Permalänk

Sleeva HX 750

Till det kommande bygget funderade jag på att köpa ett nytt nätaggregat (Silverstone Strider 850W) för att det är 100% modulärt och därmed lättare att sleeva.

Men jag insåg hur dumt det lät ekonomiskt, så jag ger mig istället på att försöka sleeva mitt Corsair HX 750. De flesta av kablarna lär vara lätta att sleeva då de är modulära, men 24-pins och 8-pins kablarna är fasta då aggregatet är semimodulärt.

Så min fråga är: om andra här på forumet sleevat det här agget, öppnade ni då agget och sleevade kablarna ända in, sleevade ni bara så tätt inpå öppningen i agget ni kunde, eller använde ni en större sleeve för alla kablarna innan de delades i individuella strumpor?

Alla tips uppskattas

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Gör det riktigt och öppna nätagget

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som dej, jag hade iaf tänkt att öpnna skalet och sleeva hela vägen in:)

Permalänk
Casemod-mästare

jag sparade en liten bit av den sleeven som satt på innan (kanske 1dm) och sen sleevade nytt rästen om du förstår hur jag menar

Permalänk

Blir nog att öppna agget tror jag. Skulle något gå snett - jag då får jag väl köpa ett nytt, sååå dyra är ju inte Corsairs agg trots allt. Och what the hell, nog värt risken för ett fullt sleevat agg från Corsair, när man väl kört på det märket vill man inte ha något annat ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Offtopic:

Varför vill man så många sleeva nuförtiden ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Offtopic:

Varför vill man så många sleeva nuförtiden ?

För att det är snyggt

Nej, men det kommer och går ju alltid trender inom datorbygge. 90-talet och tidigt 2000-tal var ju eran för neonrör och transparenta fläktar. Idag vill man ha svart insida av chassit och sleevade kablar. En anledning till att just sleeving blev modernt är ju kanske för att det kan se så personligt ut, beroende på hur kablarna dras sedan. Det kan se rent organiskt ut nästan, och dessutom behöver man numera inte heller bara dölja alla kablar - de ska synas på ett estetiskt sätt.

Och så är det ju rätt lätt att få tag i och genomföra numera i och med MDPC-X.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Offtopic:

Varför vill man så många sleeva nuförtiden ?

Erhm legat under en sten i ett par år?

Sleevning var väl inne för ett par år sedan då det inte fanns så många nätagg med sleevade kablar numera är det nästan 50/50 av vad man köper.

Jag har gjort det och det är skoj att pilla med något och varför köpa ett nytt agg när man har ett minst lika bra som fungerar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gammalt corsair agg? .. mitt var då sleevat klart (1,5år gammalt 450W)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

24- och 8-pins kablarna är sleevade, resten är plattbuntade. Men jag vill ha riktig MDPC-X-sleeve. Kanske låter lite fanboy-aktigt, men jag är seriös, den sleeven ser helt klart bäst ut. Det ska inte vara genomskinligt, för stelt eller trasa. Det har hänt för ofta när jag byggt att jag sparat in på antingen det estetiska eller kvalitén, men jag vill inte göra samma misstag igen. I sommar kommer jag uppgradera och bygga om datorn en sista gång innan jag flyttar för att plugga på högskola och lägga alla pengar på hyra och nudlar, och det här bygget ska göras ordentligt

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Proffsmoddare

Mitt agg öppnades och sleevades ända in. Lätt snyggast. Corsair aggen är, eller kan vara problematiska att sleeva. De sitter som fan. ^^,

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Mitt agg öppnades och sleevades ända in. Lätt snyggast. Corsair aggen är, eller kan vara problematiska att sleeva. De sitter som fan. ^^,

Wow, imponerande! Har precis beställt från mdpc-x, 60meter svart och 10 meter blått^^ Hoppas det räcker till ett corsair hx750. Hur mycket beställde du?

Permalänk
Medlem

hur långt tid tar det att sleeva ett helt nätagg?
tror ni det är för svårtför en 14 åring? Är det bara att ta en sax och klippa bort de gammla som tillvärkarna har gjort?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
hur långt tid tar det att sleeva ett helt nätagg?
tror ni det är för svårtför en 14 åring? Är det bara att ta en sax och klippa bort de gammla som tillvärkarna har gjort?

