@Nioreh83: Vad är skillnaden mellan emulering och... uh.. icke-emulering för dig?
En FPGA är en krets där du inte programmerar som i ett program, där du kör saker sekventiellt, utan där du har en fysisk krets där du har en array med fysiska kretsar av olika slag (allt från hur internt minne sitter ihop, logikkretsar, olika adders, fpu, etc), och det enda du 'programmerar' är hur de är kopplade till varandra.
Att jag frågar är att jag är lite osäker på vad du menar. Tex intelprocessorer använder sig av microcode, och tror inte du skulle påstå att intelprocessorer emulerar x86 :).
Vi vet numera ner på transistornivå hur NES's olika chip ser ut och hur de är ihopkopplade. Så vi kan applicera det för att göra en klon via FPGA som har 100% kompabilitet, även i timings. Säger inte att de har gjort det, bara att det är fullständigt möjligt :).
Så undrar vad skillnaden är mellan detta och att göra en ASIC.
(hittade tråden genom att googla för att se om det fanns någon affär att köpa fpga's i göteborg :P. Sorry för bump)
EDIT: Verkar som de gjort några dåliga val, typ bara har HDMI ut, vilket kommer ge scanlineproblem i vissa spel, med en frame's latency minst. Eftersom det är en FPGA är det inte så stort problem om du har en ledig pinne över på brädan, typ på undersidans extensionkontakt som ingen använder. Bara att lägga till det i configen och vara glad :). Composite är löjligt enkelt.