"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

HD5830 är inte prisvärt, inte ens för 2000kr (om du ska köpa stormrise och AvP så jo kanske) utan det bättre valet är två stycken HD5750. HD5830 presterar inte ens som HD4890 utan är läskigt nära HD4870. Så nej, kör på ett HD5850/HD5770CF/HD5750CF istället.

Sluta snacka i nattluvan och googla simpelt på 5830 benchmarks så ska du få se att det är bättre, samt så är det prisvärt för sitt nuvarande pris, tom 1800 kr på pixmania.
Skulle mycket häldre lagt ner 200 kr extra på ett 5830, som förövrigt presterar riktigt bra i CF, nästan 100% skalning i vissa test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Sluta snacka i nattluvan och googla simpelt på 5830 benchmarks så ska du få se att det är bättre, samt så är det prisvärt för sitt nuvarande pris, tom 1800 kr på pixmania.
Skulle mycket häldre lagt ner 200 kr extra på ett 5830, som förövrigt presterar riktigt bra i CF, nästan 100% skalning i vissa test.

AMD?s Radeon HD 5830: A Filler Card at the Wrong Price - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Finns för 1832kr på pixmania = 1932kr inkl. frakt. Sedan är inte pixmania ultimata på garanti/support direkt.

Men ser nu att erbjudandet hos inet (?) där hd5770 kostade 1300kr har försvunnit, vilket gör det till ett mindre prisvärt kort. Däremot finns det:
Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5770 512MB GDDR5
Som presterar inte alls långt ifrån HD5830 vilket också gör det till ett bra val. Dock tillkommer det 100kr frakt om man inte kan hämta ut kortet i en hämtbutik. Men är då 500kr billigare och man får kortet från komplett istället för pixmania. (pixmanias support är risig)

Står fast vid att HD5770 är mer prisvärt då det finns för mycket lägre pris men samtidigt presterar det ändå relativt nära ett HD5830. 500kr extra på ett HD5830 skulle jag inte köpa, speciellt när man då får köpa kortet från pixmania.

Permalänk
Medlem

Samtidigt har inet en bra kampanj på 5830 med två spel, som man lätt slänger iväg för ett minimum av 100kr på tradera, för 4000 kr får man altså då bättre prestanda än ett 5870, samtidigt som för 3000 kr får man nästintill samma prestanda som ett 5870, visst det skiljer en del, men det är helt klart ett bra köp enligt mig då man får bättre fps per krona om man räknar med spel som stödjer crossfire än 5870, att du kan säga att det är ett dåligt köp förstår jag inte, Har dessutom inte sagt att 5770 är ett dåligt val

Föresten läs din recension du linkade, kolla på kommentarerna
Ser ut som du hittade det smutsigaste testet någonsin att jämföra med, man kan fråga sig vilka drivrutiner vissa av korten körs med, ger en helt annan bild än majoriteten på internet gör, låt mig visa 5830 i crossfire av en sida man kan lita på..
Sapphire Radeon HD 5830 Video Card in CrossFire Unigine Heaven Benchmark (DX10 & DX11) :: TweakTown

Permalänk
Medlem

Efter mycket velande så bestämde jag mig för att köpa XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise från Inet.
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise - Inet.se

Orsaken var helt enkelt att 2000,kr är max för mig för ett grafikkort nu för tiden " Förut slängde jag iväg glatt 3-5000,kr för ett grafikkort" vilket jag inser nu är helt bortkastade pengar enligt mig.

Jag sitter nu på ett Nvidia 9600GT grafikkort så man borde ju märka en viss prestanda, jag sneglade mycket på dom mindre modellerna med 5750/5770 men jag lockades av att man fick spelen med. Har praktiskt taget bara spelat wow på datorn dom senaste 2,åren, så dessa spel kan vara roliga att testa och dom skulle gå på cirka 500,kr om jag skulle köpa dom från nätet ändå.

Jag klockar inte heller mina saker och jag köper spelen jag spelar så jag hoppas detta blev ett bra paket för mig.

Notis:
Båda spelen måste man ladda ner från "Steam" Samt Stormrise spelet fungerar inte till WinXp.
Om jag visste detta när jag valde detta grafikkort så vet jag inte om jag skulle ha köpt 5830.
AvP tycker jag dock var bra och jag har kunnat maxxa alla inställningar på 1680x1050x32bit "15x Anti" utan några lagg än så länge "Dock endast kört AvP så länge"
"Host" Märkte också att Ati är så förbannat slöa att dom inte ger support till Setiathome och många av dom applikationerna, och jag som alltid kör seti blev lite "Grinig över detta" Så om jag visste om detta innan så skulle jag valt ett Nvidia graffe.

Nya uppgifter
Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

cpu: intel quad q8300 2,5ghz
psu: 650w fractal design
moderkort: asus p5p41td
ram: 4gb a-data 1333mhz
Skärm: Lg 22"
hdd: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ(om de nu har nån betydelse??)

Kan tänka mej att slänga ut 200kr extra bara för att få tyst på fläkten!!!
Kör nu med ett hd 4850 å skulle vilja byta upp mej. Spelar spel som mw2, bc2, crysis etc...(hoppas jag kommer klara av att spela diablo3 när de kommer??)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Hejhej.

Hade tänkt köpa ett nytt grafikkort och undrar då vad som är värt att köpa?

CPU: Intel Core 2 duo E8400 3000 MHz
Moderkort: ASRock P34Twins16000
RAM: 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM

Och sitter nuvarande på ett ATI Radeon HD 4770 (512MB)

Prisklass; upp till 2-2500.

Permalänk

*CPU= Amd Phenom II X3 720 2,8 Ghz@ X4 3,2 Ghz
*PSU= Chieftec 560w
*Moderkort= Asus M4785TD-V EVO
*CF/SLi= Cf
*Gränssnitt= PCI-E
*Mw2, Bad Company 2, allt som är nytt...
*1920x1080
* MAX 3000

Kan lika gärna skriva att jag har ett Antec 902 ockås.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camridge:

Efter mycket velande så bestämde jag mig för att köpa XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise från Inet.
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise - Inet.se

För mig blev det samma kort pga Inets erbjudande så nu hoppas vi att det skall röra lite på sig igen

Tillägg: Måste säga att jag så här långt är mycket nöjd med prestandan hos XFX HD 5830, än så länge oklockat men funderar både på att klocka processor och grafikkort senare.

Niclas

Visa signatur

|| Intel Core i3 530 (@2.93GHz) || Gigabyte GA-P55M-UD2|| XFX Radeon 5830 (@800 Mhz/1120 Streampipes/2000Mhz) || Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 || Corsair VX 550W 80+ || Antec P180 mini || 500GB Western Digital Caviar Black SATA II ||

Permalänk
Skrivet av Camridge:

Precis vad jag funderar över också.

Sitter och funderar mellan dessa 2 och det skiljer ju bara 300,kr förutom att man får 2,st spel på köpet också med 5830 paketet.

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
samt
XFX Radeon HD5830 1GB + Aliens vs Predator + Stormrise

Om du tänkt överklocka lite så är 5830 ett helt ok val till det priset spec om du får två spel till.

Sen är 5830 ett spännande kort i den bemärkelsen att det klarar att få bra Vantage poäng som inte direkt åtespeglar sig i spelprestanda.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

PCI vs AGP

*CPU= AMD Athlon XP 3000+
*PSU= Antec earthwatts 390W
*Moderkort= Asus A7N8X-E Deluxe
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI, AGP (Ej PCI express)
*Vilka spel du ska spela.: Inget spel som jag inte redan kan spela. Men det skulle vara besvärligt om Warcraft 3 fungerar sämre än nu.
*Vilken upplösning du spelar i.: Högsta möjliga. Vilket är ganska lågt nu, WC3 tex flyter på i 1280x1024.
*Din ungerfärliga budget: ~1000sek
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Nej.

Nu har jag ett [NVIDIA GeForce4 Ti 4200 AGP]. För PCI och AGP så är utbudet väldigt begränsat. Vad jag helst vill ha är ett NVIDIA AGP kort, men jag kunde bara hitta NVIDIA PCI kort. Så de kort jag valde att titta på var EVGA GeForce 9400GT 1024MB PCI och PowerColor(eller HIS) Radeon HD4670 1GB. Mitt mål är att få en så stor som möjligt prestanda ökning på video playback för ett så litet pris som möjligt. Hittade 7600GT AGP och 7600GS AGP hos Mr.PC Computers men jag är skeptisk till att handla hos dem.

Gamla h264 720p encodes fungerar fint med Ti 4200 (jag tror det här kortet bidrar extremt lite till video decoding, CPUn gör nog det mesta jobbet) så länge det inte är karaoke samtidigt som subtitles streamen. Senare 720p video ligger ofta på 2000+kb/s och då går det knackigt. Jag har hört att NVIDIA är mycket bättre på video decoding så jag har nästan helt bestämt mig for ett 9400GT PCI kort. Jag är dock orolig för att PCI slotten kommer vara en allt för stor flaskhals för att ge en märkvärt bättre prestanda än mitt Ti 4200 AGP kort. Vilket är det bästa kortet för att förbättra video playback?

Skulle ni veta var man kan få tag på ett nytt NVIDIA agp kort skulle jag vara tacksam.

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Pentium 4 - 2800MHz
*PSU= 300-400W
*Moderkort= Intel 945G (Lakeport-G) + ICH7R
*CF/SLi= Nej?
*Gränssnitt= 2xPCI, 1xPCI Express x1, 1xPCI Express x16
*Vilka spel du ska spela.: Inget tyngre. Få lite mer flyt i HD filmer osv är väl min huvudsakliga tanke.
*Vilken upplösning du spelar i.: Oviktigt. "Högsta spelbara".
*Din ungerfärliga budget: ~500kr (+ -250 typ) (begagnat eller nytt)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Nej.

Just nu har jag ett ATI RADEON X600 256MB HyperMemory, vilket jag misstänker inte är någon höjdare.
Vill hitta något billigt som är en vettig uppgradering som ger lite flyt i äldre spel och HD filmer.

Permalänk

Re:Lejnoss

@Lejnoss

Jag är ingen höjdare på hårdvara, men jag kan säga att geforce har varit överlägsna på video playback före 2010 jämfört med radeon och jag har inte hört något som säger motsatsen ännu.

Med din budget verkar det som du bara har två val för din max budget av nyköp. Antingen geforce 9500GT PCI-E eller ett geforce 220 PCI-E. (de två korten är dyrast, har ingen aning om de är bättre än de billigare korten). Vet ej vilket som är bäst. I vilket fall som helst så rekommenderar jag starkt att du skaffar ett geforce kort och inte ett radeon.

Det viktigaste för video decoding är din CPU. Din liksom min är gammal. Därför blir mjukvaran också en avgörande faktor. Jag rekommenderer CCCP - Combined Community Codec Pack , det är ett codec bundle som är gratis. Media Player Classic ingår och är en överlägsen video spelare. Funkar fint utan några justeringar. Men vill du optimera kan du googla efter vilka inställningar som passar bäst. Vill du ytterligare öka hastigheten på decodning av h264 så skaffa CoreAVC. De nyare CoreAVC är tyvärr långsammare än äldre versioner, dock klarar inte de äldre versionerna de nyaste teknikerna för h264 (detta märker du när bilden inte är som den ska). Jag tror CoreAVC fortfarande är bästa codec:en för h264.

Glöm ej att stänga av default codec:en för h264 i ffdshow om du skaffar CoreAVC. Jag tror ffmpeg-mt är default för ffdshow i CCCP.

Jag hoppas detta hjälper även om jag inte lyckas få alla facktermer rätt.

Visa signatur

Rekommenderar Scythe och Sharkoon chassi fläktar. Noctua är alldeles för högt pris satta. Undvik fläktar över 140mm.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, bra att tänka på! CCCP har jag kört även innan - grym codec-samling!
Geforce 9500GT schysst ut, det ska jag kolla vidare på.

Kikade runt på lite olika tester av grafikkort och kollade bland annat in deras hur mycket ström de ville ha .
Ett kort jag kikade på drog 244 watt aktivt och 176 vilande. Hur mycket är vettigt att ha utöver detta?
Var nere och kikade, och min psu är på sparsmakade 305W. Skulle detta bli för mycket för den?

Ett kort som HD4850 tycks ha gått ner i pris endel, är detta ett bra val?

Edit: Går det så vill jag ju gärna få bättre prestanda även i spel, men inser med min budget och min processor mina begränsningar.

Permalänk
Medlem

Hejsan, flickvännen köpte för ett bra tag sedan en hp dx2250. Vi har inte jätte mycket pengar men tänkte att fixa ett bättre grafikkort iallafall till att börja med.
Jag har ett extra Hiper Type R 480W silver som jag tänkte byta ut så småningom.

*CPU= AMD AThlon 64 Dual Core 4000+ (2,1 Ghz)
*PSU= 250W
*Moderkort= humm? inbyggt grafikkort, radeon xpress 1150. Moderkortet klarar pci-e vet jag.
*Gränssnitt= pci-e
*Vilka spel du ska spela.
Det enda krävande som hon spelar är Sims 3
*Vilken upplösning du spelar i.
1024 har jag för mig
*Din ungerfärliga budget
runt 500:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Nej

Skulle detta kunna vara något?
Misco.se - XFX Radeon HD4550 1GB

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W

Permalänk
Medlem

CPU= AMD Phenomen II 955 BE Socket AM3
PSU= 630 w
Moderkort= Gigabyte MA790FXT-UD5P
CF/SLi= CF stöd
Gränssnitt= PCI-e 2.0
Vilka spel du ska spela. wow, MF2,test drive unlimited
Vilken upplösning du spelar i. 1280X1024
Din ungerfärliga budget ca 1000 kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Bryr mig inte om de ska bara tyst bara det är kallt.
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst ? ja

Tackar på förhand till svar

Mvh Andreas

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Entusiast

Funderat lite på att köpa detta kort: https://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb

Frågan är om det finns nåt bättre kort till samma pris eller billigare? Ej över denna summa... inte ens med 50 kronor! Kommer jag märka en markant skillnad mot mitt nuvarande 8800gts 512?

Permalänk
Medlem

Det blev inget nytt grafikkort sist för penga strul.
Jag har mera pengar jag kan spendera nu än innan, jag har själv kollar lite och undrar om GTX 470 är värt pengarna om inte så om där är något annat grafikkort.

*CPU= Q9550 2.83 gz

*PSU= Jag behöver ett nytt i vilket fall som helst, Undrar om jag kan få tips om ett billigt PSU som fungerar med grafikkortet som jag får tips om :P, Jag kan sno mitt brors som ligger på 400 watt men det räcker nog inte, elr? Tror det är detta han har AXP 400W Ver 2.20 PSU Axpertec Xion 400W Version 2.20 - Dator - Datorkomponenter - Nätdelar

*Moderkort= G41M-ES2L (billigt)
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Metro 2033, BC:2, Crysis etc.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: PSU vill jag betala så lite som möjligt, Grafikkort: ca 3.000 kr
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Permalänk
Medlem

*CPU=AMD Phenom II X4 3,0GHZ
*PSU= 520W ACE (vet att det inte är det bästa)
*Moderkort= Gigabyte - GA790XTA-UD4
*CF/SLi= Crossfire finns
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) Ingen aning fkt
*Vilka spel du ska spela. Mestadels WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1650*1050, skadar inte med högre, men inte lägre iaf. har en 24" skärm
*Din ungerfärliga budget- max 1400
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Nej

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920
*PSU= Corsair HX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PC
*Moderkort= ASUS P6T Deluxe V2, X58
*CF/SLi= Båda finns
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1920*1280,
*Din ungerfärliga budget- spelar inte så stor roll, vill ha något prisvärt som passar min setup, flera alt önskas Sitter på ett "XFX GeForce GTX 260 680M 896MB "Black Edition" idag som inte riktigt presterar som jag önskat =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallon83:

Skulle detta kunna vara något?
Misco.se - XFX Radeon HD4550 1GB

Jag skulle sikta på HD4670 istället, även om det är något över budget...

XFX Radeon HD4670 1GB XFX Radeon HD4670 1GB - Dator - Datorkomponenter - Grafikkort - ATI

Skrivet av agressor:

CPU= AMD Phenomen II 955 BE Socket AM3
PSU= 630 w
Moderkort= Gigabyte MA790FXT-UD5P
CF/SLi= CF stöd
Gränssnitt= PCI-e 2.0
Vilka spel du ska spela. wow, MF2,test drive unlimited
Vilken upplösning du spelar i. 1280X1024
Din ungerfärliga budget ca 1000 kr

Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5670 512MB GDDR5

eller möjligen

GHdata AB.se - Din Datorbutik

Skrivet av Zpnk:

Funderat lite på att köpa detta kort: https://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb

Frågan är om det finns nåt bättre kort till samma pris eller billigare? Ej över denna summa... inte ens med 50 kronor! Kommer jag märka en markant skillnad mot mitt nuvarande 8800gts 512?

Det finns ju det här för bättre prestanda:

Pixmania RADEON HD 5830 - 1 GB GDDR5 - PCI-EXPRESS 2.0 tjäna pengar hos Pixmania

eller om du vill ha samma prestanda billigare:

Komplett.se - PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Ja, du kommer att märka skillnad.

Skrivet av snowyd:

Det blev inget nytt grafikkort sist för penga strul.
Jag har mera pengar jag kan spendera nu än innan, jag har själv kollar lite och undrar om GTX 470 är värt pengarna om inte så om där är något annat grafikkort.

*PSU= Jag behöver ett nytt i vilket fall som helst, Undrar om jag kan få tips om ett billigt PSU som fungerar med grafikkortet som jag får tips om :P, Jag kan sno mitt brors som ligger på 400 watt men det räcker nog inte, elr? Tror det är detta han har AXP 400W Ver 2.20 PSU Axpertec Xion 400W Version 2.20 - Dator - Datorkomponenter - Nätdelar

*Vilka spel du ska spela. Metro 2033, BC:2, Crysis etc.
*Vilken upplösning du spelar i. 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: PSU vill jag betala så lite som möjligt, Grafikkort: ca 3.000 kr
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Du skulle kunna komma undan med 3268 hos Pixmania:

Hitta lägsta priskombination

Men du klarar dig nog på ett HD5830 egentligen, och då blir det bra mycket billigare:

Hitta lägsta priskombination

Skrivet av maadmike:

*CPU=AMD Phenom II X4 3,0GHZ
*PSU= 520W ACE (vet att det inte är det bästa)
*Moderkort= Gigabyte - GA790XTA-UD4
*CF/SLi= Crossfire finns
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) Ingen aning fkt
*Vilka spel du ska spela. Mestadels WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1650*1050, skadar inte med högre, men inte lägre iaf. har en 24" skärm
*Din ungerfärliga budget- max 1400

Det finns ett sådant här - GHdata AB.se - Din Datorbutik

Annars får du ta ett:

SAPPHIRE TECHNOLOGY RADEON HD 5750 - 1 GB GDDR5 - PCI-EXPRESS 2.0 (11164-00-20R) tjäna pengar hos Pixmania

Skrivet av Kewk:

*CPU= Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920
*PSU= Corsair HX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PC
*Moderkort= ASUS P6T Deluxe V2, X58
*CF/SLi= Båda finns
*Gränssnitt= (Om du har PCI-E eller APG anslutningar för GPU) PCI-E
*Vilka spel du ska spela. WoW
*Vilken upplösning du spelar i. 1920*1280,
*Din ungerfärliga budget- spelar inte så stor roll, vill ha något prisvärt som passar min setup, flera alt önskas Sitter på ett "XFX GeForce GTX 260 680M 896MB "Black Edition" idag som inte riktigt presterar som jag önskat =(

Dubbla HD5870 är det som gäller för dig.

T ex: Pixmania RADEON HD 5870 VAPOR-X - 1 GB GDDR5 - PCI-EXPRESS 2.0 tjäna pengar hos Pixmania

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

*CPU=Upplåst AMD AthlonII X3 425 (CPU-Z kallar det AMD Phenom II X4)
*PSU= 400W Fractal Design
*Moderkort= Gigabyte - MA785GMT-UD2H
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Någon runda Diablo III när det kommer vore ju fett såklart. Och Starcraft II och Assasins Creed II.
*Vilken upplösning du spelar i. 1280x1024 duger bra.
*Din ungerfärliga budget- 500-1000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: Det är en fördel, får ej låta mycket iallafall

Blev lite ändrade planer och en ny dator för mig.
Är ett hd4870 512mb ett bra kort för 850kr?
Eller är hd4770 bättre för ungefär samma pengar?

Jag vill ha ett kort som är som avlastar resten av systemet och inte låter för mycket då jag spelar in en del musik.
Ska gå att spela en del på

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl iofs att ett HD5570 kan räcka, så får du ett helt passivt kort:

Komplett.se - ASUS Radeon HD 5570 1GB DDR2 Silent

Men det är ju klart bättre tryck i HD4770 och ännu mer i HD4870, men med dessa

Om det är det här kortet du menar:

GHdata AB.se - Din Datorbutik

så är det väldigt mycket prestanda för pengarna, även om det är snålt med 512 Mb minne, och lite dumt att det inte är den inbyggda fläkten.

Så - det är ett avvägande: Tyst och sämre prestanda, eller fläkt och riktigt bra prestanda.

/xJom

Visa signatur

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Ok, men om jag förstått det rätt så spelar mycket minna bara roll i väldigt höga upplösningar?
Ska ta mig en funderare, tack för dina tankar!

Permalänk
Medlem

Precis, för det ändamålet du beskriver så räcker 512 Mb minne. Men även är det så att du egentligen inte heller behöver prestandan på ett HD4870, om man nu ska vara helt behovsprövad.

Om jag försöker hitta ett extremt tyst kort med 512 Mb med största maximala prestanda, så får det lov att bli HIS HD5670, som har en fantastisk kyl-lösning, och där 512 Mb-modellen ligger under 1000-lappen.

HIS Radeon HD5670 IceQ HDMI 512MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, alltså viktigast är att kortet går att få tyst på när man inte belastar det särskilt, dvs typ spelar in musik.
När man spelar med det kan det gott tjuta på lite, inten fara där! Får känslan av att det kanske är smartast att gå upp en bit och köpa antingen 5750 eller 5770, men vet inte.
Jag har ju som sagt precis skaffat ny dator och köper hellre något som hänger med ett tag och klarar av att spela lite utan att det hackar sönder!

4870-kortet verkar ha en del problem med fläkten och hade dessutom bara 3 månaders garanti. hmm..

tack för dina svar!

Permalänk
Medlem

OK!

Men HD5750 finns i Go! Green-serien. PowerColor Radeon HD5750 Go! Green SCS3 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Det eller HIS HD5670 isåfall.

HD5750 är ju ett par strån vassare, och kan nog hänga med ett tag, faktiskt.

Se exvis - techPowerUp :: HIS Radeon HD 5670 IceQ 512 MB Review :: Page 9 / 32

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*CPU= i5, 3,4 ghz
*PSU= XION 850w
*Moderkort = P7P55D
*Minnen = 4gb Kingston value typ
Grafikkortet behöver inte vara tyst då jag spelar med hörlurar.
Gärna inte crossfire eller SLI bygge då min dator presterade bättre med 1 grafikkort :s fick 60 fps med 1 på GTA IV och med två fick jag runt 38...

Jag har ett HD4890 nu, men tänkte uppgradera i sommar, har en budget på runt 3000-4000, tänkte dock inte sträcka mig till 5970, men någon som kan ge tips till något run 3000-4000 kr kort?
Spelar de flesta spel, typ GTA IV, BFBC2 osv

Permalänk
Medlem

I GTA IV och BF:BC2 så drar GTX470 ett längre strå än HD5870 även om skillnaden är rätt så liten. Strömförbrukningen lär ju inte vara ett problem för dig, och du skriver att oväsen inte heller är det, så det kan ju vara så att du helt enkelt bör välja GTX 470. Ligger ju just i det prisintervall du beskriver:

Grafikkort (PCI Express) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Alternativet är förståss HD5870 med 1 Gb minne, som ligger på nästan exakt samma pris.

Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD5870 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

/xJom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

I GTA IV och BF:BC2 så drar GTX470 ett längre strå än HD5870 även om skillnaden är rätt så liten. Strömförbrukningen lär ju inte vara ett problem för dig, och du skriver att oväsen inte heller är det, så det kan ju vara så att du helt enkelt bör välja GTX 470. Ligger ju just i det prisintervall du beskriver:

Grafikkort (PCI Express) - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Alternativet är förståss HD5870 med 1 Gb minne, som ligger på nästan exakt samma pris.

Grafikkort (PCI Express) med Radeon HD5870 - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

/xJom

Jag vet ju dock inte hur länge GTX470 ligger kvar på marknaden nu när Nvidia har släppt GTX465, vilket är kiss jämfört med 470n. Läste att det skulle vara ett kort som skulle ersätta 470, och jag vet inte när jag får mina pengar, men gissar på juli, augusti någon gång. Om man skulle tänka sig att gå upp till runt 5000, skulle ett Asus MATRIX 5870 vara något då?

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att du klarar dig med 1 Gb minne, och välj ett fabriksöverklockat. T ex XFX Radeon HD5870 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Å andra sidan kollade jag runt lite på lagerstatus på GTX 470, och det finns väldigt många ute i handeln nu. Skulle inte tro att de tar slut på en fikarast, i alla fall. Håll ögonen öppna när du nu får pengarna...

/xJom

Visa signatur