Valves Linux-satsning med Steam Machines gör avtryck utmed hela spelindustrin, där de flesta stora aktörerna börjat titta närmare på den alternativa plattformen. Kort efter att Crytek meddelat stöd för Linux ansluter sig Epic Games, vars senaste spelmotor Unreal Engine 4 blir kompatibelt inom kort.

Unreal_Engine_4.1_Linux_SteamOS.jpg

Folks have been asking about our early Linux efforts and support for Valve’s SteamOS and Steam Machines. We have good news for you! The 4.1 source code has initial support for running and packaging games for Linux and SteamOS. We love Linux!

Med uppdateringen till versionsnummer 4.1 kommer spelmotorn få stöd för Linux och därmed även Valves prototyp av Steam OS. Initialt kommer dock stödet innebär att utvecklare måste ta källkoden och kompilera den till Linux på egen hand, men det är någonting som Epic Games planerar lösa framöver.

Unreal Engine 4.1 kommer även inkludera flera förbättringar och buggfixar mot den nuvarande versionen. Därutöver ger Epic Games licenstagare, som betalar 19 dollar i månaden plus 5 procent i intäkter, tillgång till det innehåll som användes i den välkända Elemental-demonstrationen för användning i egna projekt.

Uppdateringen beräknas dyka upp senare i april månad. För den som vill titta på källkoden redan nu finns det uppladdat på Github (kräver inloggning).