Macbook Pro 15", räcker den för mina behov?

Permalänk
Inaktiv

Macbook Pro 15", räcker den för mina behov?

Har lite svårt att välja bland de nya Macbook Pro modellerna. Jag kommer främst använda macbooken till surf, musik, film och alternativt spel som t.ex. WoW då de släpper sin nya expansion Cataclysm. Jag har valt bärbar då jag saknar möjligheten att ta med sig datorn utomhus samt till sängen/soffan.

Jag har nog bestämt att det kommer bli den billigaste varianten i 15" serien, och uppgradera denna med en högupplöst (1680 x 1050) glänsande skärm. Jag har även funderingar på att köpa en Intel X25-M G2 80GB eller 160GB modellen. Hur ser ni på detta, något som är onödigt eller överdrivet för mina behov?

Jag vet att datorn utan tvekan klarar tre av mina behov, men hur presterar den på spelfronten?
Då det är nästan 2000:- skillnad från den billigaste och den dyraste 15" undrar jag om det verkligen är värt det, alltså om det är väldigt stor prestandaskillnad på att köpa den dyra modellen?

Då det kommer dyka upp en del kostnader i och med SSDn och den högupplösta skärmen kommer priset skjuta iväg rejält om jag tar den dyra modellen. Men om den kommer fungera bättre för mig kanske det överväger det höga priset av att kosta på den bästa 15".

Frågorna är alltså:
- Är det värt att lägga till den hög upplösta skärmen (1680x1050) istället för standard?
- Kommer den billigaste 15" klara spelen jag har nämnt här ovan? Om inte, borde jag välja någon av de dyrare modellerna?
- Då deras standard hårddiskar är på 5400rpm kanske en SSD skulle komma bra till hands, vad tycker ni?

Då jag fortfarande har möjligheten till studentrabatter kommer jag använda csn-kortet för att få ner priserna lite. När jag har bestämt mig kommer jag beställa nästintill direkt, vill bara ha andras åsikter då detta blir min första dator från Apple.

Modellerna finner ni på http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook...

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag är kanske inte den bästa referensen då jag tenderar att köpa mycket mer prestanda än nöden kräver. Jag har en 3 år gammal macbook pro och har funderar på den högre upplösningen. När man har datorn i knät tycker jag att upplösningen är ganska lagom men nyligen köpte jag en "griffin elevator" för att få upp datorn lite i höjd för att få jämnare vid arbete med extra skärm. Då hamnade datorn lite längre bort och texten blev väldigt liten och svårläst. De extra pixlarna kan säkert vara användbara ibland men om det inte går att själv bestämma storlek på menyer mm tror jag att det blir för smått. Det bästa du kan göra är att gå till en butik och kolla själv så ser du om det är för smått, det är svårt att ge råd i frågan.

Nästan 2000kr skillnad? jag får det till 3500? Den dyraste modellen har ju både i7 processorn och mer grafikminne, och större hårddisk (som inte spelar någon roll om du ska byta till ssd).

Jag skulle valt den dyraste utan att köpa till någon extra för det är dyrare att uppgradera grafikminne (nytt moderkort för 10k+) än att byta till ssd och mer ram i framtiden

// Jonas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jangs:

Jag är kanske inte den bästa referensen då jag tenderar att köpa mycket mer prestanda än nöden kräver. Jag har en 3 år gammal macbook pro och har funderar på den högre upplösningen. När man har datorn i knät tycker jag att upplösningen är ganska lagom men nyligen köpte jag en "griffin elevator" för att få upp datorn lite i höjd för att få jämnare vid arbete med extra skärm. Då hamnade datorn lite längre bort och texten blev väldigt liten och svårläst. De extra pixlarna kan säkert vara användbara ibland men om det inte går att själv bestämma storlek på menyer mm tror jag att det blir för smått. Det bästa du kan göra är att gå till en butik och kolla själv så ser du om det är för smått, det är svårt att ge råd i frågan.

Nästan 2000kr skillnad? jag får det till 3500? Den dyraste modellen har ju både i7 processorn och mer grafikminne, och större hårddisk (som inte spelar någon roll om du ska byta till ssd).

