Snabbtest: Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

Snabbtest: Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

Med spelmotorn Frostbite under huven lovar nya Dragon Age både äventyr och grafik i toppklass. Redaktionen laddar testriggarna, men möter "oväntat" motstånd från mjukvaran Origin.

Bioware-serien Dragon Age tillhör spelvärldens både mest hyllade och mest kritiserade. Rollspelsäventyret tog avstamp under 2009 genom kritikerrosade Origins, men stjärnglansen fick en törn under 2011 när Dragon Age II inte levde upp till fansens förväntningar.

_Dragon_Age_Inquisition__the_towers_045933_.png

För 2014 är det dags för seriens tredje del. Dragon Age: Inqusition rullar vidare i samma miljö, men spelaren tar rollen som en ny protagonist. Utvecklarna lovar bland annat en mer öppen värld jämfört med tidigare samt flera olika slut beroende på val under spelet gång.

Äventyret drivs av välbekanta spelmotorn Frostbite 3, känd från bland annat Battlfield 4. Det innebär gott om fläskiga grafiska tekniker, samt inte minst stöd för gränssnittet AMD Mantle. Det innebär också ett utmärkt tillfälle för redaktionen att höja temperaturen på kontoret med lite härliga prestandatester.

SweClockers prestandatestar grafikkort

Nya Dragon Age kommer med ett inbyggt prestandatest, men redaktionen upplever sekvensen som för kort och enformig. Siffrorna hämtas därför separat med hjälp av inbyggda loggverktyg. Redaktionen letar fram en rad grafikkort ur gömmorna och bjuder på en snabb genomgång av vad spelet ställer för krav på hårdvaran. Testerna koncentreras till enskilda grafikkort, utan SLI eller Crossfire.

Som testscen väljs en öppen plats i "The Hinterlands" under uppdraget "The Threat Remains". Redaktionen springer identiskt enligt bästa förmåga längs förutbestämda stigar. På grund av att loggning sker på fri hand kan det bli vissa mindre variationer, men flera tester på rad visar trots det mycket jämna värden.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-4690K @ 4,6 GHz

Moderkort

Asus Z97-A

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24

Grafikkort

  • MSI Radeon R9 280X Gaming

  • AMD Radeon R9 290X

  • AMD Radeon R9 290

  • AMD Radeon R9 280X

  • AMD Radeon R9 285

  • AMD Radeon R9 280

  • AMD Radeon R9 270X

  • Nvidia Geforce GTX 980

  • Nvidia Geforce GTX 970

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 780

  • Nvidia Geforce GTX 770

  • Nvidia Geforce GTX 760

Lagring

Samsung 840 Evo 250 GB

Nätaggregat

EVGA Supernova G2 750 W

Skärm

Asus PB278Q

Operativsystem

Windows 8.1 Professional 64-bit

Som bas används SweClockers sommardator 2014, vilken med Intel Haswell "Devil's Canyon" och fabriksöverklockat Radeon R9 280X under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från det färska flaggskeppet Geforce GTX 980 från Nvidia till mer måttliga AMD Radeon R9 270X.

Drivrutinerna är senast tillgängliga från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce 344.75 WHQL för Nvidia samt Catalyst 14.11.2 beta för AMD. Prestandasiffrorna hämtas genom inbyggd loggfunktion och efterbehandlas i Microsoft Excel.

sommar_ingress1.jpg

Resultat med SweClockers sommardator 2014

Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Det Radeon 280X-baserade grafikkortet från MSI är överklockat direkt ur kartong, och processorn knuffas upp till 4,6 GHz för att ge maximalt med extra spelrum. Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Low, Medium, High och Ultra.

(DirectX)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Low

122/69 fps

88/61 fps

Medium

90/62 fps

62/46 fps

High

62/49 fps

42/33 fps

Ultra

37/29 fps

25/19 fps

Det är tydligt att Frostbite-motorn hos nya Dragon Age kräver sin dator för att rulla på. Sommarsystemet behöver i princip kliva ned till medium-nivån för bra flyt, speciellt vid den högre av upplösningarna. Ultra är på tok för tungt oavsett om det är 1080p eller 1440p som avses.

(Mantle)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Low

132/75 fps

91/59 fps

Medium

91/61 fps

62/36 fps

High

61/43 fps

42/27 fps

Ultra

36/25 fps

24/18 fps

Ett byte till Mantle ger lite blandade siffror. Vid högre detaljnivåer står grafikkortet för begränsningen, och här presterar AMD-gränssnittet generellt något sämre än motsvarande DirectX. När reglagen skruvas ned krymper skillnaderna, och vid Low-nivån ger Mantle i snitt bättre resultat.

Bortsett från rena siffror finns det vissa skillnader mellan renderingsmetoderna. DirectX upplevs generellt mjukare, speciellt tidigt i testsekvensen innan allt "laddats in". Mantle ger dessutom noterbart längre laddningstider för sparfilerna, även om det inte handlar om alarmerande skillnader.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att testa ytterligare grafikkort används kvalitetsläget High, vilket känns som en bra nivå för att ställa diverse grafikkort på prov. Redaktionen plockar en rad aktuella modeller från både Nvidia och AMD.

I den lägre upplösningen är det Geforce GTX 980 som tar ledningen med övertygande marginal. På andra plats hamnar lillebror GTX 970, men Radeon R9 290X och GTX 780 Ti är inte långt bakom.

När motorn slås över till Mantle syns samma beteende som för Radeon R9 280X i sommardatorn. Snittvärdet blir aningen lägre, men allra mest stryk tar lägstanivåerna. Det stämmer även bra med den subjektiva upplevelsen, där DirectX helt enkelt känns mjukare.

När upplösningen skruvas upp sjunker bildfrekvensen. Geforce GTX 980 är enda modellen som klarar ett snitt över guldstandarden 60 FPS, även om både Radeon R9 290X, GTX 780 Ti och GTX 970 kommer nära.

Med Mantle på sträckbänken känns trenden igen. Snittvärdena är på samma nivå som för DirectX, samtidigt som lägstanivåerna både blir lägre och ostadigare. Det behövs helt enkelt vidare finslipningar från AMD och Bioware.

Toppmodeller i Ultra-läget

Även om fördefinierade Ultra är en svår nöt att knäcka kan det vara intressant att se hur respektive tillverkares flaggskepp med ensam GPU står sig. Redaktionen vrider därför upp reglagen i topp och laddar systemet med Geforce GTX 980 samt Radeon R9 290X.

IMG_4288.jpg

(Ultra)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

R9 290X (DX)

52/39 fps

35/28 fps

R9 290X (M)

51/28 fps

35/25 fps

GTX 980

61/47 fps

40/31 fps

Siffrorna visar att Nvidias toppmodell tar hem prestandakronan även när reglagen ligger i Ultra-läget. Vid den högre upplösningen handlar det dock om svårspelade nivåer, och även vid 1080p klarar sig GTX 980 endast med ett nödrop över guldstandarden 60 FPS.

För Radeon R9 290X är det dessutom intressant att jämföra DirectX- och Mantle-siffror. Det AMD-specialiserade gränssnittet levererar aningen lägre resultat, där speciellt lägstanivåerna tar stryk. Det stämmer bra med redaktionens subjektva upplevelse, där DirectX känns mjukare.

Problem med EA Origin och aktivering

Tyvärr tar testandet stopp ungefär här, snubblande nära mållinjen. Redaktionen kör fast i problem med mjukvaran Origin, och trots över ett dygns felsökningar, supportsamtal och ominstallationer går det sista Nvidia-kortet helt enkelt inte att testa.

Av allt att döma är nya Dragon Age extremt känsligt för hårdvaruförändringar och ber EA-mjukvaran Origin om aktiveringar hela tiden. Till och med ett grafikkortsbyte ses som "nytt system" – en stor skillnad mot till exempel Battlefield 4, där byte av moderkort krävs för aktiveringskrav.

origin_error.PNG

Dumt eller inte, eftersom det enligt Origin-supporten inte finns någon övre gräns för antal aktiveringar är systemet i teorin ett mindre problem. I praktiken är det dock värre, då processen helt enkelt inte fungerar för SweClockers redaktion. Mitt under testandet vägrar Origin att genomföra ytterligare aktiveringar, utan slänger upp ett extremt intetsägande felmeddelande.

origin_log.PNG

Vidare undersökningar i loggfiler visar att det hela är till synes "enkelt" – aktiveringsservern svarar inte, utan returnerar HTTP-felet 404. Med tålmodigt testande lyckas redaktionen få igenom en hadfull ytterligare aktiveringar utspritt över två dagar, men Geforce GTX 760 går inte innan det är dags att bryta för helg.

Beteendet visar på en av de mest påtagliga nackdelarna med moderna tjänster som Steam, Origin eller Uplay. När aktiverings- och DRM-kraven skruvas upp krävs det att systemen kan leverera, annars blir det snabbt problem. Visserligen är redaktionens tester med täta hårdvarubyten ovanliga, men trots det är Origins beteende oacceptabelt.

Om felet beror på trasig server eller i grunden något annat vet vi helt enkelt inte, och Origin-supporten har inga svar att ge oss. Vi väljer dock oavsett att publicera de siffror redaktionen lyckats samla in, då det ändå handlar om ett i princip komplett dataset.

Sammanfattande tankar

Senaste omgången drivrutiner från AMD och Nvidia hjälper till att lyfta prestandan i flera färska stortitlar, bland annat Dragon Age: Inqusition. Trots det handlar det fortfarande om ett tungdrivet spel, där Ultra-läget ligger utom räckhåll för de allra flesta.

Kan man tänka sig att kliva ned till High och spelar i 1080p finns det desto fler möjligheter, där både Radeon R9 280X och Geforce GTX 770 hänger med bra under SweClockers testslinga. I det stora hela är nya Dragon Age dock ett tungdrivet spel som ställer stora krav på grafikhårdvaran.

DragonAgeInquisition 2014-11-20 11-51-56-99.jpg

Tack vare spelmotorn Frostbite finns även stöd för AMD Mantle. Gränssnittet visar sig dock inte från sin bästa sida, utan ger generellt än sämre upplevelse jämfört med DirectX. Undantaget är riktigt låg detaljnivå, där kan Mantle bjuda på aningen högre bildfrekvens.

Dragon Age: Inqusition är inte heller buggfritt på andra fronter. Grafiska artefakter, spelkrascher vid laddning av sparfiler och andra problem har bitvis kantat redaktionens testande. Till det tillkommer dessutom de enorma Origin-bekymren (brinn! /reds anm.), vilka dock som tur är inte verkar drabba alla.

Sammanfattningsvis är nya Dragon Age tungdrivet, men samtidigt riktigt vackert – i alla fall bitvis. Som vanligt krävs det dock uppdateringar från Bioware, AMD och Nvidia innan upplevelsen blir fulländad.

Dragon Age: Inquisition sverigelanserades den 20 november till plattformarna PC/Windows, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 samt Xbox One.

Kommentarer till artikeln

113 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Sigil är John Romeros nya spel – gratismodd till Doom från 1993

I samband med att Doom fyller 25 år avtäcker John Romero sitt nya spel Sigil, som är en gratismodd till originalet från 1993. Läs mer

Corsair säljer trådlös spelmus till rabatterat pris och tävlar ut mekaniskt tangentbord

Bakom julkalenderns elfte lucka återfinns en trådlös spelmus från Corsair, vilken bjuder på 24 timmars batteritid, Bluetooth och en optisk sensor god för 16 000 DPI. Dessutom står ett ljuddämpat mekaniskt tangentbord på menyn i dagens tävling! Läs mer

15

Google Plus läggs ned i förtid efter läcka som drabbat över 50 miljoner användare

Ytterligare en läcka har drabbat Googles sociala nätverk Google Plus. På grund av det väljer nu bolaget att lägga ned tjänsten fyra månader tidigare än planerat. Läs mer

13

SweClockers bygger dator i Streamhjälpen klockan 10:00

För den som föredrar 144 timmar av TV- och datorspel framför musik är Webhallens Streamhjälpen nu i full gång. Idag intar SweClockers buren för att bygga en dator som ska auktioneras ut. Läs mer

167

Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

I svallvågorna av markköp i svenska städer, åtta byggnader, ett nytecknat avtal med Postnord och rekryteringar inför en Sverige-etablering kallar Amazon till presskonferens onsdag morgon. Läs mer

72

Ray tracing i Battlefield V – markant bättre prestanda med senaste uppdateringen

Den nylanserade uppdateringen till Battlefield V påstås ge markanta prestandaförbättringar när spelet körs med ray tracing. Redaktionen sparkar igång testriggen för ett snabbtest. Läs mer

20

Thermaltake introducerar RGB-höljen för primärminnen

Thermaltake fortsätter satsa på RGB-bestyckade produkter, och deras senaste tillskott är paket med höljen som fästs på primärminnesmoduler som saknar denna typ av belysning. Läs mer

18

Datormusen fyller 50 år

Den 9 december 1968 visades en prototyp av den första datormusen för allmänheten, vilket innebär att den nu firar 50 år. Läs mer

19

AMD varumärkesskyddar Vega på 7 nanometer – kan heta Vega II

En varumärkesansökan från AMD skvallrar om en ny logotyp för Vega på 7 nanometer. Samtidigt framgår vad som kan komma att bli dess officiella namn. Läs mer

52

Corsair lanserar fejkade minnsemoduler med RGB-belysning

För den som vill få till ett estetiskt tilltalande bygge utan att betala stora summor pengar lanserar Corsair ett alternativ, i form av paket med två fejkade minnesmoduler. Läs mer

37

Intel: "7 nanometer utvecklas separat från 10 nanometer – följer schemat"

Trots svårigheter att lansera processorer på bred front med tekniken 10 nanometer menar Intel att arbetet på uppföljaren 7 nanometer fortlöper. Läs mer

48

Id Softwares Doom fyller 25 år

Idag är det 25 år sedan Id Software släppte sin förstapersonsskjutare Doom, med den ikoniska karaktären Doomguy i huvudrollen. Läs mer