Ett av decenniets mest efterlängtade spel var Cyberpunk 2077, som efter flera förseningar släpptes lagom till 2020 års slut. De positiva rubrikerna uteblev till stor del och istället riktades strålkastarljuset mot buggar, bristfällig prestanda och att titeln inte levde upp till tidigare trailers. Ett annat exempel liknande detta som inte ligger allt för långt bak i tiden är No Man's Sky.

En som tröttnat på spelstudior som inte lever upp till grandiosa löften är Thomas Mahler, grundare av Moon Studios och Ori-serien. Han ventilerar om detta på forumet Resetera och anklagar spelstudiorna bakom Cyberpunk 2077 och No Man's Sky för att sälja "ormolja" (eng. snake oil), och drar paralleller till Peter Molyneux eller "farbror Peter". Molyneux står bakom spel som Black & White och Fable.

It all started with Molyneux. He was the master of 'Instead of telling you what my product is, let me just go wild with what I think it could be and get you all excited!" - And that was fine, until you actually put your money down and then the game was nothing like what Peter was hyping it up to be. He pulled this shit for a good decade or more with journalists and gamers loving listening to Uncle Peter and the amazing things he's doing for the industry. It took him to release some pretty damn shoddy games for press and gamers to finally not listen to the lies anymore.

Thomas Mahler skräder inte orden och inleder med att allt startade med Molyneux, som var "mästaren" på att göra människor exalterade genom att berätta vad spelet kunde bli – istället för att berätta vad det faktiskt kommer att bli. I samma andetag pekar han finger mot journalister, som lyssnade på och uppmuntrade "farbror Peters" beteende och att det krävdes många år av oäkta varor innan de slutade lyssna på honom.

Efter Molyneux kom Sean Murray, som tagit lärdomar "direkt från Peter Molyneux handbok". Murray haussade No Man's Sky till just skyarna, med löften om att det skulle bli Minecraft i rymden där spelaren kunde göra praktiskt taget vad som helst. Med facit i hand kom spelet inte alls i närheten av utfästelserna och saknade mycket av det Murray tidigare talat om.

Mahler går vidare med att No Man's Sky med tiden uppdaterats och att "lögnerna och vilseledandet" glömts bort, och att Murray överösts med utmärkelser för att "typ" ha levererat det spel han först utlovade. Han pekar i synnerhet ut journalisten Geoff Keighley för att belöna ett sådant beteende och skriver sarkastiskt att det "säkerligen kommer hjälpa spelindustrin".

Here the entire CDPR PR department took all the cues from what worked for Molyneux and Murray and just went completely apeshit with it. Every video released by CDPR was carefully crafted to create a picture in players minds that was just insanely compelling. They stopped just short of outright saying that this thing would cure cancer. This strategy resulted in a sensational 8 million pre-orders.

Vad gäller Cyberpunk 2077 menar han att förväntningarna blev skyhöga då spelet utvecklades av skaparna till The Witcher 3, vilket många såg som en garant för ett bra spel. Enligt Mahler gick CD Projekt Red än längre och lovade allt förutom att spelet skulle "kunna bota cancer". Trots att studion inte levde upp till löftena belönades strategin med åtta miljoner förbeställningar.

I'd argue that all 3 of those are clear examples of you folks all being made fools of. And even the 'journalists' in this industry happily played along, each and every single time.

Enligt Mahler är Peter Molyneux, Sean Murray och studion CD Projekt Red tre tydliga exempel där folk blivit lurade byxorna av sig. Han fortsätter peka finger mot journalister, som han menar gladeligen spelade med varenda gång. Som exempel nämns att större publikationer sa åt honom att Ori nästan gjorde förstasidan i deras tidningar år 2014, men att de istället valde No Man's Sky för att det var ett större spel. Mahler menar även på att han vid tillfället var fullt förstående till detta.

And yet, gamers and journalists don't really seem to mind all that much. Yeah, the backlash is coming, but usually you see a ton of people then arguing that they like the game that came out of it anyway. That is so not the point. It doesn't matter if the snake oil actually tastes fine. Don't sell me on features that don't exist. Don't paint a picture that you'll not be able to deliver. Just don't fucking lie to me. You're fucking over gamers, you're fucking over journalists (that should know better, so shame on you!) and you're fucking over other developers.

Ori-skaparen avrundar med att hans avsikt inte är att "skita" på andra utvecklare eller att verka bitter, utan att han "skiter" på lögnare, de som accepterar lögnerna och att alla borde hålla med om att det här inte är okej. Även om ormoljan smakar bra vill han inte att funktioner som inte finns säljs eller att en bild som utvecklarna inte kan leva upp till målas upp.

Efter inlägget fick Thomas Mahler kritik för sin hårda ton och att han nämnt personer vid namn, något han på Twitter bett om ursäkt för. En stor del av hans följare tycker dock att ursäkten var onödig då han berättade sanningen och sa vad som behövde sägas. Sammanfattningsvis anser en stor del att han "slog huvudet på spiken" och att hans enda fel var tonen.

Läs mer om kontroverserna kring Cyberpunk 2077: