Permalänk
Medlem

IKEA Dave - Ghetto laptopkylare ;)

Har funderat på senare tid att köpa en laptopkylare, men dom kostar ju ändå en 4-600kr för en bra som passar 17" .. Så.. tänkte .. vafan jag använder ju laptopbord, och jag har hålsåg! .. vars är problemet?

Bilder säger mer än tusen ord!

Skivan när jag skruvat lös foten

Sågat, tydligen var skivan i trä.. där ser man

Monterat fläkt så nära mitten som möjligt utan att vara ivägen för benet.. Sen är det ju bra att den är lite till vänster då jag har musen på höger sida om laptopen

Samt satt en USB-kabel till fläkten, snyggt skarvad.. Ja eltape ftw .. 5V räcker utmärkt.

Obs! Fläkten är skruvad i skivan, eltapen är endast för att "täta"

Bordet monterat på benet

I Drift, man fick lite snyggt "neon-ljus" under också

View under laptop

Resultatet blev jag nöjd med, än att ha en kylarplatta på så blev det ju betydligt diskretare, upplever att fläkten får arbeta betydligt mindre nu när man spelar o.s.v

Arbetstid: 15min .. Kostnad: 0:- då jag hade allt hemma

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hehe, det blev ju rätt schysst

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Ptjaa. Det funkar ju. Hade jag varit du hade jag nog lagt en 80 spänn ändå på en slim 120mm fläkt och fällt in hela denna i skivan. De är ju bara 12 mm tjocka. Och köper man en egen fläkt så slipper man dioder i fläkten också.

Fast... ja då blir de ju inte gratis och det skulle inte ta 15 minuter heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ptjaa. Det funkar ju. Hade jag varit du hade jag nog lagt en 80 spänn ändå på en slim 120mm fläkt och fällt in hela denna i skivan. De är ju bara 12 mm tjocka. Och köper man en egen fläkt så slipper man dioder i fläkten också.

Fast... ja då blir de ju inte gratis och det skulle inte ta 15 minuter heller.

Själv hade jag nog köpt två eller TRE slim 120mm och fällt in dom i skivan underifrån samt gjort försänkningar på ovansidan till fläktgaller så de inte finns risk för att nått faller ner på fläktarna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ptjaa. Det funkar ju. Hade jag varit du hade jag nog lagt en 80 spänn ändå på en slim 120mm fläkt och fällt in hela denna i skivan. De är ju bara 12 mm tjocka. Och köper man en egen fläkt så slipper man dioder i fläkten också.

Fast... ja då blir de ju inte gratis och det skulle inte ta 15 minuter heller.

Sant, men det blir betydligt fulare på ovansidan :P, samt en fläkt är inte ivägen öht på undersidan då ändå det stora fästet för skivan tar så stor plats..

Jag hade även fläktar utan dioder..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Själv hade jag nog köpt två eller TRE slim 120mm och fällt in dom i skivan underifrån samt gjort försänkningar på ovansidan till fläktgaller så de inte finns risk för att nått faller ner på fläktarna.

Tror inte det är så smart att fälla in många så stora fläktar då det känns som att det kan påverka stabiliteten i skivan, 1 x 80mm på 5V räcker mer än nog, håller man handen bredvid känner man hur det kommer sval luft nu

Försänkningar på ovansidan? menar du att borra hål? .. Jag funderade på att fixa något sorts metallnät eller något men hur ofta faller det saker under en bärbar dator? det är ju bara 5mm utrymme under ungefär Sen klarar en fläkt det ifall det skulle inträffa. så ömtåliga är dom inte

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Entusiast

Klarar verkligen USB av att driva 3 x 120mm?
Man får väl bara typ 0.5 A utan handskakning?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta ut den till en 120mm o sätta en till 120mm till höger om fästet.. ska fundera på det.. eventuellt att man sätter en till 80mm till höger för extra kylning..

Dock kommer jag inte fälla in dom då jag inte vill att skivan ska bli svagare.. skivan stabiliseras ju lite iom att man skruvar fast fläkten i hålet.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Sant, men det blir betydligt fulare på ovansidan

Och på ovansidan sitter det en lapop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Och på ovansidan sitter det en lapop

True, men min tanke var följande... undersidan syns inte så länge du inte kryper på golvet .. kändes meningslöst att lägga mer jobb på det..

Som att måla plywooden i väggen innan du lägger på gips ungefär

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Som att måla plywooden i väggen innan du lägger på gips ungefär

Vadå gjorde jag det i onödan?

Men hur stor skillnad i temp blev det?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Vadå gjorde jag det i onödan?

Men hur stor skillnad i temp blev det?

Jag har inte gjort några vetenskapliga tester direkt men fläkten går inte upp i fullvarv när man spelar längre iaf.. så det är ju bra

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

bra jobbat
funderat på att göra samma sak med ett laptopställ för 15kr på ikea och en noctua 120mm

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Klarar verkligen USB av att driva 3 x 120mm?
Man får väl bara typ 0.5 A utan handskakning?

Du får endast ut 0.5 A med handskakning. Annars är det 0.1A. Så tre 120mm fläktar hade ju varit lite svårt. Har för mig att till och med en 120mm-fläkt kan vara jobbig att få igång på usb.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
True, men min tanke var följande... undersidan syns inte så länge du inte kryper på golvet .. kändes meningslöst att lägga mer jobb på det..

Som att måla plywooden i väggen innan du lägger på gips ungefär

Äh, lite av poängen är ju att slut produkten ska se trevlig ut oavsett om den används eller inte.

Kunde ju lika gärna tagit en vanlig bordsfläkt och satt laptopen på den då.
Det är ju inte snyggt,men fungerar... =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lol trodde det var en stol ... kyler ner arselet

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
bra jobbat
funderat på att göra samma sak med ett laptopställ för 15kr på ikea och en noctua 120mm

Haha fläkten kostar way mer än bordet, tyckte det var ironiskt ^^

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Haha fläkten kostar way mer än bordet, tyckte det var ironiskt ^^

haha jag vet, dock så har jag fläkten redan ;D

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju kreativt, helt klart. Och löste ju problemet ^^

Men tror mer på slim 120mm... men då blir det ju inte gratis å andra sidan

Permalänk
Medlem

Det var snyggt och det räcker säkerligen för extra kylning, så skit i 120 mm!

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satt dit ett rör runt fläkten och filter så blåser det ren luft

och blåser bort damm på översidan = renare dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MCRJ
Jag skulle nog satt dit ett rör runt fläkten och filter så blåser det ren luft

och blåser bort damm på översidan = renare dator.

Rör vet jag inte, men dammfilter vore rätt bra att ha. Fläkten lär samla rätt mkt damm annars på grund av dess position

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Hehe, kreativt!

Jag hade nog lyxat till det med ett galler eller två om du har sånt över eller hittar billigt...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

fixade en usb fläkt till min laptop, la den bara direkt på tangentbordet då jag ändå använder ett separat t-bord, vilken skillnad!!

tempen har sänkts med nästan 15grader men hjälp av en 90mm fläkt!! mer en nöjd då jag har testat massa kylplattor som verkligen har varit mycket sämre

Permalänk

Någon som har ett kopplingsschma för Usb + fläkt? Har sökt runt men hittar inget. Vilken kabel ska kopplas vart?

Permalänk
Skrivet av lindholmen:

Någon som har ett kopplingsschma för Usb + fläkt? Har sökt runt men hittar inget. Vilken kabel ska kopplas vart?

Svart på svart. Röd på röd.
Gul vit och grön skiter du i.

Svart är då jord och röd är +5v.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Oj tråden väcktes till liv igen ^^ (och nu igen för jag missade sist:P)

Kan iallafall meddela att jag gjorde om det lite senare.. fällde in en 120mm i skivan.. Blev väldigt bra.. sticker endast ut nån mm under nu

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!