Gabe Newell spår uppsving för singleplayer

Gabe Newell spår uppsving för singleplayer

Valves grundare tror att artificiell intelligens kommer ge enspelarläge samma underhållning som idag kräver mänskliga medspelare.

Med nyligen lanserade Half-Life: Alyx levererade Valve en ny del i den klassiska spelserien där virtuell verklighet står i centrum. Med föregångaren Half-Life 2 bjöd företaget på nymodigheter där ett för sin tid avancerat fysiksystem var en nyckeldel i spelupplevelsen.

Att fokusera på ny teknik är alltså inget nytt för Valve och i en intervju med fysiska speltidningen Edge Magazine berättar företagets grundare och VD Gabe Newell om vad han ser som nästa teknikskifte i spelindustrin. Tekniken i fråga är artificiell intelligens (AI) som enligt Newell kommer tillföra en dimension till spelandet som tidigare endast uppnåtts med mänskliga spelare.

If you could build a single player game that just never ended, where I could play 20 hours a week and it just keeps growing and getting richer, and I’d be having as much fun 400 hours into this experience as I was in the first 20 hours… I think that is a way more likely scenario looking forward five years than it would have been looking forward five years ago. That’s going to be a tectonic shift in the industry, with AI becoming way more useful, and it shifts the value-optimisation inflection point between multiplayer and single player games

Visionen för hur artificiell intelligens påverkar upplevelsen hänger enligt Gabe Newell inte bara på mer intelligent beteende hos datorkontrollerade karaktärer i spel. Med AI som bas spår han spelvärldar som växer över tid, vilket gör att ett spel som tidigare haft en begränsad speltid kan få ändlös underhållning likt vad multiplayer-upplevelser med mänskliga spelare bjuder på idag.

Som jämförelse med dagsläget nämner Gabe Newell att artificiell intelligens redan är betydligt bättre än mänskligt motstånd i spelet Dota 2, men att det är stor skillnad mellan att besegra och underhålla människor. Enligt hans uppskattning kommer AI bli tillräckligt avancerad för att även kunna underhålla inom de kommande nio åren.

Att Newells vision för AI spås ligga flera år in i framtiden beror på att tekniken i dagsläget är alldeles för dyr och komplicerad att implementera. Kostnader och komplexitet kommer dock snabbt minska framöver.

Läs mer om artificiell intelligens:

Skicka en rättelse
18

Anton och Jonas packar upp hemlig modermodem-byggsats

I dagsläget är det inte många hemanvändare som bygger datorer av enskilda kretsar. Det kanske finns en anledning till det. Läs mer

49

Half-Life 3 skrotades som resultat av spretig utvecklingskultur inom Valve

En dokumentär om Valve avslöjar att Half-Life 3 varit under utveckling, men skrotades efter problem med spelmotorn Source 2. Läs mer

21

Youtube är inte skyldiga att lämna ut IP-adresser

Det tyska filmbolaget Constantin Film Verleihs försök att kräva uppgifter från Youtube skördar inga framgångar i EU-domstolen. Läs mer

24

Intel "Rocket Lake" kan få flertrådning som inte matchar kärnorna

Nästa generations Intel-processorer "Rocket Lake" kan bli först med den udda konfigurationen åtta kärnor och tolv trådar. Läs mer

16

Designa SweClockers nästa musmatta

Det är dags för nya musmattor där medlemmarna får vara med och designa och sedan rösta fram motivet som ska prägla mattorna. Läs mer

2

Microsoft arbetar på utökad säkerhet i Windows 10-kärnan

Kernel Data Protection ska utöka systemets skydd mot angrepp som försöker korrumpera data eller söker förhöjda rättigheter. Läs mer

18

Western Digital introducerar hårddiskar med tekniken EAMR

De enterprise-klassade hårddiskarna gör entré för EAMR, där elektricitet gör det möjligt att öka lagringsdensiteten. Läs mer

23

Nvidias senaste drivrutin optimerar för spelet Death Stranding

I forumet tipsar medlemmen Ragnarok om att Nvidias nya drivrutin optimerar för spelen Death Stranding och Horizon: Zero Dawn. Läs mer

65

SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Efter nyheten om att VPN-leverantören OVPN blir nästa måltavla för filmbolagen uppstod många frågor, vilka bolaget här svarar på. Läs mer

29

En genomgång av Android-upplevelsen i telefonen Surface Duo

Windows Central går igenom användarupplevelsen i Surface Duo, Microsofts kommande Android-telefon med två skärmhalvor. Läs mer

105

Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Med estetik och behov anpassade för år 2000 avtäcker Chieftec en nygammal datorlåda med fem externa 5,25- och 3,5-tumsplatser. Läs mer

43

Nvidia Geforce RTX 3060 introducerar kretsen GA106 efter flaggskeppen

Mellanklassens grafikkrets sägs hamna i samma prisklass som Geforce RTX 2060, och lanseras några månader efter toppmodellerna. Läs mer