"Dör du i spelet, dör du i verkligheten" är en fras som yttrats en och annan gång i filmer och annan media där karaktärer kastas över till fiktiva världar av olika slag. Oculus-grundaren Palmer Luckey har tagit detta koncept till verkligheten och delade nyligen med sig lite information om ett headset vars avsikt är att ta livet av spelaren när spelaren avlider i spel.

I ett blogginlägg skriver Luckey att headsetet är utrustat med tre explosiva laddningar som aktiveras när skärmen blinkar rött i en specifik frekvens, vilket ofta används som en indikator att spelarkaraktären håller på att avlida. Tanken bakom detta är att höja inlevelsen i spelupplevelsen samt dra upp realismen till morbida nivåer där spelarens val har omfattande konsekvenser för hälsan.

The idea of tying your real life to your virtual avatar has always fascinated me – you instantly raise the stakes to the maximum level and force people to fundamentally rethink how they interact with the virtual world and the players inside it. Pumped up graphics might make a game look more real, but only the threat of serious consequences can make a game feel real to you and every other person in the game.

Luckey berättar att planen är att implementera ytterligare system som gör att headsetet inte går att mixtra med för att avlägsna från hjässan eller ha sönder. För att användaren ska kunna få av headsetet på rätt sätt måste spelet i fråga klaras. Alternativt att karaktären avlider, vilket i slutändan troligtvis leder till vållande till annans död-dom, sorghantering för nära och kära samt omfattande uppstädning.

Huruvida Luckey kommer fortsätta utveckla sitt koncept återstår att se. För tillfället ses headsetet som ett diskussionsstycke och förhoppningsvis stannar projektet där.

Till dig som har självmordstankar.