"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D4NN3N
men jag menar att jag har en nuvarande skärm med upplösningen 1280x1024
rätt gammal så jag tänker köpa ny med 1980x1080 så då är det väll bäst med 5850?

www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579270&view=detailed#ProductTabs

Den kanske isåfall?

Då är givetvis 5850 värt de. Lite svårt att gissa sej till om du tänkt köpa en större skärm när du endast skriver vilken upplösning du "kommer" använda

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

CPU= Intel Core 2 Duo E6750 @2,66
PSU= Corsair 450w
Moderkort= Gigabyte GA-P36 DS3L
CF/SLi= Nej.
Gränssnitt= Pci-E
Vilka spel du ska spela = GTA IV, TF2, i framtiden Crysis 2
Vilken upplösning du spelar i: 1280x1034
Din ungerfärliga budget : ~1500kr

Alltså, jag visste inte om jag skulle skapa en ny tråd, så jag skriver här istället.
Nu är det så att jag har så gott som bestämt mig för att köpa ett HD5770 512MB, men min fråga är: Vad är egentligen skillnaden mellan 512MB och 1GB? Det skiljer bara några hundra kronor mellan dem, i vissa fall inte ens det, så jag undrar vilka skillnader det är mellan 512MB och 1GB när man spelar i en så relativt låg upplösning som jag?
Också, ang. kylning, vilken kylartyp är bäst, öppen kylare eller en "kapsel"-kylare? Jag vill helst inte behöva köpa en ny kylare.

PS. Detta är ingen vanlig uppdatering, mitt graffekort (8800GT) kraschade så jag måste köpa ett nytt kort, men vill gärna ha det prisvärdaste jag har råd med, och helst något för framtiden med.

Permalänk
Medlem

*CPU= Q9550 @ 4GHz
*PSU= Corsair HX850
*Moderkort= XFX nForce 790i ultra sli
*CF/SLi= SLI
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = Allt från CS 1.6 till Crysis warhead till GTA IV...
*Vilken upplösning du spelar i = 1920x1200
*Din ungerfärliga budget = ~5000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Nope, datorn låter redan som en traktor.
Som ni kanske ser så stödjer mitt moderkort bara SLI så nvidia är då ett krav.
Jag tänker på antingen ett 470, ett 480 eller en begagnad 295:a.. Har dock lite beslutsångest så ni får hjälpa mig att välja!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHz Boxed#
, 4MB Cache, Socket AM2+

*PSU= Corsair Powersupply 550W Bulk

*Moderkort= Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX, DDR2
,Socket-AM2+,ATX, GbLAN,4xPCI-Ex(2.0)x16

*CF/SLi= Crossfire

*Gränssnitt= PCI-E

*Vilka spel du ska spela. World of warcraft

*Vilken upplösning du spelar i. vet inte exakt, men så högt som jag kan ha nu.

*Din ungerfärliga budget 2000-3000kr Beroende på hur mycket bättre det dyrare är. kan tänka mig betala liiite liiite extra om det är MYCKET bättre, tex 3300:- eller nått.

*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej.

1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? ja

2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej

Behöver alltså ett bra grafikkort som funkar perfekt till spelande, spelar Cod MW2 och World of warcraft på en seriös nivå.
Använder för närvarande två stycken Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, det nya grafikkortet måste alltså vara bättre än TVÅ HD 4850 512mb GDDR3, fast det är väll det mesta idag ? Är inte insatt i hårdvara längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamW8
Nu är det så att jag har så gott som bestämt mig för att köpa ett HD5770 512MB, men min fråga är: Vad är egentligen skillnaden mellan 512MB och 1GB? Det skiljer bara några hundra kronor mellan dem, i vissa fall inte ens det, så jag undrar vilka skillnader det är mellan 512MB och 1GB när man spelar i en så relativt låg upplösning som jag?
Också, ang. kylning, vilken kylartyp är bäst, öppen kylare eller en "kapsel"-kylare? Jag vill helst inte behöva köpa en ny kylare.

PS. Detta är ingen vanlig uppdatering, mitt graffekort (8800GT) kraschade så jag måste köpa ett nytt kort, men vill gärna ha det prisvärdaste jag har råd med, och helst något för framtiden med.

För framtiden - välj 1 Gb då det finns spel som inte ens går att starta med "bara" 512 Mb minne, tex GTA IV.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
*PSU= Corsair HX850
*Moderkort= XFX nForce 790i ultra sli

Som ni kanske ser så stödjer mitt moderkort bara SLI så nvidia är då ett krav.
Jag tänker på antingen ett 470, ett 480 eller en begagnad 295:a.. Har dock lite beslutsångest så ni får hjälpa mig att välja!

GTX 470 i SLI är väl rimligast vad gäller dina befintliga prylar.
Förvalta de 1500 kr du har över i budgeten väl, så har du snart så det räcker till ett GTX 470 till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickii
Behöver alltså ett bra grafikkort som funkar perfekt till spelande, spelar Cod MW2 och World of warcraft på en seriös nivå.
Använder för närvarande två stycken Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, det nya grafikkortet måste alltså vara bättre än TVÅ HD 4850 512mb GDDR3, fast det är väll det mesta idag ? Är inte insatt i hårdvara längre.

Två HD4850 512 Mb räcker ju väldigt väl till det du ska använda det till, och du får ju ett till för under tusenlappen.

Och HD4850 i CrossFire är fortfarande lika bra eller t o m lite bättre än HD5850/HD5870 i CoD-spelen.
(Och waayyy-overkill för WoW)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, jobbigt för jag har lite lagg i båda spelen speciellt i wow i 25manna.

Antar att det är nån inställning eller drivrutin som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickii
Tack för svaret, jobbigt för jag har lite lagg i båda spelen speciellt i wow i 25manna.

Antar att det är nån inställning eller drivrutin som inte fungerar som det ska.

Prova att stäng av "Shadow Quality" när du kör 25-manna, och använda Ultra settings istället för Maximum. (Om det inte är emot dina principer förståss... )

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Nån mer inställning du tror kan göra skillnad?

Funkar Ultra bättre än maximum? really?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickii
Nån mer inställning du tror kan göra skillnad?

Inställning, och inställning... Men att ta bort bakgrundsprogram och städa hårddisken (speciellt defragga MPQ-filerna) brukar vara ett enkelt sätt att ta bort plötsligt uppkomna hack i grafiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickii
Funkar Ultra bättre än maximum? really?

Jag menar att välj hellre det förvalda Ultra, istället för att göra en Custom och dra upp allt på max...

Tyvärr ligger Anandtechs sida nere just för tillfället, men de har en utmärkt guide till att hitta de inställningarna som är lättast att klara sig utan.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381&p=5

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, kör just nu med inställningarna från fabrik i grafikkortet, kanske nån inställning man ska slå av / ändra på?
Tex Nsyncen, fast den kanske inte gör nån skillnad i wow?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
*CPU= Q9550 @ 4GHz
*PSU= Corsair HX850
*Moderkort= XFX nForce 790i ultra sli
*CF/SLi= SLI
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = Allt från CS 1.6 till Crysis warhead till GTA IV...
*Vilken upplösning du spelar i = 1920x1200
*Din ungerfärliga budget = ~5000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? = Nope, datorn låter redan som en traktor.
Som ni kanske ser så stödjer mitt moderkort bara SLI så nvidia är då ett krav.
Jag tänker på antingen ett 470, ett 480 eller en begagnad 295:a.. Har dock lite beslutsångest så ni får hjälpa mig att välja!

Skulle satsa på ett 5870 eller en 480, men 480 är inte speciellt bra sett till pris/prestanda.
Har du inte tänkt att köra två nvidia kort i sli så är det ju ingen mening att köpa nvidia kort bara för att moderkortet är sli ready

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Skulle satsa på ett 5870 eller en 480, men 480 är inte speciellt bra sett till pris/prestanda.
Har du inte tänkt att köra två nvidia kort i sli så är det ju ingen mening att köpa nvidia kort bara för att moderkortet är sli ready

Tanken med att köpa ett nvidia-kort är att jag kan ju köpa ett till beg i framtiden om det börjar gå segt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
För framtiden - välj 1 Gb då det finns spel som inte ens går att starta med "bara" 512 Mb minne, tex GTA IV.

Nja, mitt gta rullar faktiskt på ganska bra med 512MB minne, även om det används 511MB.

Citat:

GTX 470 i SLI är väl rimligast vad gäller dina befintliga prylar.
Förvalta de 1500 kr du har över i budgeten väl, så har du snart så det räcker till ett GTX 470 till.

Kanske är något att köra på, fast väntar nog in tester från sweclockers på 470:n.
Tack för tipset!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Q9450@ 2,66GHz
*PSU= Corsair HX 750w
*Moderkort= Gigabyte GA-EP45-UD3P
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela:WoW, Crysis + andra grafiktunga FPS spel.
*Vilken upplösning du spelar i:1920x1080
*Din ungerfärliga budget: 3000-4000 eller beroende på om det behövs mera.

Sitter idag med ovanstående burk och känner att mitt nuvarande GTX260 (192) nog är min svaga länk. Är det värt att uppgradera grafikkortet och förvänta sig en rejäl prestanda ökning, eller sätter min övriga prestanda käppar i hjulet?

Iaf det är värt att uppgradera, vad ska jag i så fall satsa på?

Är lite lost milt sagt och skulle uppskatta era synpunkter!

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
[B]För framtiden - välj 1 Gb då det finns spel som inte ens går att starta med "bara" 512 Mb minne, tex GTA IV.

OK. Har hittat två kandidater:
http://www.inet.se/artikel/5408674/gigabyte-radeon-hd5770-1gb
och
http://www.webhallen.com/hardvara/107131-sapphire_ati_radeon_...

Jag vill helst ha den från Inet, p.g.a. Batmobile-kylaren som lär vara svalare än den andra. Ljudnivån spelar ingen roll.
Så min fråga är: Blir Sapphire-varianten mycket varmare än Gigabyte-varianten, och är det i så fall värt ~90 kr att välja Gigabyte-kortet? (Med tanke på att det blir gratis frakt från Inet, så skiljer det ännu mindre mellan dem i slutändan)

Permalänk

* i5-750 @ 2,66 gHz
* Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB
* Chieftec Super Series 650W
* ASUS P7P55 LX
* Japp
* PCI-E
* Främst Bad Company 2 men även lite wow och cs
* 1920 x 1080
* Vet inte, men jag vill kunna köra bfbc 2 på (nästan) högst grafik, jag måste inte inte köra i 1920 x 1080
* nej, kortet kan låta mycket

jag har funderat lite på ett 5830 men jag undrar hur mycket fps/kr man får om man jämför 5850 o 5870, alltså hur mycket mer prestanda man får för dom pengarna

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickii
[B]*CPU= AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHz Boxed#
, 4MB Cache, Socket AM2+

Lirar inte själv WoW så jag vet inte vad det är som brukar vara flaskhalsen där men i ditt system är det ju en riktigt dålig CPU för spel du har. Många spel använder inte dual eller ens quad och då är 2,2 mycket lågt. Jag skulle tippa på att en av de nya thubans eller en 3,2 ghz phenom skulle öka din prestanda rejält.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
*CPU= Intel Q9450@ 2,66GHz
*PSU= Corsair HX 750w
*Moderkort= Gigabyte GA-EP45-UD3P
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela:WoW, Crysis + andra grafiktunga FPS spel.
*Vilken upplösning du spelar i:1920x1080
*Din ungerfärliga budget: 3000-4000 eller beroende på om det behövs mera.

Sitter idag med ovanstående burk och känner att mitt nuvarande GTX260 (192) nog är min svaga länk. Är det värt att uppgradera grafikkortet och förvänta sig en rejäl prestanda ökning, eller sätter min övriga prestanda käppar i hjulet?

Iaf det är värt att uppgradera, vad ska jag i så fall satsa på?

Är lite lost milt sagt och skulle uppskatta era synpunkter!

Din burk är jättebra, Q9450 är riktigt bra. Det är ditt GTX260-192 som är den svaga länken, du skulle tjäna en del på att köpa ett HD5850/HD5870 (HD5850 är prisvärdast så kör på det), presterar nästan dubbelt så bra som ditt förra. Om du tycker det är värt det så kör på, självklart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamW8
OK. Har hittat två kandidater:
http://www.inet.se/artikel/5408674/gigabyte-radeon-hd5770-1gb
och
http://www.webhallen.com/hardvara/107131-sapphire_ati_radeon_...

Jag vill helst ha den från Inet, p.g.a. Batmobile-kylaren som lär vara svalare än den andra. Ljudnivån spelar ingen roll.
Så min fråga är: Blir Sapphire-varianten mycket varmare än Gigabyte-varianten, och är det i så fall värt ~90 kr att välja Gigabyte-kortet? (Med tanke på att det blir gratis frakt från Inet, så skiljer det ännu mindre mellan dem i slutändan)

Det kan man inte veta men jag skulle faktiskt gissa på att sapphire-kylaren är bättre. Batmobile såg lite budget ut speciellt eftersom den är mindre. Nu vet man ju aldrig men det är min gissning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallenalle
* i5-750 @ 2,66 gHz
* Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 4GB
* Chieftec Super Series 650W
* ASUS P7P55 LX
* Japp
* PCI-E
* Främst Bad Company 2 men även lite wow och cs
* 1920 x 1080
* Vet inte, men jag vill kunna köra bfbc 2 på (nästan) högst grafik, jag måste inte inte köra i 1920 x 1080
* nej, kortet kan låta mycket

jag har funderat lite på ett 5830 men jag undrar hur mycket fps/kr man får om man jämför 5850 o 5870, alltså hur mycket mer prestanda man får för dom pengarna

Tack på förhand!

Om det är något av de korten du ska köpa så är det HD5850 då det är absolut bäst i den prisklassen. HD5830 är lite av en flopp då det inte presterar särskilt bra, och HD5870 är inte särskilt mycket bättre än HD5850 för att motivera 1000:- extra. Kör på ett HD5850 skulle jag absolut säga. Eller rättare sagt: Kör inte på ett HD5830.

//Nils B

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar m1n1h0p!

Blir nog ett HD5870 då jag annars vet med mig att jag skulle ändå sitta och snegla mot det dyrare kortet och ångra mig hehe. Var lite orolig från början över mitt CPU val, men skönt att höra att den är vettig.

Testat att klocka upp till 3,22 Ghz utan några problem och prollen höll då 45 grader.

Är HD5970 ens värt pengarna? Eller är det att elda för kråkorna med min upplösning och övriga rigg? Räcker 4gb 800mhz DDR2 minnen so, jag sitter med idag? Kör Windows 7 Prof.

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
Tack för ditt svar m1n1h0p!

Blir nog ett HD5870 då jag annars vet med mig att jag skulle ändå sitta och snegla mot det dyrare kortet och ångra mig hehe. Var lite orolig från början över mitt CPU val, men skönt att höra att den är vettig.

Testat att klocka upp till 3,22 Ghz utan några problem och prollen höll då 45 grader.

Är HD5970 ens värt pengarna? Eller är det att elda för kråkorna med min upplösning och övriga rigg? Räcker 4gb 800mhz DDR2 minnen so, jag sitter med idag? Kör Windows 7 Prof.

Om jag var du skulle jag köra på ett 5870. I nuläget känns 5970 snäppet överflödig om du inte jagar några extra FPS i Crysis Warhead. Min egen plan är att köra på 5870 nu och antagligen införskaffa ett till kort till hösten.

Permalänk
Medlem

Ah oki.

Kanske känns lite overkill som sagt. Hörde när jag köpte mitt nuvarande Nvidia 260 GTX att man kunde använda grafikkortet för enbart phys-x uträkningar när kortet i sig blivit för gammalt och ersatt med ett vassare. Det skulle avlasta det nya kortet en hel del då det skulle slippa den typen av beräkningar.

Är det nåt vettigt i det eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

Sys:Intel Q9450@3,2 Ghz, Nividia GTX260 (192), 4Gb Ram DDR2, 750Gb SATA2 Samsung F1 HDD, X-Fi Fatality Ljudkort, Corsair 750w HX.

Permalänk
Medlem

Fläkten till mitt gamla Geforce 6600GT har börjat låta förjävligt och verkar inte snurra särskilt bra längre.
Och eftersom jag ändå skulle vilja ha ett grafikkort med HDMI-utgång med ljud så tänkte jag köpa ett nytt grafikkort istället för att försöka fixa fläkten.

Datorn i övrigt är en AMD Athlon 3200+ 2GHz och 2 GB ram.

Vad ska jag köpa för grafikkort?
Jag vill helst av allt ha ett passivt kort, Powercolor Go Green 5570 eller 5670 är dom två som jag främst tänker på då.

Men det är svårt att veta vilket av dom som är ett bättre köp med tanke på att dom inte direkt benchas med en så slö CPU som min. 5670 kanske är meningslös isåfall.

Prisskillnaden dom emellan gör inte så stor skillnad, värmeutvecklingen däremot vill jag gärna hålla nere så mycket som möjligt, men jag vill samtidigt inte offra för mycket prestanda.

Finns det andra kort värda att titta på?
Som gärna får vara lite billigare också.

Eller andra förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fläkten till mitt gamla Geforce 6600GT har börjat låta förjävligt och verkar inte snurra särskilt bra längre.
Och eftersom jag ändå skulle vilja ha ett grafikkort med HDMI-utgång med ljud så tänkte jag köpa ett nytt grafikkort istället för att försöka fixa fläkten.

Datorn i övrigt är en AMD Athlon 3200+ 2GHz och 2 GB ram.

Vad ska jag köpa för grafikkort?
Jag vill helst av allt ha ett passivt kort, Powercolor Go Green 5570 eller 5670 är dom två som jag främst tänker på då.

Finns det andra kort värda att titta på?
Som gärna får vara lite billigare också.

Eller andra förslag?

Jag hittar inte något Go! Green 5570 i Sverige än...
Det vore nog ganska perfekt.

Det finns ett Asus 5570 med passiv kylning, som kommer in till Komplett nästa vecka:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593669

Dock tycker jag nog egentligen att ett HD4670 räcker. Du får Go! Green för 699 kr på Inet just nu (http://www.inet.se/artikel/5408472/powercolor-radeon-hd4670-g...), och det matchar din CPU på ett OK sätt. (Dock är den ju rätt gammal...)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Logixx
Om jag var du skulle jag köra på ett 5870. I nuläget känns 5970 snäppet överflödig om du inte jagar några extra FPS i Crysis Warhead. Min egen plan är att köra på 5870 nu och antagligen införskaffa ett till kort till hösten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renis
Ah oki.

Kanske känns lite overkill som sagt. Hörde när jag köpte mitt nuvarande Nvidia 260 GTX att man kunde använda grafikkortet för enbart phys-x uträkningar när kortet i sig blivit för gammalt och ersatt med ett vassare. Det skulle avlasta det nya kortet en hel del då det skulle slippa den typen av beräkningar.

Är det nåt vettigt i det eller har jag fått det om bakfoten?

Vet inte om PhysX fungerar när man har ett AMD-kort också (kan ha fel), men hur som helst är det absolut bättre att du säljer ditt GTX260 för runt tusenlappen. Den tusenlappen kan du lägga på grafikkortet eller vad som helst eftersom du får en väldigt liten prestandaboost/grafikboost genom ett PhysX-kort.

Men får väl säga att HD5850 är nästan ett bättre val än HD5870 då det skiljer en tusenlapp medan prestandaskillnaden är ganska låg.

Nu låter jag väl tråkig och passiv som vill att du ska spara pengar och tänka på framtiden, och självklart kan du lägga pengarna på ett HD5870 om du vill. Kolla ett test och avgör om prestandaskillnaden är värd de extra pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Vet inte om PhysX fungerar när man har ett AMD-kort också (kan ha fel),

Det gick att använda med AMD kort, tror de har spärrat det nu dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jag hittar inte något Go! Green 5570 i Sverige än...
Det vore nog ganska perfekt.

Det finns ett Asus 5570 med passiv kylning, som kommer in till Komplett nästa vecka:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593669

Dock tycker jag nog egentligen att ett HD4670 räcker. Du får Go! Green för 699 kr på Inet just nu (http://www.inet.se/artikel/5408472/powercolor-radeon-hd4670-g...), och det matchar din CPU på ett OK sätt. (Dock är den ju rätt gammal...)

/xJom

Ok, bra förslag båda två.

Vet du hur det är med energiförbrukning mellan 5570, 5670 och 4670?

Och har inte 5xxx serien fler och bättre funktioner för att avlasta processorn med videouppspelning och sånt?
Något den här gamla burken behöver hjälp med ibland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, bra förslag båda två.

Vet du hur det är med energiförbrukning mellan 5570, 5670 och 4670?

Och har inte 5xxx serien fler och bättre funktioner för att avlasta processorn med videouppspelning och sånt?
Något den här gamla burken behöver hjälp med ibland.

Energiförbrukningen hos 5xxx-serien är mycket lägre, korten används knappt alls i IDLE och i load är de också överlägsna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Energiförbrukningen hos 5xxx-serien är mycket lägre, korten används knappt alls i IDLE och i load är de också överlägsna.

Jo, jag vet att det är rätt stor skillnad, en framförallt vid dom lite mer välpresterande korten.
Är det så stor skillnad även i dom lägre segmenten som mot 4670?

Men ja, det är ju också en anledning till att jag vill ha ett 55xx eller 56xx eftersom det är rätt risig luftgenomströmning i den här datorn.

Fast, just nu är jag mest sugen på att slänga ut skiten genom fönstret och bara köpa nytt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jo, jag vet att det är rätt stor skillnad, en framförallt vid dom lite mer välpresterande korten.
Är det så stor skillnad även i dom lägre segmenten som mot 4670?

Vet inte om det är lika stor skillnad men skillnad är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Det gick att använda med AMD kort, tror de har spärrat det nu dock.

Jag undrar också om det är någon idé att spara mitt GTX 260 om jag köper ett nytt?

Visa signatur

Dell XPS 8100, i7 860, GTX 260 1,8gb 648/1476/1113
Macbook 2010 2,4GHz, 2GB ram, 250GB HHD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusekm
Jag undrar också om det är någon idé att spara mitt GTX 260 om jag köper ett nytt?

Som jag skrev på förra sidan: Nej.