Jag skulle valt den dyraste utan att köpa till någon extra för det är dyrare att uppgradera grafikminne (nytt moderkort för 10k+) än att byta till ssd och mer ram i framtiden

// Jonas

Ah, vet inte riktigt hur jag fick det till 2000:-, helt fel nu när jag tittar lite närmare. Pengarna finns för den dyra i7 modellen men man vill ju alltid vara så sparsam som möjligt, inte köpa något man egentligen inte kommer ha användning för. (t.ex. mer prestanda än man behöver).

Tror inte jag kommer köpa en ny dator på ett bra tag efter denna så man kanske borde kosta på så att man kan ha den i en längre tid utan att behöva känna att man saknar prestanda till något inom ett år eller två. Kanske blir den bästa 15" med högupplöst skärm då.

Någon annan som har något vettigt att komma med, annars blir det nog den 'dyra' 15" med högupplöst skärm!

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Mängden grafikminne skulle jag vilja påstå är försumbar och processorns prestandskillnad mellan instegs-15-tummaren och mellanvarianten är inte värd prisskillnaden.

För mig så är det antingen den billiga 15"-modellen eller den dyrare med i7 som är intressant. Jag tycker det låter som att den billigare kommer passa dig bra. Den har bra prestanda men behåller samtidigt alla kvalitéer som en bra bärbar ska ha, dvs. bra batteritid, tunn/smidig, tyst och funktionell. Ska man ha mer grafikprestanda så blir det att gå över till en stor tjock plastklump från valfri PC-tillverkare och överleva på en timme batteritid och fläktar, värme och skit till förbannelse. Macbook Pro är en väldigt bra balanserad dator om du frågar mig.

Personligen så är jag en "sucker" för högupplösta skärmar och skulle i nästan alla lägen rekommendera att lägga ut extra för den högupplösta varianten. Dock så verkar det som att du spelar mer än vad du t.ex. arbetar med foton/bilder/video som är de användningsområden som mest behöver massa pixlar. Vid spel, framförallt om det finns risk för begränsad prestanda som i en laptop, så kan det vara en idé att köra på en skärm med lite lägre upplösning så att man kan spela i rätt upplösning utan att tumma för mycket på kvalitén och därmed få en bättre upplevelse.

Jag kan säga en sak om SSD, det är den uteslutande mest märkbara uppgradering jag har gjort till en modernare dator. Känslan att hela tiden slippa vänta på hårddisken är för mig väldigt skön. Jag tycker det är värt var enda krona. Jag har satt in min själv i efterhand och skulle rekommendera att göra det då man sparar en del slantar och kan även välja en disk som man vet är bra.

Lycka till!

EDIT:
Såg nu att du funderar på att satsa på den dyra varianten. Har du pengarna till den och det känns rätt så är det väl bara att slå till. I mitt tycke så är det sällan man kan få "för snabb" dator så länge man inte kompromissar med andra saker som t.ex. ljudnivå, battertid, värmeutveckling osv. Det resulterar bara i en lite mer framtidssäker dator.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Anandtech publicerade ett test av instegs-15 igår: http://www.anandtech.com/show/3659/apples-15inch-core-i5-macb...

EDIT: Enligt testet ska den tydligen gå ganska varm.

EDIT2: Personligen lutar det väldigt mycket åt instegs-15 med den högupplösta skärmen. Ska dock kolla på den i affär innan köp. Vill kunna köra Aperture ordentligt.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Jag kan säga en sak om SSD, det är den uteslutande mest märkbara uppgradering jag har gjort till en modernare dator. Känslan att hela tiden slippa vänta på hårddisken är för mig väldigt skön. Jag tycker det är värt var enda krona. Jag har satt in min själv i efterhand och skulle rekommendera att göra det då man sparar en del slantar och kan även välja en disk som man vet är bra.
framtidssäker dator.

Ser att du har ssd, hur gör du med Trim och liknanade grejer? Vad jag förstått så blir ssd "slö" med tiden utan sådan program vara?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderberg:

Ser att du har ssd, hur gör du med Trim och liknanade grejer? Vad jag förstått så blir ssd "slö" med tiden utan sådan program vara?

Mvh

Jag en Indilinx-baserad disk (G.skill Falcon flashad med OCZ Vertex-mjukvara) som har fördelen att den har en inbyggd garbage collector som i princip gör det totalt onödigt med TRIM. Den arbetar i bakgrunden på firmware-nivå och städar upp sådant som TRIM annars gör.

Den benchar samma prestanda idag som när den sist vart helt nollad. Underbart. Kräver inget som helst stöd utav OS:et då det sker på firmware-nivå.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bzor!:

Jag en Indilinx-baserad disk (G.skill Falcon flashad med OCZ Vertex-mjukvara) som har fördelen att den har en inbyggd garbage collector som i princip gör det totalt onödigt med TRIM. Den arbetar i bakgrunden på firmware-nivå och städar upp sådant som TRIM annars gör.

Den benchar samma prestanda idag som när den sist vart helt nollad. Underbart. Kräver inget som helst stöd utav OS:et då det sker på firmware-nivå.

Vet du hur de nya apple macbook pros är i temperaturer, blir dem riktigt varma? Om inte, hur är de äldre varianterna?

Vet en gammal bärbar som jag hade, vid vissa kvällar höll man bokstavligen på att bränna sig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Vet du hur de nya apple macbook pros är i temperaturer, blir dem riktigt varma? Om inte, hur är de äldre varianterna?

Vet en gammal bärbar som jag hade, vid vissa kvällar höll man bokstavligen på att bränna sig :/

Jag har personligen inte provat en ny modell så jag vet inte.

Men Engadget nämner att den nya känns svalare än den förra. Samtidigt nämner Anandtech att den känns något varmare än förra generationen och är mer i klass med första Unibody-modellen (den jag har). Jag tycker inte att min blir för varm att ha i knäet så länge man inte spelar spel, kodar video/ljud eller kollar på längre HD-flash-klipp. I de fallen så kan den bli ganska varm. Men det blir vilken bärbar du än har.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bzor!:

Jag har personligen inte provat en ny modell så jag vet inte.

Men Engadget nämner att den nya känns svalare än den förra. Samtidigt nämner Anandtech att den känns något varmare än förra generationen och är mer i klass med första Unibody-modellen (den jag har). Jag tycker inte att min blir för varm att ha i knäet så länge man inte spelar spel, kodar video/ljud eller kollar på längre HD-flash-klipp. I de fallen så kan den bli ganska varm. Men det blir vilken bärbar du än har.

Ok tack, låter bra.

Har riktig beslutsångest nu mellan upplösningarna, jag har bestämt mig att det blir den dyra 15".

Jag är fortfarande osäker på vilken upplösning jag ska välja, om jag ska hålla kvar standarden på 1440x900 eller om jag ska kosta på 1680x1050 Hi-Res? Kommer det passa bättre på en 15" eller bör jag hålla kvar standarden? Uppgraderingen kostar bara runt 1000:- och är inte speciellt mycket om man ändå kostar på den dyra varianten, frågan är bara om det kommer bli bättre / skönare med 1680x1050 på 15" ?

Kommer nog beställa senare idag eller imorgon, beroende på när jag får svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0bzor!:

Jag en Indilinx-baserad disk (G.skill Falcon flashad med OCZ Vertex-mjukvara) som har fördelen att den har en inbyggd garbage collector som i princip gör det totalt onödigt med TRIM. Den arbetar i bakgrunden på firmware-nivå och städar upp sådant som TRIM annars gör.

Den benchar samma prestanda idag som när den sist vart helt nollad. Underbart. Kräver inget som helst stöd utav OS:et då det sker på firmware-nivå.

Du råkar inte ha namn och tillverkarens produktnummer och pris på denna eminenta SSD?:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Ok tack, låter bra.

Har riktig beslutsångest nu mellan upplösningarna, jag har bestämt mig att det blir den dyra 15".

Jag är fortfarande osäker på vilken upplösning jag ska välja, om jag ska hålla kvar standarden på 1440x900 eller om jag ska kosta på 1680x1050 Hi-Res? Kommer det passa bättre på en 15" eller bör jag hålla kvar standarden? Uppgraderingen kostar bara runt 1000:- och är inte speciellt mycket om man ändå kostar på den dyra varianten, frågan är bara om det kommer bli bättre / skönare med 1680x1050 på 15" ?

Kommer nog beställa senare idag eller imorgon, beroende på när jag får svar

Personligen så hade jag mycket gärna sett 1680x1050 på min MBP15. 1440x900 är lite för lite på en 15". Den enda gången jag kan tänka mig att 1440x900 är bättre är om man spelar mycket och absolut vill köra i native upplösning. Då kan man få snäppet bättre prestanda. I alla andra fall så skulle jag vilja påstå att 1680x1050 är en fördel.

Skrivet av Enkronan:

Du råkar inte ha namn och tillverkarens produktnummer och pris på denna eminenta SSD?:):D

Det är samma hårdvara och numer även mjukvara som denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=379313

Jag köpte en G.skill för att jag kom över den billigare än vad jag kunde få en OCZ för. Sen var det bara att kors-flasha den.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0bzor!:

Personligen så hade jag mycket gärna sett 1680x1050 på min MBP15. 1440x900 är lite för lite på en 15". Den enda gången jag kan tänka mig att 1440x900 är bättre är om man spelar mycket och absolut vill köra i native upplösning. Då kan man få snäppet bättre prestanda. I alla andra fall så skulle jag vilja påstå att 1680x1050 är en fördel.

Det är samma hårdvara och numer även mjukvara som denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=379313

Jag köpte en G.skill för att jag kom över den billigare än vad jag kunde få en OCZ för. Sen var det bara att kors-flasha den.

Är OCZ bättre? Vad innebär att kors-flasha SSD:n?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Är OCZ bättre? Vad innebär att kors-flasha SSD:n?:)

G.Skill Falcon och OCZ Vertex är exakt samma hårdvara, bara olika etiketter. När man gör en "cross flash" så betyder det att man flashar en annan tillverkares mjukvara på sin enhet.

Detta gjorde jag för att OCZ har byggt denna fina garbage collection-funktion som G.Skill inte hade.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b0bzor!:

G.Skill Falcon och OCZ Vertex är exakt samma hårdvara, bara olika etiketter. När man gör en "cross flash" så betyder det att man flashar en annan tillverkares mjukvara på sin enhet.

Detta gjorde jag för att OCZ har byggt denna fina garbage collection-funktion som G.Skill inte hade.

Tackar ödmjukast.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Tycker de kunde fixat en lite roligare grafikdel än 330m. Presterar strax under Mobility HD4650 vilket ju knappast är något direkt spelkort även om det självklart klarar de flesta spel på ganska låg upplösning. När man nu slantar upp så pass mycket (jag vet att mac är dyra i allmänhet) borde man ju få något som motiverar priset.

Ang värme kan jag säga att den macbook 13" med 9400m vart galet varm. Idle på ca 80 och med vmware igång var den nästan uppe i 100 grader. Jag hoppas de har fixat till den nya.

Kan även hålla med b0bzor ang ssd. Ger en helt otrolig skillnad. Starttiden av os är nästan som att bara lägga datorn i viloläge. (y)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Tycker de kunde fixat en lite roligare grafikdel än 330m. Presterar strax under Mobility HD4650 vilket ju knappast är något direkt spelkort även om det självklart klarar de flesta spel på ganska låg upplösning. När man nu slantar upp så pass mycket (jag vet att mac är dyra i allmänhet) borde man ju få något som motiverar priset.

Ang värme kan jag säga att den macbook 13" med 9400m vart galet varm. Idle på ca 80 och med vmware igång var den nästan uppe i 100 grader. Jag hoppas de har fixat till den nya.

Kan även hålla med b0bzor ang ssd. Ger en helt otrolig skillnad. Starttiden av os är nästan som att bara lägga datorn i viloläge. (y)

Men jag kan inte hålla med dig om värmen i MBP13. Min sambos MBP13 idlar snällt runt 60 grader på CPU:n vilket är precis vad som är tänkt och blir endast varm och högljydd när hon spelar Sims 3 eller de där Flash-spelen på Facebook (inte lika mycket som Sims dock). Annars är den sval och tyst som natten.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Men jag kan inte hålla med dig om värmen i MBP13. Min sambos MBP13 idlar snällt runt 60 grader på CPU:n vilket är precis vad som är tänkt och blir endast varm och högljudd när hon spelar Sims 3 eller de där Flash-spelen på Facebook (inte lika mycket som Sims dock). Annars är den sval och tyst som natten.

Värmen skulle kunna bero på att vmware drar en hel del från prollen. Var det avstängt låg den något lägre. Sval skulle jag nog dock aldrig kalla den. Detta var den vita så unibody kanske håller en något trevligare temp också. Ska man bara slösurfa och se någon film så kanske den funkar men mina behov uppfyllde den inte (borde fattat det ).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ang upplösningen skulle jag valt den högupplösta, samt matt skärm.

Högupplösta, pga att den är mer högupplöst (duuuuuh) och att du inte kan ändra det sen. Vill du köra på lägre upplösning kan du ju självklart göra det på den mer högupplösta skärmen, så win win. Matt skärm, då det är otroligt irriterande med blank. Sitter på en 24" imac på jobbet, och sitter och kollar på mig själv hela dagarna. Min kollega som redigerar bilderna på sin 24" imac, har blivit tvungen (efter vi flyttat om i rummet för att slippa reflektioner) sätta en svart sammets filt på väggen bakom, för att kunna se bättre. Synd att man inte är affrikan, så man speglas mindre i den.

Vågar inte tänka på att sitta ute med den blanka skärmen. Skulle börja skära mig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bzor!:

Personligen så hade jag mycket gärna sett 1680x1050 på min MBP15. 1440x900 är lite för lite på en 15". Den enda gången jag kan tänka mig att 1440x900 är bättre är om man spelar mycket och absolut vill köra i native upplösning. Då kan man få snäppet bättre prestanda. I alla andra fall så skulle jag vilja påstå att 1680x1050 är en fördel.

Ok, då till det sista som jag har svårt att besluta om. Högupplöst blank skärm eller ska man ta den högupplösta matta (reflexfri)?

Jag var inne och snackade med en säljare på macoteket i Stockholm angående detta, och jag tyckte hans svar var ganska otydliga. Jag förstår att den reflexfria underlättar otroligt då man t.ex. sitter utomhus eller nära till sol som lätt speglar bakgrunden. Kommer ihåg en annan dator jag hade där jag blev grymt irriterad av att man knappt kunde se..

Skälet till varför jag inte tar den reflexfria direkt var att han på macoteket pratade något om att man förlorar vissa färger, alltså att kontrasten inte blir den samma som med en blank skärm? Finare färger eller vad?

Hur tycker ni jag ska göra, jag hoppas kunna ta ut datorn i sommar, eller åtminstone flytta mig närmare fönstret där solen är, och det skulle vara skönt att slippa reflexerna bara om färgerna inte blir sämre!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Ok, då till det sista som jag har svårt att besluta om. Högupplöst blank skärm eller ska man ta den högupplösta matta (reflexfri)?

Jag var inne och snackade med en säljare på macoteket i Stockholm angående detta, och jag tyckte hans svar var ganska otydliga. Jag förstår att den reflexfria underlättar otroligt då man t.ex. sitter utomhus eller nära till sol som lätt speglar bakgrunden. Kommer ihåg en annan dator jag hade där jag blev grymt irriterad av att man knappt kunde se..

Skälet till varför jag inte tar den reflexfria direkt var att han på macoteket pratade något om att man förlorar vissa färger, alltså att kontrasten inte blir den samma som med en blank skärm? Finare färger eller vad?

Hur tycker ni jag ska göra, jag hoppas kunna ta ut datorn i sommar, eller åtminstone flytta mig närmare fönstret där solen är, och det skulle vara skönt att slippa reflexerna bara om färgerna inte blir sämre!

Tack för svar!

Hej, har bara skummat tråden ledsen om jag skriver ngt som redan har tagits upp.

Jag tycker att skillnaden i upplösning mellan 13'' och 15'' är för liten för att motivera en 15''. Med de nya maskinerna så är det skillnad i cpu och grafikkort så det gör det svårare.

Jag skulle aldrig köpa 15'' om jag inte också hade uppgraderat skärmen, aldrig som i aldrig.

Jag har idag 13'' och denna är helt underbar, lite låg upplösning. Funderar på att köpa en 15'' istället just för att få 1680x1050 som jag tror är en ultimat upplösning för denna storlek.

Blank eller matt skärm.

Anandtech summerade det bra. Skall du vara mest inomhus välj en blank, skall du vara utomhus välj en matt.

En blank ger bättre färger och mer kontrast, dvs bättre bild (jag tycker att det är stor skillnad). Har du ngt ljust bakom så speglas det i skärmen, så utomhus är en bland ingen bra ide.

En matt fungerar bättre utomhus men har sämre bild.

Jag är i huvudsak inomhus med mina datorer och jag gillar verkligen min blanka, köper jag en till kommer jag utan tvekan välja en blank.

Spelar wow på min gammla MBP 13'' i low settings på 2560x1600 i ca 40 fps

Skulle tro att en 15'' men de nya kanon grafikorten driver den fint.

1680x1050 anser jag att du def skall ta!

Blank om du inte är ute med datorn!

Antingen den billiga eller den dyra 15'', beror på hur mkt pengar du vill spendera, tror att den för 17995 + skärm upgradering blir kanon.

SSD är grymmt mkt snabbare response i. Testade mot en kompis som har en identisk MBP 13 som jag, fast med en 128GB SSD frn corsair.

Det var löjlig skillnad, men jag tänker ändå vänta tills de går ned i pris, 128GB är en för liten disk för mina behov och den gick på 3500. Håller det inte omöjligt att det kommer bli mkt billigare och då är det bara att installera om din mbp, du kan ju tom föra över den första installationen till en ny disk om du inte vill ändra ngt, macen är trevlig att hanskas med sådant.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legio_74:

Hej, har bara skummat tråden ledsen om jag skriver ngt som redan har tagits upp.

...

Det var löjlig skillnad, men jag tänker ändå vänta tills de går ned i pris, 128GB är en för liten disk för mina behov och den gick på 3500. Håller det inte omöjligt att det kommer bli mkt billigare och då är det bara att installera om din mbp, du kan ju tom föra över den första installationen till en ny disk om du inte vill ändra ngt, macen är trevlig att hanskas med sådant.

Tack och bockar, mycket användbar information, verkligen!

Gjorde en liten jämförelse (priset är inkl studentrabatt), skillnaden mellan den BILLIGA och den DYRA.
Den dyra har:
• 260 Mhz snabbare processor
• i7 processor istället för i5
• 180 GB mer hårddiskutrymme
• 256 MB mer grafikkortsminne

men den kostar runt 3000kr MER.

Frågan är verkligen om det är värt att lägga 3000kr extra på en dator som knappt kommer användas till spel, jag vill ju bara veta att möjligheten finns om jag vill köra någon gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Tack och bockar, mycket användbar information, verkligen!

Gjorde en liten jämförelse (priset är inkl studentrabatt), skillnaden mellan den BILLIGA och den DYRA.
Den dyra har:
• 260 Mhz snabbare processor
• i7 processor istället för i5
• 180 GB mer hårddiskutrymme
• 256 MB mer grafikkortsminne

men den kostar runt 3000kr MER.

Frågan är verkligen om det är värt att lägga 3000kr extra på en dator som knappt kommer användas till spel, jag vill ju bara veta att möjligheten finns om jag vill köra någon gång!

Jag tycker du skall ta den "billiga" av dem, motivering, den går utmärkt att spela på och tror inte du märker prestanda skillnaden i det mesta av din användning.

Men det kostar dig 1000 kr att uppgradera skärmen för det gör du väl?

Blir det blank eller matt skärm?

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legio_74:

Jag tycker du skall ta den "billiga" av dem, motivering, den går utmärkt att spela på och tror inte du märker prestanda skillnaden i det mesta av din användning.

Men det kostar dig 1000 kr att uppgradera skärmen för det gör du väl?

Blir det blank eller matt skärm?

Jag kommer kosta på en högupplöst skärm och denna kommer vara blank av den orsaken att jag normalt inte rör mig speciellt mycket utomhus med datorn och de få gångerna jag gör detta får jag leva med den blanka skärmen.

Som det ser ut nu, blir det den "billiga" 15" Macbook Pro, med en uppgraderad "Hi-Res Glossy" skärm med en Apple Remote vid sidan om. Jag kommer inte uppgradera med apples SSD, utan kommer köpa Intels variant i efterhand om jag känner att jag har behov av det.

Om jag kommer på något mer kommer jag självklart att fråga, annars tackar jag för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Jag kommer kosta på en högupplöst skärm och denna kommer vara blank av den orsaken att jag normalt inte rör mig speciellt mycket utomhus med datorn och de få gångerna jag gör detta får jag leva med den blanka skärmen.

Som det ser ut nu, blir det den "billiga" 15" Macbook Pro, med en uppgraderad "Hi-Res Glossy" skärm med en Apple Remote vid sidan om. Jag kommer inte uppgradera med apples SSD, utan kommer köpa Intels variant i efterhand om jag känner att jag har behov av det.

Om jag kommer på något mer kommer jag självklart att fråga, annars tackar jag för all hjälp!

Kanon, jag tycker du gör helt rätt val.

Intels SSD är gör bra, men jag tror corsairs nya ligger på samma nivå?!

TRIM är viktigt, men det verkar som om detta inte finns implementerat i OS X, enligt ett flertal inlägg?

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legio_74:

Kanon, jag tycker du gör helt rätt val.

Intels SSD är gör bra, men jag tror corsairs nya ligger på samma nivå?!

TRIM är viktigt, men det verkar som om detta inte finns implementerat i OS X, enligt ett flertal inlägg?

Jag läst lite om det också, kanske blir att ta någon annan SSD som är likvärdig då.

Då jag inte kommer installera en SSD direkt är detta inget problem för mig just nu, men troligen något att ha i åtanke om jag köper en i framtiden.

EDIT: Gick in och kollade, den totala kostnaden för Macbook Pro 15" 2,4 GHz modellen, men Hi-Res Glossy skärm och Apple Remote gick på 17.336,50kr med csn rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Tack och bockar, mycket användbar information, verkligen!

Gjorde en liten jämförelse (priset är inkl studentrabatt), skillnaden mellan den BILLIGA och den DYRA.
Den dyra har:
• 260 Mhz snabbare processor
• i7 processor istället för i5
• 180 GB mer hårddiskutrymme
• 256 MB mer grafikkortsminne

men den kostar runt 3000kr MER.

Frågan är verkligen om det är värt att lägga 3000kr extra på en dator som knappt kommer användas till spel, jag vill ju bara veta att möjligheten finns om jag vill köra någon gång!

Kör på den billiga + den högupplösta skärmen. Jag tycker inte att den dyra är värt de pengarna. Lägg i så fall pengarna på en SSD-disk istället.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bzor!:

Kör på den billiga + den högupplösta skärmen. Jag tycker inte att den dyra är värt de pengarna. Lägg i så fall pengarna på en SSD-disk istället.

Kom på en till fråga, inte för att det avgör mitt köp direkt.

Men försvinner inte garantin om man byter ut delar i en dator, låt oss säga att man byter ut HDD i en Macbook till en SSD?

EDIT: Nu är den beställd. Blev 2,4 GHz 15" modellen med Hi-Res Glossy skärm (1680x1050). Beräknad leverans är den 10 maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon129264:

Kom på en till fråga, inte för att det avgör mitt köp direkt.

Men försvinner inte garantin om man byter ut delar i en dator, låt oss säga att man byter ut HDD i en Macbook till en SSD?

EDIT: Nu är den beställd. Blev 2,4 GHz 15" modellen med Hi-Res Glossy skärm (1680x1050). Beräknad leverans är den 10 maj.

Grattis!

Har läst och hört att du får byta ut disken utan att voida garantin, men du gär säkrast att verifiera detta innan.

Vilken enormt lång leveranstid!!!

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Legio_74:

Grattis!

Har läst och hört att du får byta ut disken utan att voida garantin, men du gär säkrast att verifiera detta innan.

Vilken enormt lång leveranstid!!!

Pga att jag uppgraderade skärmen la dem på 5-7 dagar, därefter tar budet 3-8 dagar ungefär. De sa att dagen är bara en uppskattning, kan ta kortare, kan ta längre.