Permalänk

Ethernetkabel

Hej!

Jag har tänkt köra med kabel istället för trådlöst. Men mitt problem nu är att routern är på mellanvåningen medans mitt rum är på övervåningen.

Så jag måste alltså göra såhär:

Routern -> ut genom fönstret -> längs husväggen upp till mitt fönster -> genom mitt fönster -> till min dator.

Så jag undrar två saker angående ethernetkabeln:

- Klarar ethernetkabeln sig om den är utomhus?
- Förstörs kabeln om man stänger fönstret? (Kabeln kläms ju ihop lite)

Mycket tacksam för svar! MVH Alexander

Permalänk

Jag kör på samma sett bara att sladden går från övervåningen och ner. Funkar jättebra. Fönstrena är stängda och snön har legat på nu i vinter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om kabeln du har är UV skyddad, är den inte det kommer kanske höljet att efter tiden torka och spricka vilket kan leda till andra skador. Dock tar detta ett bra tag. Om detta ändå bara är en temporär lösning så är det kanske skit samma.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Beror nog mycket på hur mycket kabeln hamnar i kläm också. Du får hoppas att inga av trådarna hamnar i kläm. Hade dock nog inte kört på denna lösning själv och istället dragit betydligt mer kabel.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Själv drar jag min kabel från vårt hus ut till studion. Routern är i hallen och jag har dragit den genom väggen och sedan ut, grävt ner den i marken (har plast skydd runt), 40 meter till studion, in under fönsterbrädan in till datorn.

Som någon sa är det bäst att kolla om din kabel är UV skyddad. Själv har jag inte det men jag kör min på den sidan av huset som inte får sol på sig.

MVH

Alexander

Permalänk

Okej, tack för alla svar!

Jag är ingen datorexpert, som sagt.

Så någon goding som har lust att länka en lång kabel som är UV-skyddad?

Peking: Tror det blir den lättaste lösningen för mig i alla fall. Hade gärna stått över den, men kabeln måste gå igenom vardagsrummet -> hallen -> uppför trappan -> hallen -> in i mitt rum.

Det blir inte lite tjorv där inte.

Permalänk
Medlem

du kan inte borra genom golvet då på något lämpligt ställe?

Permalänk

E du beredd att lägga en tusenlapp på projektet kan jag rekomendera detta:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579527

Permalänk

Om du drar den genom fönstrena kan du ju täcka den med något plast som AlexGstudios har gjort på de ställena den är utanför huset. Om det blir fult kan du kanske måla plasten så den inte syns.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Borra igenom golvet är förstås bästa lösningen.

Men en kabel på fasaden fungerar också bra, och den håller säkerligen i åratal.
Gröp ur lite i fönsterkarmen där du ser att det kommer att klämma,
så att kabeln får 2-3 mm utrymme.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Jag körda kabel genom fönstret i ett år dock borrade jag lite i hörnet så att kabeln skulle bli mindre klämd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Hm, men vi säger att om jag gör ett litet hack där i fönsterkanten.
Kommer inte det dra ner på husets kostnad då?

Tusen tack till alla godingar som försöker hjälpa mig!