Prestandatester i Control med olika grafikkort

I veckan släppte finska Remedy Entertainment sitt senaste spel Control, vilket är en fristående titel som dock följer ett liknande tema som 2016 års Quantum Break. Control är ett actionäventyr i tredjepersonvy, där man följer Jesse Faden i sin resa genom skyskrapan Oldest House – Federal Bureau of Controls minst sagt övernaturliga högkvarter i New York.

Control Screenshot 2019.08.29 - 18.41.43.29.jpg

Spelet är byggt kring Remedys egen grafikmotor Northlight, vilken såg dagens ljus för första gången ihop med Quantum Break. Sedan dess har utvecklaren dock lagt till mer ögongodis och därtill gjort den största satsningen hittills att implementera stöd för olika former av ray tracing. Med anledning av det är titeln ytterst intressant att kika närmare på ur en prestandasynpunkt.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon VII (16 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • XFX Radeon RX 590 Fatboy (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2070 Super (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2070 Armor (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Founders Edition (6 GB)

  • EVGA Geforce GTX 1660 Ti XC(6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 860 EVO, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

För denna artikel används redaktionens sedvanliga testsystem för grafikkort, där vi plockar in en blandad skara grafikkort från AMD och Nvidia. Drivrutinerna som används är AMD Radeon Software 19.8.2 samt Nvidia Geforce Drivers 436.15 – båda med uttalade prestandaförbättringar för just Control.

Prestandan mäts genom att vi springer en förutbestämd slinga på 55 sekunder genom området "Executive Affairs". Bildfrekvensen mäts med hjälp av mjukvaran OCAT vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar med grafikgränssnittet DirectX 11 och den högsta detaljnivån "High".

DirectX 11 mot DirectX 12

Control har stöd för båda grafikgränssnitten DirectX 11 och DirectX 12, där det sistnämnda är ett krav för att använda sig av spelets implementation av DirectX Raytracing. Vi inleder testerna med att mäta vilket av gränssnitten som ger bäst generell prestanda ihop med de likvärdigt prissatta grafikkorten Geforce RTX 2060 Super samt Radeon RX 5700 XT.

RTX 2060S

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

DirectX 11

85/73

54/46

26/21

DirectX 12

81/70

51/46

25/23

Ihop med Geforce RTX 2060 Super är det ingen enorm skillnad mellan gränssnitten, men det är dock DirectX 11 som ger en viss fördel i prestanda. Enda undantaget är lägstavärdet vid 4K UHD, där detta är marginellt högre till DirectX 12-gränssnittets fördel.

RX 5700XT

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

DirectX 11

88/67

55/45

27/21

DirectX 12

83/69

52/43

25/22

Med Radeon RX 5700 XT syns liknande resultat, där DirectX 11 presterar något bättre än DirectX 12. Det finns några smärre avstickare i lägstanivå vid vilka DirectX 12 har en marginell fördel.

Prestanda vid olika detaljnivåer

Innan det är dags för sedvanliga prestandamätningarna med hela grafikkortsuppställningen passar vi på att kika närmare på hur de olika förinställda detaljinställningarna påverkar bildfrekvensen i spelet. Återigen är det rivalerna Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT som får stå till tjänst för detta ändamål.

RTX 2060S

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

166/131

105/89

50/44

Medium

111/92

70/60

33/28

High

85/73

54/46

26/21

Det märks snabbt att högsta detaljläget "High" är en tungdriven historia. Vid 1080p går det utan några större problem att driva runt detta ögongodis med Geforce RTX 2060 Super, men vid 2 560 × 1 440 pixlar behöver reglaget vridas ned till "Medium" för en välflytande upplevelse. Högsta upplösningen 4K UHD behöver kraftigare doningar på hårdvarufronten och det räcker här inte att vrida ner detaljreglaget.

RX 5700XT

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

190/146

116/95

53/45

Medium

122/88

76/59

35/28

High

88/67

55/45

27/21

Motståndaren Radeon RX 5700 XT står sig stark mot Geforce RTX 2060 Super och presterar generellt sett något bättre genom upplösningarna. Kortet klarar likt sin rival av att hålla en nivå över 60 bilder per sekund i 1080p vid förinställda "High" men behöver tumma på inställningarna för att bibehålla en hög bildfrekvens vid nästa steg upp på upplösningsfronten. 4K UHD är dock bara att glömma.

Prestanda med olika grafikkort

Med testerna av detaljnivåerna ur vägen rullar vi vidare mot de tradtionella prestandamätningarna, där 15 grafikkort ska jämföras mot varandra i tre olika upplösningar. Som tidigare nämnts används det förinställda detaljläget "High" medan grafikgränssnittet hålls till DirectX 11.

Vid upplösningen 1080p är det inte helt oväntat Nvidias Geforce RTX 2080 Ti som toppar tabellen med en genomsnittlig bildfrekvens en bra bit över 100 FPS. Brytpunkten för den gyllene 60 FPS-gränsen landar kring Geforce RTX 2060, och det står klart att arkitekturen Turing är något starkare än Pascal i Control då Geforce GTX 1080 halkar efter.

AMD:s arkitektur Navi står sig även bra i denna titel och lägger sig på liknande nivåer som snarlikt prissatta konkurrenter från Nvidia. Faktum är att Radeon RX 5700 XT nästan lyckas prestera samma siffror som det dyrare flaggskeppet Radeon VII vid denna upplösning.

När upplösningen tar ett steg upp till 2 560 × 1 440 pixlar blir det betydligt svettigare för våra grafikkortskombattanter. För att bibehålla en bildfrekvens över 60 FPS krävs nu dyra doningar i form av Geforce RTX 2080 medan resten av fältet under är i behov av att detaljnivån vrids ner ett snäpp till "Medium".

Sista anhalten vid svintunga 4K UHD och det står snabbt klart att inget av grafikkorten på marknaden idag kan driva runt Control vid denna upplösning och detaljnivån "High". Ett steg ner till "Medium" för Geforce RTX 2080 Ti kan eventuellt ge oss den gyllene bildfrekvensen vid 60 FPS, men dock inte med några större marginaler över.