Nu har jag visserligen aldrig sleevat något, men varför skulle det vara svårare för en fjortonåring än någon på tjugo bast? Så länge du tar det försiktigt och är noggrann så lär det gå bra!

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt fint sack

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
hur långt tid tar det att sleeva ett helt nätagg?
tror ni det är för svårtför en 14 åring? Är det bara att ta en sax och klippa bort de gammla som tillvärkarna har gjort?

du måste pilla ut kontakterna i respektive kabel och trä på sleev strumpan och krympslangen. så bara klippa bort de gamla sleevet räcker inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_swede
du måste pilla ut kontakterna i respektive kabel och trä på sleev strumpan och krympslangen. så bara klippa bort de gamla sleevet räcker inte.

nej jag vet men jag menade vad man skulle göra med de gammla sleevet som redan satt på

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag skruvade upp mitt och sleevade kablarna en och en. Att sleeva 24 och 8pin, SATA och 2x6pin tog 6-10 timmar. Se till att köpa rejält med small sleeve, för den tar slut först. Jag beställde ett Sleeve-kit från MDPC-X men i efterhand kommer jag behöva beställa till 10m small sleeve, för det räckte inte med det man fick i paketet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

har för mig att corsairs nätagg är sleevade från början så varför göra om det?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
har för mig att corsairs nätagg är sleevade från början så varför göra om det?

http://www.legitreviews.com/images/reviews/845/Corsair_PSU520...

För att det blir extremt mycket finare. Men sen bryr jag mig inte så mycket själv om hur det ser ut inne i chassit då det alltid är stängt.

Permalänk

Jag har nyss sett en ny produkt från NZXT, precis såna där kablar men bara svarta =
http://www.nzxt.com/series/premium_cables/

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludwigstrand
Jag har nyss sett en ny produkt från NZXT, precis såna där kablar men bara svarta =
http://www.nzxt.com/series/premium_cables/

Fan va najs! Hoppas det är lite kvalle på sleevingen också

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ludwigstrand
Jag har nyss sett en ny produkt från NZXT, precis såna där kablar men bara svarta =
http://www.nzxt.com/series/premium_cables/

Snyggt men fusk.
Man ska göra det själv.
Men det finns folk som köper hela datorn färdig så...
Edit.

Det verkar vara skarvar och då har man ju en helvetes härva och gömma.

Har två gamla CoolerMaster modulära nätagg som det blev en hel del sleevade kablar över och dom passar iallafall till Corsair HX650W, funderar på att använda dom att göra en specialkabel med både Sata och Molex på samma stam då kan man ju skarva under sleevingen så syns det inte.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

här är en "unboxing" och han berättar lite om dom (NZXT egna sleevs) http://www.youtube.com/watch?v=3DT3y_Ha0pA

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av flipstah:

Wow, imponerande! Har precis beställt från mdpc-x, 60meter svart och 10 meter blått^^ Hoppas det räcker till ett corsair hx750. Hur mycket beställde du?

270m har jag sammanlagt beställt. Men ca 40m för ett helt nätagg kanske.

Skrivet av HoBb3:

hur långt tid tar det att sleeva ett helt nätagg?
tror ni det är för svårtför en 14 åring? Är det bara att ta en sax och klippa bort de gammla som tillvärkarna har gjort?

Tror nog att du är tillräckligt utvecklad för att klara av det. Man klipper bort det ursprungliga och sen börjar utmaningen.

Skrivet av ZaInT:

Riktigt riktigt fint sack

Man bugar och bockar. Tack tack.

Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att corsairs nätagg är sleevade från början så varför göra om det?

http://www.legitreviews.com/images/reviews/845/Corsair_PSU520...

Ja-ah. Man kan ju fundera på det. Kanske för att det är snyggare med varje kabel sleevad för sig? Vore inget problem om varje kabel var svart från början men nu är det ju tyvärr inte så. änden på atx och pci-e sticker ju i ögonen!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS