Permalänk
Avstängd

PCI passthrough.

Hejsan.

Tänkte kolla här om det finns någon som kör pci passthrough till någon virtuell maskin.

Planen är att skicka vidare mitt tv-kort till en virtuell mythbuntu men det har inte riktigt gått min väg, har testat med senaste KVM med pcidevice i conf , samt att skicka vidare device noden (dev/dvb/*) till en OpenVZ container.

ESXi är att glömma då jag saknar hårdvarustöd för deras passthrough.

Det kommer så långt att den hittar enheten, men vid kanalsökning så tar det stopp.

Till er som lyckats, vilken mjukvaru lösning kör ni?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag fick det att funka med Xen för något år sedan, har tyvärr ingen config eller så kvar.

Permalänk
Medlem

Re: PCI passthrough.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Tänkte kolla här om det finns någon som kör pci passthrough till någon virtuell maskin.

Planen är att skicka vidare mitt tv-kort till en virtuell mythbuntu men det har inte riktigt gått min väg, har testat med senaste KVM med pcidevice i conf , samt att skicka vidare device noden (dev/dvb/*) till en OpenVZ container.

Å ena sidan matchar mitt svar bara halva din frågeställning; Jag körde en SCSI kontroller virtuellt mot en W2003 server där hemma (behövde den för LTO bandaren som jag ville backa m.h.a. NTbackup), men när jag kom till TV-korten lät jag bli - av precis den anledningen du nu postar om (som jag misstänkte riskerade inträffa) - "vad händer om det inte fungerar?". Jag har tre PCI Hauppage kort ovirtualiserat som i sin tur fungerar perfekt (I/O'n till diskarna blir ett problem när dom skriver 2.2Gb/h x3 utöver allt annat servern gör ) så visst går det att blanda men TV kort via passthrough? Chansning sa Bill. Huga, sa Bull. :-S

För SCSI kontrollern (AHA29160 om jag inte missminner mig) var jag tvungen att köra den med sitt generic-namn för att 2003:an skulle detektera den ordentligt (aka /dev/sgXX). :-S
I 2003:an gick den dock felfritt.

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Osan:

Å ena sidan matchar mitt svar bara halva din frågeställning; Jag körde en SCSI kontroller virtuellt mot en W2003 server där hemma (behövde den för LTO bandaren som jag ville backa m.h.a. NTbackup), men när jag kom till TV-korten lät jag bli - av precis den anledningen du nu postar om (som jag misstänkte riskerade inträffa) - "vad händer om det inte fungerar?". Jag har tre PCI Hauppage kort ovirtualiserat som i sin tur fungerar perfekt (I/O'n till diskarna blir ett problem när dom skriver 2.2Gb/h x3 utöver allt annat servern gör ) så visst går det att blanda men TV kort via passthrough? Chansning sa Bill. Huga, sa Bull. :-S

Tack för inputen.

När jag påbörjade projektet utgick jag nästan från att det inte skulle fungera som jag hade tänkt mig, såg det mer som en utmaning med fin belöning om det väl kom igång. Kan dock erkänna att det tog längre tid än jag hade räknat med men skam den som ger sig.
Lyckades få igång det hela igår. OpenVZ tillsammans med nyare kärna + annan conf löste biffen. Mythtv 0.22+fixes backend i Debian VE + sasc-ng tuggar på fint

Blir nog att slänga i USB tuner med för utmaningens skull

"vad händer om det inte fungerar?"

Frugan gnäller heh

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

"vad händer om det inte fungerar?"

Frugan gnäller heh

Ja, det var just det jag ville förhindra i mesta möjliga mån.
Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt vi var gifta med samma kvinna. x-D

Skönt att höra att det löste sig, då vet jag vad jag skall roa mig med när det en vacker dag är dags för uppgradering...

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"