen. Fick äntligen (!) svar på mailet, men inget som hjälpte specielt mycket.

Dem skrev bara att de har lång behandlingstid på sina returer för närvarande (?) och därav den långa väntetiden..

Av gustav128

Jag mailade i fredags om min returanmälan, men jag har varken fått mail eller datorbutiken.com uppdateringar sen den 1/11, då kortet ankom lager.

Konstigt nog svarade de väldigt snabbt på mina mail jag skickade innan jag hade bestämt mig för att RMA:a kortet..

Kanske varit extra mycket för dem senaste tiden eftersom alla verkar få vänta länge på svar?

edit: stavfel..

Av gustav128
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneee
En sak jag funderat på ett tag: Bara för att man ökar upplösningen på 3d modellerna så ökar väl inte upplösningen på texturerna automatiskt?
Varför skulle isåfall mer grafikminne behövas vid högre upplösningar om inte texturerna blir större?
(och jag vill ha svar från någon som VET inte någon hobbylirare som gissar vilt då jag gärna vill ha det länkat också).

Texturer används för det mesta på 3d modeller. Därför ökar inte behovet av större mängd minne märkbart vid högre upplösningar.

Undantagen är tex. Deffered Shading som använder ett antal (kan variera från 1-10 beroende på vad man vill skicka till shadern) "skärmupplösningsstora" texturer. Detta kräver mycket minne och mängden ökar väldigt mycket vid högre upplösningar. Ett annat lite mindre krävande exempel kan vara HDR-Lighting och Bloom.

Av gustav128
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Om jag skickat in hade jag låtit det ta tiden de skriver först, innan jag spammar forumet med gnäll om att det går 2 veckor

Mjo men när man sett att vissa har fått vänta i mer än 1 månad blir man lite orolig..

Dock hittar jag inte var det står att det ska ta minst 4 veckor? Charles, var såg du det?

Men det är ju ingen fara än så länge iaf, ursäkta ODDNAME

Av gustav128

Mm.. Datorbutiken har ju ett "officielt" datorbutiken.com konto här på sweclockers, om vi har tur kanske han/hon ger oss någon form av svar på hur lång tid det kan ta

Av gustav128

Jag har också RMA:at mitt grafikkort hos datorbutiken. Det ankom lager 1/11, men sen dess har jag inte hört något.

En vecka är lite för mycket att begära kanske, men de borde iaf skriva om de har tagit en titt på grafikkortet eller inte. Jag har inte mailat dem än men gör nog det om jag inte hör något nästa vecka.. :/

Jag ska på Dreamhack i slutet av månaden och jag hoppas verkligen att jag får grafikkortet innan dess!

Datorbutiken har annars varit väldigt bra tycker jag, men när jag ser att så många är missnöjda blir jag lite orolig :/

Av gustav128

Fint

Datorbutiken har ju bra priser med.. synd att mina pengar går till ny cpu.. :/

BTW, jag har RMA:at mitt grafikkort hos datorbutiken, någon som vet hur lång tid det brukar ta? Ska ju på dreamhack i slutet av månaden O_o

Av gustav128
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Skulle spelen använda sig av mindre AI och Fysik för att de blir DX10?

Nejdå, men DX9 fungerar så att processorn hela tiden skickar information till grafikkortet, om nu processorn är upptagen med annat just då kommer renderingen försenas tills processorn kan fortsätta.. Om jag förstått DX10 rätt så kommer informationen lagras i grafikminnet vilket gör att grafikkortet inte behöver vänta på att processorn ska bli färdig

Detta gör ju att renderingen sköts mer självständigt så att mer processorkraft kan läggas på AI och fysik som du säger, men väldigt mycket av den nuvarande belastningen kommer försvinna

Av gustav128

Geforce 8800GTX/GTS processorkrävande?

Behövde bara utrycka min åsikt :P, det verkar som alla dömer korten efter
dess prestanda i DX9.

1)

DirectX 10. Det är ju i huvudsak detta som kortet skapades för, och en av
de absolut största förbättringarna är ju att grafikkortet kommer kunna rita
upp grafiken i princip helt oberoende av processorn.

I DirectX 9 måste grafikkortet sitta och vänta på att processorn ska bli klar
och säga åt den vad det ska göra härnäst!

Jag tror att behovet av en snabb processor kommer att minska när
övergången till DX10 börjar ta fart. Grafiken kommer inte vara specielt
beroende av en iaf.

2)

Det jag tror påverkar väldigt många är 3D Mark 06 poängen. Denna tycker
jag är lite misledande då 2 av 3d mark 06s standardtester renderas helt i
software mode (alltså av endast processorn). Detta drar ju ner poängen
riktigt mycket om processorn inte hänger med.

Tänkte nästan maila theinquirer efter jag läst deras nyhet om G80s processorkrav

Av gustav128

Om Ageia bara övertygade alla som använder Ageia PhysX SDKn att stödja fysikkort hade det kanske varit värt 3000 kr. Det är en bra idé och ganska kraftfullt kort, dock saknar dom det viktigaste, spelen!

http://www.planetphysx.com/weblog/archives/2006/10/new_physx_...

Där är en film på deformerbara objekt.. ser väldigt ballt ut, men kan vara svårt att få det att verkligen fungera bra i ett spel tex. Lite buggigt dock, men det fixar dom nog..